۰ نفر

باورهای غلط و حقایق در رابطه با ایدز (HIV)

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۹
کد خبر: 519587
باورهای غلط و حقایق در رابطه با ایدز (HIV)

همه افراد هنگام ابتلا به ویروس HIV علائم ندارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، داشتن HIV به معنای ابتلا بودن به ایدز است؟ غلط. آخرین مرحله HIV (ویروسی که باعث نقص ایمنی بدن انسان می شود) عفونت ایدز (که باعث سندروم نقص اکتسابی ایمنی بدن می‌شود)  به محض ابتلا به عفونت HIV ، آن را مادام العمر دارید، اما در همه افراد به ایدز پیشرفت نمی‌کند. با درمان ضد ویروسی (ART) بسیاری از افراد می‌توانند با عفونت HIV امید به زندگی طبیعی داشته باشند.

ابتلا به اچ آی وی از تماس اتفاقی و سخت است  

صحیح . HIV از تماس‌های غیررسمی مانند هوا، آب، ظرف‌های مشترک، صندلی‌ توالت یا بزاق پخش نمی‌شود. این ویروس نمی‌تواند برای مدت طولانی در خارج از بدن زندگی کند. ویروس اچ آی وی از طریق مایعات بدن از جمله خون، منی و شیر مادر منتشر می‌شود و می‌توان با داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و سوزن آلوده زدن، بیماری را گسترش داد. به ندرت ویروس HIV از طریق شیر مادر، انتقال خون منتقل می‌شود ولی ابتلا به HIV با یک سوزن یا شی آلوده امکان‌پذیر است.

پس با این وضعیت شما فقط چند سال زنده هستید

غلط . در ابتدای شیوع ایدز، امید به زندگی فقط چند سال بود. با این حال، دیگر چنین نیست. داروها و درمان‌های جدید باعث افزایش عمر افراد مبتلا به HIV شده است و بسیاری از آنها می‌توانند یک دوره زندگی کامل و عادی داشته باشند. با مداخله زودهنگام ممکن است بتوانید از تبدیل شدن  HIV به ایدز جلوگیری کنید.

شما بنا به علائم خود می‌فهمید که HIV دارید

غلط . همه افراد هنگام ابتلا به ویروس HIV علائم ندارند. بسیاری از افراد علائم آنفلوانزا مانند(سندرم حاد رترو ویروسی) ARS یا (عفونت اولیه HIV)  در طی 2 تا 4 هفته از ابتلا به HIV. علائم ممکن است شامل تب، تورم غدد، گلودرد، بثورات پوستی، خستگی، دردهای عضلانی و مفصلی و سردرد باشد. علائم ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. با این حال، این علائم به بسیاری از عفونت های دیگر شباهت دارد و تنها راه برای اطمینان از ابتلای شما به HIV آزمایش است.

HIV قابل درمان است

غلط . هیچ دارویی نمی‌تواند عفونت HIV را درمان کند، اما روش‌های درمانی وجود دارد که می‌تواند به کنترل ویروس و محافظت از سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و تقریبا از تبدیل شدن HIV به ایدز جلوگیری می‌کند. درحال حاضر نه کلاس‌های درمانی مختلف برای درمان HIV وجود دارد و نه ترکیبات دارویی متفاوت.

هرکسی می‌تواند به اچ آی وی مبتلا شود

صحیح . مراکز کنترل بیماری (CDC) تخمین می‌زنند که حدود 1 میلیون نفر در ایالات متحده به HIV آلوده شده‌اند و تقریباً 38000 نفر در سال 2018 به تازگی آلوده شده‌اند. هر فرد از هر نژاد یا جنسیتی می‌تواند به HIV آلوده شود.

وقتی زوجین (هر دو شریک زندگی) HIV دارند ، رابطه جنسی ایمن است

غلط . حتی اگر زوجین دارای HIV مثبت و عاری از علائم باشند، باز هم ممکن است یکی از این افراد عفونت مقاربتی (STI) داشته باشد. علاوه بر این ، شما و همسرتان ممکن است تنوع (سویه) متفاوتی از ویروس HIV داشته باشید. استفاده از کاندوم و سدهای دندانی همیشه ایمن‌تر است. 

اگر مبتلا به ایدز باشید می‌توانید بچه دار شوید

صحیح . زنان بارداری که HIV مثبت دارند می‌توانند ویروس HIV را به نوزادان خود منتقل کنند. این می‌تواند در دوران بارداری، هنگام زایمان واژینال یا هنگام شیردهی اتفاق بیفتد. با این حال، اگر مادر در دوران بارداری تحت درمان با داروهای ضد ویروس قرار گیرد و زایمان با روش C انجام دهد و از شیردهی جلوگیری کند، می‌تواند خطر انتقال عفونت به کودک خود را تا حد زیادی کاهش دهد.

سایر عفونت‌های مرتبط با HIV اجتناب ناپذیر هستند

غلط . افراد مبتلا به HIV در معرض ابتلا به عفونت‌های فرصت طلب هستند. این موارد شامل سل، ذات الریه، سپتی سمی (مسمومیت با خون)، کاندیدیازیس، تبخال، سیتومگالو ویروس و برخی سرطان های مرتبط با HIV مانند سارکوم کاپوسی ، لنفوم و سرطان سلول سنگفرشی است. درمان ضد ویروس می‌تواند با افزایش سلول‌های CD4 خطر ابتلا به این عفونت‌های فرصت طلب را تا حد زیادی کاهش دهد. با داروهای مختلف می‌توان از سایر عفونت‌ها پیشگیری کرد.