۰ نفر

تاکید یک متخصص قلب و عروق؛

بیماران قلبی، این رژیم غذایی را از یاد نبرند

۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۳۹
کد خبر: 505439
بیماران قلبی، این رژیم  غذایی را از یاد نبرند

یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه یکی از موارد مهم در بیماری‌های قلبی، کنترل فشار خون است، اظهار کرد: استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای در کنترل فشار خون بسیار موثر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، ناهید ازدکی افزود: رژیم غذایی مدیترانه‌ای برگرفته از رژیم غذایی سنتی مردمان حاشیه مدیترانه و کشورهای ایتالیا، یونان، اسپانیا و مراکش است؛ پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط دانشمندان مشاهده شد که میزان بیماری‌های قلبی عروقی در ساکنین اطراف دریای مدیترانه نسبت به سایر جمعیت‌های جهان کمتر است، این بررسی موجب شد تا دانشمندان به دنبال علت این موضوع باشند و با بررسی‌هایی که صورت گرفت علت این مساله را الگوی غذایی مردم آن منطقه و رژیم غذایی مدیترانه‌ای اعلام کردند.

ازدکی بیان کرد: از آنجا که الگوی غذایی و فرهنگ غذایی در هرکدام از کشورهای مناطق حاشیه مدیترانه با یکدیگر متفاوت است محققین برایندی از مجموع الگوی غذایی مردمان این منطقه را بر اساس بهترین بازدهی جمع آوری و ارائه کردند؛ در رژیم مدیترانه‌ای مقدار چربی‌های اشباع بسیار محدود شده و مقدار چربی‌های غیر اشباع بیشتر می‌شوند، همچنین افزایش مصرف منابع امگا ۳ در رژیم غذایی مدیترانه‌ای منجر به کاهش چربی‌های بد خون و افزایش سطح چربی‌های خوب خون می‌شود و این مسئله در سلامت قلب و عروق نقش دارد.

وی بیان کرد: از آنجا که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای میزان زیادی از منابع پتاسیم استفاده می‌شود، در نتیجه منجر به کاهش فشار خون در مبتلایان به پرفشاری خون می‌شود.

ازدکی اظهار کرد: مصرف مایعات زیاد در این رژیم توصیه می‌شود، حداقل سه بار در هفته از غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون، ساردین و میگو باید مصرف کنید، مصرف گوشت قرمز نهایتا دو بار در هفته به میزان کم باید باشد.

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: بجای استفاده از گوشت قرمز از گوشت ماهی و گوشت مرغ کم چرب استفاده کنید، بجای مصرف نان‌های سفید از نان‌های سبوسدار و غلات کامل استفاده کنید.

ازدکی با بیان اینکه مغزیجات و دانه‌های روغنی به خصوص گردو، فندق ، پسته و بادام بدون نمک به طور روزانه 30 گرم مصرف کنید، تصریح کرد: حداقل ۳ بار در هفته از حبوبات استفاده کنید، می‌توانید حبوبات را به تنهایی و یا همراه غلات مصرف کنید.

وی افزود: بجای استفاده از نمک، از ادویه‌ها و آب مرکبات و سرکه برای طعم دهی به غذاها استفاده و نمکدان را از سر سفره حذف کنید، تا حد امکان از سرخ کردن غذاها خودداری کنید و آنها را به صورت آب پز و یا بخار پز مصرف کنید.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماران قلبی توجه داشته باشند برای پخت و پز در رژیم غذایی مدیترانه‌ای از روغن زیتون استفاده کنند، تصریح کرد: فعالیت فیزیکی جزء جدایی ناپذیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، در واقع انجام فعالیت ورزشی به میزان رژیم غذایی اهمیت دارد و باید فرد روزانه حداقل 30 دقیقه به فعالیت بدنی مداوم که منجر به افزایش ضربان قلب شود، بپردازد.

به این نکات حین گرفتن فشار خون توجه کنید

ازدکی با بیان اینکه کل میزان مصرف نمک در شبانه روز از یک قاشق مرباخوری نباید بیشتر شود، افزود: نکات مهمی حین گرفتن فشارخون باید مد نظر قرار گیرند؛ عدم مصرف چای و کافئین از یک ساعت قبل از اندازه گیدری فشارخون، عدم مصرف سیگار از نیم ساعت قبل از اندازه گیری از موارد قابل توجه است.

وی افزود: در انتخاب فشارسنج باید به این موارد توجه کرد؛ ترجیحاً فشارسنج دیجیتال بازویی خریداری کرده و قبل از خرید فشارسنج با پزشک خود مشورت کنید.

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: جهت گرفتن فشارخون در وضعیت مناسب قرار بگیرید؛ بر روی صندلی یا مبل نشسته و بطور کامل و راحت به پشتی آن تکیه دهید؛ پاهایتان نباید روی هم قرار بگیرند و کف پاها با سطح زمین بطور کامل در تماس بوده و آویزان نباشند؛  بازوی خود را روی یک سطح به موازات قلب تکیه دهید .

ازدکی ادامه داد: کاف را در قسمت جلویی بازو بدون داشتن لباس محکم و تحت فشار به صورتی که لبه کاف 2 تا 3 سانتیمتر بالای حفره آرنج باشد ببندید؛ سپس بعد از آمادگی کامل دکمه دیجیتال دستگاه را فشار دهید؛ در صورت استفاد از فشارسنج دستی 2 نکته مورد توجه قرار گیرد؛ کاف را به اندازه 31 میلی متر جیوه بالاتر از قطع نبض موقع گرفتن فشارخون باد کنید؛ کاف را با سرعت بسیار آهسته دو تا سه میلی متر جیوه در ثانیه خالی کنید.

وی افزود: روش استاندارد طلایی اثبات فشارخون بالا مانیتورینگ 24 ساعته سرپایی فشارخون (هولتر) است و اگر در دسترس نباشد توصیه به کنترل فشارخون در منزل می‌شود و در صورت عدم دسترسی، از اندازه گیری فشارخون در مطب استفاده می‌شود.

این متخصص قلب و عروق  بیان کرد: حداقل سه روز پشت سرهم و ترجیحاً هفت روز اقدام به اندازه گیری فشارخون در منزل کنید؛. در هر روز یک بار صبح و یک بار عصر فشارخون خود را اندازه گیری کنید؛ در هر بار اقدام برای کنترل فشارخون، فشار را حداقل در دو نوبت به فاصله یک دقیقه اندازه گیری کنید، بهتر است نیم ساعت قبل از مصرف داروی فشارخون، اندازه گیری انجام شود.

ازدکی یادآور شد: منتظر علامت دار شدن برای پی بردن به فشارخون نباشید؛ فشارخون در اغلب موارد هیچ علامتی ندارد و نیمی از افراد مبتلا از بیماری خود آگاهی ندارند.