۰ نفر

چگونگی تشخیص حساسیت به کافئین

۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۰:۴۰
کد خبر: 512506
چگونگی تشخیص حساسیت به کافئین

حساسیت به کافئین باعث می‌شود افراد تأثیرات کافئین را بسیار شدیدتر از سایرین احساس کنند. علائم حساسیت به کافئین شامل سردرد، بی خوابی، اضطراب و تنش عصبی است. جایگزین کافئین خوردن میان وعده سالم، ورزش و نوشیدن آب کافی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، اگر فقط یک فنجان قهوه شما را عصبی، لرزان یا مضطرب کند، ممکن است به کافئین حساسیت داشته باشید. حساسیت به کافئین می‌تواند توسط عواملی مانند ژنتیک و بارداری ایجاد شود. گرچه معمولاً خطرناک نیست، اما ممکن است تحریک کننده و ناراحت کننده باشد.

درک حساسیت به کافئین زمانی رخ می‌دهد که شما  تأثیر کافئین را به سرعت یا هنگام مصرف بسیار کم حس می‌کنید. برای برخی از افراد، یک فنجان قهوه می‌تواند سه یا چهار برابر احساس شود. ژنتیک یکی از دلایل اصلی حساسیت به کافئین است. آنزیمی در کبد شما مسئول ۹۵ ٪ از متابولیسم کافئین در بدن است. دو شکل از این آنزیم وجود دارد و ناقلان یک نسخه ممکن است کافئین را با سرعت کمتری متابولیزه کنند، بنابراین اثرات آن را برای مدت طولانی تری تجربه می‌کنند.

اگر به دنبال پاسخ علت این مشکلی جالب است بدانید که شاید گیرنده‌های مغز شما راحت‌تر به مولکول‌های کافئین بچسبند. دلیل دیگر حساسیت به کافئین، سن است. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷، مواردی از بی خوابی ناشی از کافئین (در صورت مصرف بیش از حد کافئین در خواب تداخل ایجاد می‌کند) با افزایش سن افزایش می‌یابد، که نشان دهنده حساسیت به کافئین در افراد مسن است.

مصرف داروی تئوفیلین یا مکمل گیاهی اکیناسه نیز  می‌تواند اثرات کافئین را افزایش دهد. بارداری نیز در برخی افراد منجر به حساسیت کافئین می‌شود. با پیشرفت بارداری، توانایی بدن در متابولیسم قهوه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.

در کنار این موارد، توجه به این نکته نیز مهم است که  اگر در معرض کافئین کم بوده یا اصلاً در معرض آن نبوده اید، احتمالاً نسبت به اثرات آن حساسیت بیشتری خواهید داشت.

علائم حساسیت به کافئین شامل موارد زیر است:

سردرد، بی قراری، افزایش ضربان قلب، اضطراب لرزش. در حالی که بیشتر این علائم بی خطر هستند، اما وقتی علائمی مانند ضربان قلب تند و سریع همراه با شرایطی مانند بیماری قلبی داشته باشید، می‌تواند خطرناک باشد.

گاهی اوقات مصرف مداوم کافئین باعث می‌شود بدن نسبت به کافئین تحمل بیشتری پیدا کند. با این حال، اگر عوارض جانبی شدید کافئین را تجربه کنید، تلاش برای تحمل فشار می‌تواند خطرناک باشد. برای محدود کردن مصرف کافئین، این مواد جایگزین کافئین را که انرژی شما را تقویت می‌کنند، امتحان کنید: میان وعده‌ای بخورید، مخصوصاً یک نوع کربوهیدرات سالم همراه با چربی یا پروتئین، مانند مغز‌ها، که جریان مداوم انرژی را فراهم می‌کند و شما را راضی نگه می‌دارد. ورزش کنید، که می‌تواند روحیه را بالا ببرد و به شما کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشید آب بنوشید، کم آبی بدن می‌تواند باعث خستگی شود.