۰ نفر

تشخیص کووید-۱۹ تنها با نمونه‌برداری از پوست

۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۰۶
کد خبر: 514272
تشخیص کووید-۱۹ تنها با نمونه‌برداری از پوست

محققان دانشگاه سوری(Surrey) دریافتند که نمونه‌برداری غیر تهاجمی از پوست ممکن است برای تشخیص کووید-۱۹ کافی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روشی که برای آزمایش کووید-۱۹ بیشترین استفاده را دارد نیازمند واکنش زنجیره‌ای پلیمراز(پی‌سی‌آر) است که برای آن باید از ته حلق و داخل بینی نمونه‌برداری شود.

در مقاله‌ی منتشر شده توسط مجله‌ی Lancet E Clinical Medicine، شیمی‌دانان دانشگاه سوری با همکاری سازمان بهداشت ملی و دانشگاه‌های منچستر(Manchester) و لستر(Leicester) نمونه‌هایی از چربی پوست ۶۷ بیمار بیمارستانی برداشتند که ۳۰ نفر از آنها کرونا مثبت و ۳۷ نفر منفی بودند. این نمونه‌ها به آرامی از مناطقی از پوست که تجمع چربی بیشتری دارد برداشته شد. این چربی توسط غدد چربی پوست در صورت و گردن تولید می‌شود.

محققان نمونه‌ها را به وسیله‌ی کروموتوگرافی مایع، طیف‌سنجی جرمی و نوعی روش مدلسازی آماری بررسی کردند تا تفاوت بین نمونه‌های کووید مثبت و منفی را بیابند.

محققان دانشگاه سوری دریافتند که افراد دارای کووید-۱۹ سطح چربی پوست پایین‌تری داشتند. دقت نتایج حاصل از این تحقیقات با کنترل داروی مصرفی و شرایط بهداشتی بیشتر نیز شد.

دکتر ملانی بیلی(Melanie Bailey) از نویسندگان این مقاله می‌گوید: متاسفانه بروز همه‌گیری‌های آینده از اصلی‌ترین برنامه‌های جوامع علمی است. مطالعات ما نشان می‌دهد که در آینده می‌توان از روش‌های غیرتهاجمی برای آزمایش بیماری‌هایی مثل کووید-۱۹ استفاده کرد تحولی که مطمئنم مورد استقبال همه قرار خواهد گرفت.

مت اسپیک(Matt Spick) از دیگر نویسندگان این مقاله می‌گوید: کووید-۱۹ به بسیاری از مناطق سوخت‌وسازی آسیب می‌زند. در این تحقیقات ما نشان دادیم که چربی پوست را نیز می‌توان به سایر موارد اضافه کرد. کووید-۱۹ می‌تواند بر روی عملکرد محافظتی پوست تاثیر بگذارد و همچین پوست راهی برای تشخیص ویروس خواهد بود.

دکتر جورج اوتس(George Evetts) مشاور بخش بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در بیمارستان فریملی پارک(Frimley Park) می‌گوید: بررسی روش‌های جدید برای تشخیص و نظارت بر بیماری جدیدی مثل کووید-۱۹ که چنین آثار مخربی بر جهان داشته موضوعی حیاتی است. نمونه‌برداری از چربی پوست روش غیرتهاجمی امیدوارکننده‌ای برای مراکز درمانی و غیر درمانی است.