۰ نفر

تفاوت های اساسی بین رژیم غذایی پالئو و کتو

۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹
کد خبر: 518543
تفاوت های اساسی بین رژیم غذایی پالئو و کتو

داشتن یک سبک زندگی سالم به معنای خوردن غذاهای مناسب است، اما غذاهایی که برای شما مناسب هستند ممکن است برای دیگری نباشد. در این مقاله به معرفی دو رژیم غذایی پالئو و کتو پرداخته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، به گفته یکی از متخصصان تغذیه اگرچه رژیم کتو ممکن است به شما کمک کند تا سریعتر وزن کم کنید، اما طبق گفته متخصصان رژیم درمانی، رژیم کتو مانند رژیم پالئو پایدار نیست.

رژیم پالئو بر خوردن غذاهای فرآوری نشده تأکید دارد، این به معنای حذف نان ، غلات و حبوبات و خوردن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا است اما رژیم کتو بر دستیابی به یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب برای دستیابی به حالت چربی سوزی معروف به کتوز تأکید دارد.

داشتن یک سبک زندگی سالم به معنای خوردن غذاهای مناسب است، اما غذاهایی که برای شما مناسب هستند ممکن است برای دیگری نباشد. این رویکرد فردی منجر به سیل روندهای مختلف شده است که در میان آنها دو رژیم غذایی قابل توجه وجود دارد:

رژیم غذایی پارینه سنگی:

با نام مستعار "رژیم پالئو" یا "رژیم غارنشین" ، یک برنامه تغذیه ای است که در اصل بر اساس الگوهای غذایی اجداد ما در دوران پارینه سنگی است که برای غذا شکار و جمع می شدند. این رژیم به یک رژیم غذایی، شبیه بسیاری از رژیم های کم کربوهیدرات شده است.

 رژیم کتوژنیک:

معروف به "رژیم کتو" ، یک رژیم غذایی پرچرب ، پروتئین متوسط و بسیار کم کربوهیدرات که هدف آن دستیابی به یک حالت متابولیک سوزاندن چربی است که کتوز نامیده می شود.

هر دو رژیم غذایی قندهای تصفیه شده را محدود می کنند ، اما در رژیم پالئو ، بیشتر کالری ها از پروتئین تأمین می شوند. در رژیم کتو ، کالری ها اغلب از چربی ناشی می شوند. به طور کلی ، هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام رژیم ذاتاً بهتر است وجود ندارد.

نکته قابل توجه و مهم : قبل از شروع رژیم یا حذف گروه های غذایی ، با یک متخصص تغذیه ، و یا پزشک مشورت کنید.

به گفته متخصصان تمرکز برای سلامتی باید در دستیابی به تغییر سبک زندگی در افزایش غذاهای کامل باشد که میزان قند خون را به حداقل می رساند، نه محدودیت های کوتاه مدت و رژیم های غذایی یو یو .

در اینجا اصول ، مزایا و معایب رژیم های غذایی پارینه سنگی و کتوژنیک شامل کاهش وزن و سلامت کلی آورده شده است.

رژیم پارینه سنگی چیست؟

شواهد محدودی در مورد رژیم غذایی دقیق اجداد پارینه سنگی ما وجود دارد. بسته به جغرافیا و در دسترس بودن غذا بسیار متفاوت خواهد بود ، بنابراین رژیم غذایی پالئو فقط تفسیر مدرنی از الگوی غذایی آنها است که با سبک زندگی امروزی سازگار است و دارای باورهای فعلی هستند.

 با این حال، فقط به این دلیل که آنها به روش خاصی غذا می خوردند به معنای بهینه بودن آن برای انسان های امروزی نیست.

به گفته یک متخصص تغذیه : در اینجا اصول اصلی رژیم غذایی پالئو وجود دارد و بازگشت به رژیم غذایی اجداد ما قبل تاریخ ،رژیم پالئو مصرف غذاهایی را که می توان از طریق شکار ، جمع آوری و ماهیگیری به دست آورد تشویق می کند. این شامل میوه ها ، سبزیجات ، گوشت اعضای بدن و برش های چربی ، ماهی ، آجیل و دانه ها است.

محدود کردن مواد غذایی اصلی از روش های کشاورزی: ​​

اجداد ما به ابزارهای سنگی ساده اعتماد می کردند ، بنابراین مواد غذایی و دام پرورش نمی دادند. بنابراین ، غذاهایی مانند لبنیات ، حبوبات ، و غلات باید در این رژیم حداقل باشد.

نه به غذاهای فرآوری شده امروزی:

تصور می شود که سیستم های غذایی مدرن و تکنیک های تولیدی که منجر به افزایش غذاهای فرآوری شده ، تصفیه شده و سنگین سدیم می شوند ، باعث ظهور بیماری های مزمن و بیماری های مختلف می شوند. فقط گوشت بدون چربی از حیوانات تغذیه شده با علف مجاز است و گوشت کنسرو شده ، بیکن ، هات داگ و روغن های فرآوری شده محدود می‌شود.

یک تصور غلط رایج در مورد سرخپوش این است که کم کربوهیدرات است زیرا غلات را محدود می‌کند، در حقیقت سرخپوش شامل میوه ها و سبزیجاتی است که می توانند به سرعت به میزان متوسط ​​یا حتی زیاد مصرف کربوهیدرات روزانه اضافه شوند.

با این حال ، برخی از افرادی که رژیم پالئو را انجام می‌دهند، اگر بخشی از تغذیه ‌نها دارای اهداف فردی باشد ، ممکن است کربوهیدرات را محدود کنند.

رژیم کتو یا پالئو بهتر است؟

 هیچ پاسخ قطعی در مورد رژیم غذایی سالم تر وجود ندارد زیرا به هر فرد بستگی دارد. رژیم کتوژنیک می تواند سریعتر از رژیم پارینهسنگین به کاهش وزن کمک کند ، اما به عنوان یک سبک زندگی ، پیروی از رژیم غذایی پارینه سنگین راحت تر است و بنابراین به موفقیت طولانی مدت تری در کاهش وزن دست می یابیم.

با این حال ، در رژیم پالئو ، ممکن است فردی به دلیل محدودیت در لبنیات ، حبوبات و غلات کامل ، کلسیم و فیبر کافی دریافت نکند. از دهه 1920 ، رژیم کتو برای بیماران مبتلا به صرع به دلیل مزایای درمانی و اخیراً برای دیابت نوع 2 ، تومورهای مغزی و آلزایمر نیز استفاده می شود.

تصور می شود که رژیم کتو به کاهش وزن کمک می کند زیرا می تواند اشتها ، گرسنگی و سیری را کنترل کند ، اما تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد. اگر رژیم غذایی به درستی برنامه ریزی و کنترل نشود ، پایدار نخواهد بود. ممکن است خطر کمبود ریز مغذی ها ، کمبود فیبر که منجر به یبوست شود و سایر مشکلات وجود داشته باشد.

غذای آماده خودی

 رژیم غذایی پارینهسنگین تفسیری مدرن از الگوی غذایی اجداد پارینه سنگین باستان است. فقط غذاهایی که می‌توان از طریق شکار و جمع آوری به دست آورد مانند میوه ها ، سبزیجات و گوشت بدون چربی مجاز است که مصرف لبنیات، حبوبات و غلات را محدود می کند. در همین حال ، رژیم کتوژنیک کربوهیدرات ها را به شدت محدود می کند و برای دستیابی به کتوز، وضعیت متابولیکی که بدن انرژی خود را از آن دریافت می کند ، چربی را ترجیح می دهد.

این برای افرادی که شرایط خاصی از سلامتی دارند مفید است و در صورت مدیریت ، برنامه ریزی و نظارت صحیح توسط یک متخصص پزشکی آموزش دیده ، می توان آن را برای مدت طولانی پیگیری کرد. "تعهد به رژیم کتوژنیک یا سرخپوشان به شخصی نیاز دارد که مایل به یادگیری ، تلاش و سازگاری با این تغییرات سبک زندگی باشد."، هر برنامه غذایی طولانی مدت باید توسط پزشک یا یک متخصص تغذیه مدیریت شود تا در طولانی مدت مشکلی برای شخص بوجود نیاید.