۰ نفر

کرونای انگلیسی قابل درمان است؟

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳
کد خبر: 509634
کرونای انگلیسی قابل درمان است؟

کرونای جهش‌یافته که این روزها به نام ویروس انگلیسی، راهش را به استان‌های مختلف کشور باز کرده، براساس اطلاعات منتشر شده از انگلستان، ویروسی خطرناک‌تر از نمونه چینی به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، برای تشخیص این ویروس از سایر واریانت‌ها نیاز به کیت‌هایی متفاوت از کیت‌های قبلی است، هر چند که روش‌های درمانی‌اش متفاوت نیست. راهکارهای پیشگیری‌ از آن هم همان پروتکل‌هایی است که یک‌سال است به رعایت آنها توصیه می‌شویم اما گاهی فراموش می‌کنیم. هر روز به موارد جهش‌یافته کرونای انگلیسی در کشور افزوده می‌شود و حالا به غیراز خوزستان که تا همین چند روز پیش در صدر موارد ابتلا بود، اصفهان و استان‌های دیگر ازجمله آذربایجان‌شرقی و غربی، گیلان، خراسان‌جنوبی و رضوی، مرکزی، سیستان و بلوچستان، قم، البرز، تهران، قزوین، ایلام، کرمانشاه، فارس و هرمزگان هم نمودار صعودی موارد ابتلا را ثبت می‌کنند. 

بعد از آن هم ممکن است با انواع جهش‌یافته دیگر ازجمله برزیلی و آفریقایی هم مواجه شویم چرا که براساس اعلام کمیته کشوری مبارزه با کرونا هر قدر انتقال بیماری سرعت بیشتری داشته باشد، امکان جهش آن وجود خواهد داشت. همچنین با توجه به وضعیت نگران‌کننده خوزستان که ناگهان بیمارستان‌هایش پر شد، ممکن است حتی جهش‌های بومی ویروس هم رقم بخورد.

چند روز پیش در گزارشی از نیاز فوری کشور به کیت‌های ویژه برای تشخیص کرونای انگلیسی، اعمال قرنطینه و محدودیت‌ها نوشتیم، اما به‌گفته رییس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید-۱۹ انستیتو پاستور ایران، نسبت به یک ‌ماه قبل، امروز دیگر نیاز چندانی به کیت‌های خاص برای تشخیص نیست چون دیگر ویروس انگلیسی به بسیاری از شهرها رسیده و با توجه به اینکه راه درمانی متفاوتی هم برای آن وجود ندارد، تنها راهکار همان رعایت پروتکل‌هاست که مانع از افزایش ابتلا شود.

 دکتر مصطفی صالحی وزیری در این‌باره توضیحاتی داده که در ادامه می‌خوانید. رییس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید-۱۹ انستیتو پاستور ایران با تأکید بر اینکه تمام کیت‌های موجود در کشور ویروس کرونا را تشخیص می‌دهند، بیان می‌کند: البته کیت‌های اولیه قادر به تشخیص واریانت انگلیسی یا غیرانگلیسی کرونا نیستند و برای تعیین نوع جهش‌یافته ویروس باید تست تکمیلی با استفاده از کیت‌های جدید انستیتو پاستور یا تعیین توالی ژنوم ویروس انجام شود. بر این اساس تعدادی از این کیت‌ها به برخی استان‌ها ارسال شد که غربالگری اولیه را انجام دهند و در نهایت انستیتو پاستور نمونه‌های ارسالی را تأیید می‌کند.

صالحی وزیری ادامه می‌دهد: هم‌اکنون روش‌های غربالگری مثل PCR به‌عنوان روش‌های آسان، ارزان‌ و سریع‌تر تشخیص کرونا در تمام کشور انجام می‌شود. بنابراین‌ اگر با ورود ویروس جهش‌یافته دیگری هم مواجه شویم همان روش‌های PCR قادر به تشخیص آن است اما تعیین توالی و تشخیص نوع جهش‌یافته ویروس باید از سوی انستیتو پاستور انجام شود.  البته همه واریانت‌ها اهمیت تشخیص ندارند زیرا پروتکل‌های درمانی متفاوتی برای انواع کرونا نداریم و تنها در بحث اپیدمیولوژی و نقاطی که هنوز کرونای انگلیسی را ثبت نکرده‌اند، باید به اهمیت انجام این تست‌های متفاوت از کرونای قبلی توجه داشت تا با قرنطینه و جلوگیری از ترددها مانع از گسترش بیماری شد.

وی تأکید می‌کند: هم‌اکنون حتی تشخیص ویروس انگلیسی هم دیگر ارزش قبل را ندارد زیرا وارد ایران شده و مثل کرونای چینی در حال گردش است. روش درمانی آن هم به مانند کرونای قبلی است. البته اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به کیت تشخیص این نوع از ویروس انگلیسی مجهز شده‌اند. مسئله مهم‌تر شناسایی واریانت‌های ناشناخته و تعیین ارتباط آنها با اطلاعات اپیدمیولوژی و بالینی است.

با انواع ویروس جهش‌یافته طرف هستیم

این مسئول به رفتارهای اجتماعی برای جلوگیری از شیوع هر نوع ویروس جهش‌یافته‌ای اشاره و عنوان می‌کند: سال گذشته نخستین مورد بیماری در قم شناسایی شد که کار شناسایی آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت و سپس به تأیید انستیتو پاستور رسید و اینگونه بود که نخستین مورد بیماری در کشور ثبت شد. 16دی‌ماه امسال هم نخستین مورد کرونای انگلیسی گزارش شد و از همان زمان باید اقدامات جدی در این‌باره انجام می‌شد. 

مهم‌ترین اتفاقی که درباره ویروس کرونای انگلیسی یا هر نوع ویروس جهش‌یافته‌ای وجود دارد نوع رفتار مردم نسبت به رعایت پروتکل‌هاست، وقتی که ترددها و فاصله‌های اجتماعی نادیده گرفته می‌شود، نمی‌توان مانع از شیوع ویروس شد و هر قدر سرعت انتقال بیماری هم بیشتر باشد، باید انتظار روبه‌رو شدن با انواع جهش‌یافته دیگر را هم داشت. حتی ممکن است در داخل کشور هم واریانت‌های بومی خودمان را داشته باشیم که باید گزارش‌ها به ما ارسال شود تا پایش و تشخیص آن صورت بگیرد.

رییس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ تشخیص واریانت‌ها به روش تعیین توالی کامل ویروس جهش‌یافته را هزینه‌بر و نزدیک به 10میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت کرونا در کشور طی روزهای آتی داشت.  با انواع ویروس جهش‌یافته طرف هستیم و حتی نمی‌توانیم بگوییم که کرونا تا چه زمانی با ما خواهد بود. باید خودمان را با شرایط تطبیق دهیم و از خود و جامعه محافظت کنیم تا در معرض خطر کمتری باشیم. می‌دانیم که مردم هم خسته شده‌اند و شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند اما بهترین اتفاق آن است که حداقل در شرایط موجود و در چند هفته منتهی به سال نو که شلوغی خیابان‌ها و مغازه‌ها را شاهد هستیم خودمان را به آغوش کرونا نیندازیم.