۰ نفر

تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا از اواخر بهار

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۰:۰۳
کد خبر: 506022
تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا از اواخر بهار

معاون وزیر بهداشت درباره تعداد شهدای عرصه سلامت گفت: بر اساس آخرین آمار؛ حدود ۲۶۰ پرونده در این باره برای طرح در کمیته ملی دریافت شدکه از این تعداد تاکنون حدود ۱۴۰ پرونده، رسیدگی و تأیید شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، سید کامل تقوی نژاد با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه حدود ۱۳ ماه در حال مبارزه با بیماری کووید ۱۹ هستیم افزود: نخستین مورد ابتلای رسمی به بیماری کووید ۱۹ در کشورمان در ۲ اسفند پارسال، مشاهده و اعلام شد.

وی تصریح کرد: پارسال به محض مشاهده نخستین مورد ابتلا در کشور چین، وزیر بهداشت اعلام کرد که همه تیم‌های درمان در سراسر کشور آماده باش شوند بنابراین پیش از شیوع این بیماری در کشورمان یعنی از حدود ۱۳ ماه پیش، مبارزه با این بیماری را در دستور کار قرار دادیم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اتفاقات بسیار مهمی برای توسعه تخت‌های بیمارستانی از جمله تخت‌های عمومی و ویژه روی داده است گفت: حدود ۳۰ درصد از ظرفیت موجود تخت‌های بیمارستانی در دو دولت اخیر انجام شده است.

وی ادامه داد: پیش از سال ۱۳۹۲, حدود ۹۶ هزار تخت بیمارستانی داشتیم و از ابتدای امسال تا پایان آذر ۳۵۰۰ تخت اضافه کردیم و پس از آن بنا را بر این گذاشتیم که هر ماه تا پایان این دولت، حدود ۱۴۰۰ تخت اضافه کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های پیش از ۱۳۹۲ در هر سال میانگین ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی احداث می‌شد، اما این رقم اکنون به هر ماه ۱۴۰۰ تخت رسیده است.

وی افزود: بیمارستان‌های کشور از نظر فرسودگی و مقاومت در برابر زلزله و دیگر حوادث، ارزیابی دقیقی شده اند و بیشتر اصلاحاتی که لازم بود در این بخش انجام شده و از نظر مقاومت، زیبایی و فضا‌های استاندارد در برنامه قرار گرفته است.

تقوی نژاد گفت: اکنون ۲۹۸ طرح داریم که بیش از ۷۰ درصد، پیشرفت فیزیکی دارند که از این تعداد ۸۷ طرح، بیمارستان هستند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در تهران، بیمارستان‌هایی وجود دارند که نیازمند جدی بازسازی هستند افزود: اکنون نهضت بیمارستان سازی در کشور در حال اجراست و بزرگترین بیمارستان تاریخ نظام سلامت در تهران با هزار تخت در حال ساخت است که امیدواریم در پایان این دولت به بهره برداری برسد.

وی گفت: ۶۵ درصد از تخت‌های ویژه بیمارستانی ”آی سی یو“ در دولت فعلی ساخته شده که از این رقم, ۳۵ درصد آن مربوط به سال ۹۹ است.

سید کامل تقوی نژاد با اشاره به اینکه بخش‌های «آی سی یو» در بهبود بیماران بسیار موثر است افزود: حدود ۳۵ درصد «آی سی یو»‌های موجود در امسال اضافه شدند.

وی با بیان اینکه توسعه فضا‌های بهداشتی را از ۴۴ متر به ازای هر هزار نفر به ۷۵ متر رساندیم اضافه کرد: اکنون حدود ۱۵ هزار تخت در بخش دولتی در حال ساخت داریم که اگر این تعداد ساخته شود به افق چشم انداز سال ۱۴۰۴ نزدیک می‌شویم.

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیشتر تخت‌های بیمارستانی که اضافه کردیم در مناطقی بوده است که از نظر جمعیت یا دچار تراکم و یا مناطق محروم بوده است.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه ایجاد تخت‌های ویژه بیمارستانی و افزایش تجهیزات، سرمایه گذاری برای آینده کشور است افزود: درباره دستگاه‌های اکسیژن ساز، کار‌های اساسی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه هر بیمار نیازمند دریافت حدود ۵ لیتر اکسیژن در دقیقه است اضافه کرد: توان مان در تامین اکسیژن برای بیماران در سال ۱۳۹۲، حدود ۹۶ هزار لیتر در دقیقه بود، اما اکنون این رقم به ۳۲۶ هزار لیتر در دقیقه افزایش یافته است.

تقوی نژاد ادامه داد: حدود ۶ تا ۷ سال پیش می‌توانستیم همزمان ۲۰ هزار بیمار را اکسیژن رسانی کنیم، اما اکنون توانایی رساندن اکسیژن مورد نیاز برای ۶۵ هزار بیمار را همزمان داریم.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون حدود هزار میلیارد تومان اعتبارات از محل‌های مختلف برای تامین دستگاه‌های اکسیژن ساز از طریق شرکت‌های داخلی، تامین شده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: اکنون کمتر بیمارستانی در کشور داریم که دچار کمبود تامین اکسیژن می‌باشد.

تقوی نژاد درباره اعتبار یک میلیارد یورویی که قرار بود در دوران کرونا به نظام سلامت اختصاص داده شود گفت: زمانی که بحث تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی پیش آمد، بلافاصله دستور از سوی مقام معظم رهبری در این باره صادر شد و یک میلیارد، ارزی از طرف صندوق در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

وی افزود: در این مدت، کمتر از ۷۰۰ میلیون یورو در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

تقوی نژاد اضافه کرد: در حکم مقام معظم رهبری برای بیمه بیکاری هم صراحتی وجود داشت بنابراین شاید بخشی از این اعتبار در آن جا هزینه شده باشد.

وی گفت: ابتدا ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، طرح تعریف و در قالب ۱۵ بسته با سازمان برنامه و بودجه، تفاهم کردیم و در مرحله بعدی این عدد با توجه به تغییر نرخ ارز باید به ۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کرد، اما عددی که تاکنون در اختیار ما قرار گرفته است حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

تقوی نژاد افزود: رییس جمهور به بانک مرکزی دستور داد تا پایان بهمن، بقیه مبلغ تسویه شود که بانک مرکزی در تلاش برای این کار است.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: خوشبختانه مرحله یک واکسن ایرانی کرونا مربوط به شرکت شفا پایان یافته است و امیدواریم مراحل دو و سه را با هم طی کند و در موعد مقرر یعنی آخر بهار به تولید زیاد و صنعتی این واکسن برای مصرف در کل کشور دست یابیم.

مصطفی قانعی افزود: اواخر فروردین سال آینده، نتایج مراحل ۲ و ۳ این واکسن مشخص و سپس مجوز تولید صنعتی آن صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: واکسن نوترکیب مربوط به انیستیتو رازی را هم در دستور کار داریم که وارد مرحله یک می‌شود، اما تولید صنعتی آن پیش از اواخر بهار سال آینده امکان پذیر نیست.

تقوی نژاد ادامه داد: واکسن شرکت میلاد که وابسته به صنایع دفاع است نیز از نوع ”کشته شده“ است و مجوز آن در هفته‌های آینده برای ورود به مرحله انسانی صادر و پیش بینی می‌شود تولید صنعتی آن ۴ تا ۵ ماه طول بکشد.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: همچنین واکسن‌های مشترک ایران با کوبا و روسیه را هم خواهیم داشت که وارد مرحله ۳ می‌شوند.

قانعی افزود: واکسن ”ام. ار. ان. ای“ ایران پیش بینی می‌شود در اردیبهشت و خرداد وارد فاز شود و احتمال دارد با توجه به تجربه زیاد جهان در این حوزه، بتواند مسیر خود را سریع‌تر طی کند.

وی اضافه کرد: واکسن نوترکیب دیگری داریم از دانشگاه علوم پزشکی «بقیه الله» و واکسن کشته شده دیگری هم داریم که به ترتیب وارد سیر تولید خواهند شد.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که آیا این واکسن‌ها می‌توانند در مقابل ویروس‌های جهش یافته کووید ۱۹ از جمله ویروس انگلیسی، ایمنی ایجاد کنند؟ گفت: سرم تستی را که
واکسن به آن تزریق شده است با ویروس مواجه می‌کنند که اگر آن را خنثی کند می‌توانیم بگوییم علیه این ویروس هم ایمنی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: واکسن تولیدی ایران، این توانایی را برای مقابله داشت و به همین علت نوع واکسن ایرانی تاکنون توانست بر نوع جهش انگلیسی ویروس کووید ۱۹ غلبه کند.

قانعی اضافه کرد: آن چه که چالش ایجاد کرده درباره واکسن آسترازنیکا بود که در آفریقا با آن جهش نتوانسته است هماهنگی کند، اما این که آیا همه واکسن‌های تولیدی کشور می‌تواند در مقابل ویروس‌های جهش یافته کرونا مقابله کنند باید در زمان خود، آزمایش شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشوری تقاضای خرید واکسن ایرانی را داشته است؟ گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال آینده همه تولیدات کشورمان فقط برای مصرف خودمان خواهد بود بعید می‌دانم موضوع فروش واکسن به دیگران در دستور کار قرار گیرد.

قانعی افزود: آمار بالای کنونی ابتلا به کووید ۱۹ در کشورمان به این علت است که امکانات تشخیصی ما افزایش یافته است. قبلاً دچار کمبود کیت تشخیص بودیم.

وی اضافه کرد: تشخیص زود هنگام، آمار فوتی‌ها را کم می‌کند به همین علت اگر تشخیص بیشتری دهیم احتمال اینکه مرگ کمتری داشته باشیم وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: بیش از ۴۰ درصد افرادی که از سال گذشته تاکنون در این وزارتخانه استخدام شده اند پرستار هستند.

سید کامل تقوی نژاد همچنین افزود: هزار و ۱۱۳ طرح بهداشتی با حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تا ابتدای سال آینده مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: عمر ساختمان‌های بخش بهداشت از ۲۴ سال به حدود ۱۲ سال کاهش پیدا کرده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که فعالیت‌های همکاران ما در این مدت با معیار‌های مادی قابل ارزش گذاری نیست گفت: یک بخش عمده از بار این بیماری به عهده پرستاران بود.

وی درباره میزان کمبود پرستار در کشور افزود: درباره پرستاران در ابتدا سعی کردیم با تأمین نیروی انسانی مورد نیاز اقداماتی را انجام دهیم و با جدا کردن اضافه کار از کارانه برای پرستاران قدم‌هایی برداشته شده که از اسفند ۹۸ انجام شده است، همچنین پرداخت مطالبات پرستاران انجام شد که متوسط مطالبات آنان حدود ۱۶ تا ۲۰ ماه بوده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در این مدت وصول مطالبات از شرکت‌های بیمه‌ای از حدود ۱۴ ماه به ۴ ماه رسیده است و همچنین پرداخت مطالبات پرستاران نیز الآن حدود ۴ ماه است.

وی درباره میانگین دریافتی یک پرستار در دوران کرونا تصریح کرد: حقوق پرستاران ما در حال حاضر نسبت به پایان سال ۹۷ حدود ۱۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است و تلاش کردیم حقوق پرستاران را متناسب با شرایط فعلی افزایش دهیم که این مختص حقوق همکاران رسمی و پیمانی است.

معاون وزیر بهداشت افزود: با تدبیری که در وزارت بهداشت اندیشیده شد مبلغ ۲۱۰۰ میلیارد تومان سختی کار تعریف کردیم که آن دسته از دانشگاه‌هایی که درآمد‌های آن‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است اجازه ندهند کارانه همکاران نسبت به دوران قبل کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما گروه‌های مختلف کاری از قبیل قرارداد کار معین؛ شرکتی و خدماتی داریم که برای پرداخت حقوق از قوانین خاص خودش پیروی می‌کند مثلاً نیرو‌های شرکتی بر اساس قانون کار است، اما اینجا با اختیارات هیأت امناء و وزیر بهداشت استفاده کردیم و حقوق آن‌ها را به درصدی از حقوق همکاران رسمی رساندیم مثلاً حقوق همکاران قراردادی ما حدود ۸۰ درصد و شرکتی‌ها هم حدود ۷۰ درصد همکاران رسمی است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در این مدت برای تبدیل وضع همکاران شرکتی تلاش‌هایی انجام شده است.

وی با بیان این که ورود کارکنان به سیستم اداری با آزمون انجام می‌شود افزود: ما ادعا می‌کنیم همکاران ما تحت عنوان شرکتی؛ آزمون خود را در دوران کرونا پس دادند و قبول هم شده اند و الآن زمان آن رسیده است که مجوز ساماندهی این افراد صادر شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: تلاش کردیم افزایش حقوق همکاران ما در همه بخش‌ها انجام شود ازجمله این که کارانه همکاران نه تنها نسبت به دوران قبل از کرونا کاهش پیدا نکند بلکه افزایش هم داشته باشد و در این مدت ۷۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات برای کارانه در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دادیم و کارانه مطابق با فرمول‌های تعریف شده پرداخت می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته تاکنون حدود ۵۲ هزار نفر استخدام کرده ایم که حدود ۱۵ هزار نفر شروع به کار کرده اند و آزمونی در ۲ روز گذشته برای احراز ۳۹ هزار پست سازمانی برگزار کردیم که ۲۲۰ هزار نفر رقابت داشتند و در یک ماه آینده نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: در این آزمون امکان حضور نیرو‌های شرکتی هم بود که بر این اساس، افرادی که در ایام کرونا در بخش بهداشت و درمان کار کردند به ازای هر ماه فعالیت مستقیم در بخش کرونا ۲ امتیاز برای آن‌ها لحاظ شده است که در ۱۰ ماه ۲۰ امتیاز به آن‌ها افزوده خواهد شد و امیدواریم بخش عمده قبولی آزمون از همکاران با سابقه فعالیت در بخش‌های کرونایی باشد.
تقوی نژاد ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد افرادی که در سال گذشته تاکنون استخدام شده اند پرستار هستند که ۳۰ درصد آن‌ها در بخش‌های بهداشتی و مابقی در بخش‌های درمان فعالیت خواهند کرد.

فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در حال حاضر ۹ شهر استان خوزستان در وضع قرمز، ۵ شهر در وضع نارنجی و مابقی زرد هستند.

وی ادامه داد: تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها با ورود به موج سوم این استان بالاست و همچنین مراجعه بیماران بدحال موجب افزایش نیاز به تخت‌های ICU شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: در استان خوزستان حدود ۳۵۰ تخت ICU در اختیار بیماران کرونایی قرار داده بودیم که الآن در بعضی شهرستان‌ها با کمبود تخت مواجه هستند و مجبور شدیم برخی از بخش‌های بیمارستان‌ها را تغییر کاربری دهیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان باشیم.

وی درباره میانگین فوتی‌ها در استان خوزستان گفت: امروز در استان خوزستان ۶ نفر به علت کرونا فوت کردند و بار مراجعه در بیمارستان‌ها به خصوص از ۱۶ بهمن خیلی سریع افزایشی بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: در حال حاضر ۵۰۰ بیمار بستری و حدود ۴۰۰ بیمار مشکوک در بیمارستان‌های خوزستان داریم.

وی درباره میانگین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان خوزستان گفت: یک نقطه آسیب استان نقاط مرزی است و در مرز شلمچه روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر ورودی داریم که این‌ها باید آزمایش PCR انجام دهند و آزمایشی که در طرف مقابل مرز انجام می‌شود بیشتر آن‌ها تقلبی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: موضوع بعد، نبود محل قرنطینه برای این افراد است، چون این افراد حتماً باید PCR انجام دهند و جواب این آزمایش حداقل ۲۴ ساعت طول می‌کشد و تا آن زمان باید در قرنطینه باشند که شرایط مرز این اجازه را به ما نمی‌دهد و در مرز چزابه هم روزانه حدود ۱۰۰ نفر ورودی داریم.

ابول نژادیان افزود: در بعضی از شهرستان‌های خوزستان؛ دستورالعمل‌های بهداشتی به درستی رعایت نمی‌شود مثلاً در شادگان که نقطه اولیه موج سوم بود رعایت شیوه نامه‌ها به ۱۳ درصد رسیده بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مجالس ترحیم و عروسی با جمعیت خیلی زیاد مخصوصاً در مناطق حاشیه‌ای و روستا‌ها در حال برگزاری بود که موجب آسیب در این شرایط شد.

محمد طالب پور رییس بیمارستان سینای تهران نیز در ارتباط تصویری با این برنامه درباره موج چهارم کرونا در کشور گفت: تاکنون ۳ موج را گذرانده ایم و زمانی که در بیمارستان شرایط را مشاهده می‌کنیم هم توان تیم درمان در حداکثر خود استفاده شده و هم ترس موج چهارم به مراتب بیشتر از موج قبلی است.

وی ادامه داد: در مقایسه آماری، در کشور آلمان روزانه ۴۰ نفر به علت کرونا فوت می‌کردند، ولی الآن با موج جدید ویروس به ۱۲۰۰ نفر در روز رسیده است که این شرایط خیلی وحشتناک است؛ که اگر آگاهی و جدیت لازم را مردم نداشته باشند ممکن است کشور را در بر بگیرد.

رییس بیمارستان سینای تهران افزود: میزان شیوع ویروس کرونای انگلیسی متوسط ۵ برابر و مرگ و میر آن ۳ برابر شده است یعنی اگر موج چهارم اتفاق بیفتد مرگ و میر ناشی از آن به ۱۵ برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به این که نمونه‌های ویروس کرونای انگلیسی در کشور و تهران مشاهده شده است ادامه داد: شیوع این ویروس جهش یافته می‌تواند منجر به موج خیلی وحشتناکی شود.

رییس بیمارستان سینا تهران گفت: ما تمام پیشگیری‌ها را با جدیت کامل برای تیم درمان بیمارستان در نظر گرفتیم و فکر می‌کنم یک خطر بزرگ در کمین مردم است که هوشیاری مردم می‌تواند موج چهارم را شکست دهد.