۰ نفر

مردان با کووید ۱۹ بیشتر دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟

۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۰
کد خبر: 512615
مردان با کووید ۱۹ بیشتر دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری، گفت: مطلب اثبات‌شده‌ای مبنی بر قوی بودن سیستم ایمنی زنان در مقایسه با مردان وجود ندارد، البته تفاوت‌هایی در سیستم‌های مختلف دفاعی میان مردان و بانوان وجود دارد اما اینکه کدام مورد علت زیاد بودن میزان مرگ‌ومیر در مردان است، تاکنون مشخص نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضا ایمانی با بیان اینکه میزان عوارض و مرگ‌ومیر کروناویروس در مردان بیشتر است، اظهار کرد: علت این مسئله تاکنون مشخص نشده است، اما می‌توان گفت از آن‌جا که مردان فعالیت‌های اجتماعی بیشتری دارند، طبیعتا میزان ابتلای آنان نیز بالاتر است به‌علاوه مصرف سیگار نیز در افزایش رقم فوتی‌ها در میان مردان موثر است.  

وی افزود: مطلب اثبات‌شده‌ای مبنی بر قوی بودن سیستم ایمنی زنان در مقایسه با مردان وجود ندارد، البته تفاوت‌هایی در سیستم‌های مختلف دفاعی میان مردان و بانوان وجود دارد اما اینکه کدام مورد علت زیاد بودن میزان مرگ‌ومیر در مردان است، تاکنون مشخص نشده و نیازمند بررسی است.

ایمانی یادآور شد: در برخی از بیماری‌ها ابتلا میان زنان و مردان متفاوت است، مانند رماتیسم که زنان را بیشتر درگیر می‌کند و یا به‌دلیل اثبات شده وجود هورمون‌های زنانه، این قشر کمتر دچار بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر اینکه در کروناویروس عامل اصلی تفاوت درگیری میان زنان و مردان تاکنون ثابت نشده است، یادآور شد: در ویروس‌هایی مانند سارس و مرس که از خانواده کووید ۱۹ هستند نیز میزان ابتلای مردانبیشتر از بانوان گزارش شده بود.

وی درخصوص وقوع موج جدید کرونای جهش‌یافته ( انگلیسی) تصریح کرد: اگر ویروس جدید رشد زیای در داخل کشور پیدا کند، با توجه به گرم شدن دمای هوا، کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکردن بسیاری از مراقبت‌ها، احتمال افزایش موارد ابتلا وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر اینکه از لحاظ علائم بالینی تفاوت آنچنانی میان زنان و مردان وجود ندارد، گفت: البته علائم بیماری بسیار متنوع است، از علائم تنفسی و تب به عنوان شایع‌ترین نشانه‌ها تا علائم گوارشی و یا عصبی را ممکن است شامل شود، با این حال طی ماه‌های اخیر علایم مراجعان تغییر محسوسی نداشته است.

وی با بیان اینکه تاکنون علائم مشخصی برای تفاوت قائل شدن میان کرونای ساده از جهش‌یافته گزارش نشده است، یادآور شد:  تنها مسئله ثابت‌شده سرایت‌پذیری بالاتر کرونای جهش‌یافته و در نتیجه ابتلا و درگیری افراد بیشتر بوده، همچنین احتمال ابتلا در سنین پایین‌تر نسبت به فرم قبلی کووید ۱۹ بیشتر است.

ایمانی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در صورتی که یک ماسک جراحی(سه لایه) و یک ماسک معمولیِ پارچه‌ای همراه هم استفاده شود، می‌تواند تا ۹۶ درصد از انتقال ویروس جلوگیری کند.