۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

صدور مجوز مصرف دو واکسن خارجی توسط وزارت بهداشت

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۲
کد خبر: 506777
صدور مجوز مصرف دو واکسن خارجی توسط وزارت بهداشت

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: واکسن‌های آسترازنکا و بهارات هند روز گذشته مجوز مصرف اضطراری از کمیسیون ماده بیست وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، درباره آخرین وضعیت واردات واکسن‌های کرونا از خارج از کشور افزود: واکسن‌های آسترازنکا و بهارات هند روز گذشته مجوز مصرف اضطراری از کمیسیون ماده بیست وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند، پرونده و مستندات این واکسن توسط کارشناسان سازمان غذا و دارو مطالعه شد و پس از «اسپوتنیک وی» مجوز مصرف اضطراری دریافت کردند.

وی افزود: آسترازنکا شرکت چندی ملیتی است و شرکت انگلیسی صرف نیست، بخشی از تحقیقات این واکسن توسط آکسفورد انجام شده، بخشی از تولید این واکسن توسط کشور سوئد انجام شده و بخش دیگر تحقیقات و تولید آن توسط سایر کشورها انجام می‌شود.

محمدی با بیان اینکه واکسن آسترازنکا در 7 کشور دنیا تولید می‌شود افزود: کشورهای انگلیس، هند، روسیه و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که این واکسن را تولید می‌کنند. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری خرید واکسن کرونا از کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه ممنوع است و این واکسن‌ها نباید در این کشورها تولید شده باشند، بر همین اساس سازمان غذا و دارو نیز مقرر کرد در صورت واردات این واکسن، واسکنی وارد خواهد کرد که در این کشورها تولید نشده باشد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: آسترازنکا شرکتی چند ملیتی است و در صورت واردات واکسن از این شرکت، محصولات آن از کشورهای کره جنوبی و روسیه خریداری خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه این واکسن، هم از طریق قرارداد کواکس و هم به صورت مستقیم خریداری خواهد شد گفت: هنوز مشخص نیست که چند دوز از این واکسن به کشور وارد می‌شود.