۰ نفر

نکاتی برای حفظ سلامت دهان و دندان در دوران همه‌گیری

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱:۴۸
کد خبر: 502122
نکاتی برای حفظ سلامت دهان و دندان در دوران همه‌گیری

مراقبت از سلامت دهان و دندانها حتی در دوران همه‌گیری یک بیماری، ضروری است و خودداری از مراجعه به دندانپزشک می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهداشت نامطلوب و وضعیت ناسالم دهان و دندان‌ها می‌تواند با بروز انواعی از بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی و دیابت در ارتباط باشد. این مشکلات می تواند برای سلامت کلی بدن خطرساز باشد و در نتیجه مستلزم مراقبت های فوری است.

اما در دوران همه گیری یک بیماری چگونه می توان به دندانپزشک مراجعه کرد؟ در این شرایط دندانپزشک باید تغییراتی را در روند کار خود اعمال کند تا سلامت بیمار تحت تاثیر قرار نگیرد.

همچنین درصورتیکه بیمار در گروه افراد پرخطر قرار دارد لازم است پیش از مراجعه یا شروع درمان، ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کند. از جمله نکاتی که باید قبل از مراجعه به پزشک در نظر گرفت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهمیت بیش از پیش مراقبت های خانگی در دوران همه گیری

در سراسر جهان دندانپزشکان، درمان مشکلات غیر اورژانسی را به تعویق انداخته اند که در این شرایط مراقبت های خانگی اولین خط دفاعی است. مصرف کربوهیدرات ها و ترشح اسید توسط باکتری های دهان، عامل پوسیدگی دندان است. التهاب مزمن بافت های حمایت کننده دندان، بیماری لثه یا پریودنتال نامیده می شود. هر دو عارضه با رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات، ضعف سیستم ایمنی بدن و بهداشت ضعیف دهان تشدید می شود. می توان با کنترل شکل گیری پلاک های دندانی که مواد نرم و چسبنده روی دندان ها و لثه ها هستند و از بزاق، مواد غذایی و باکتری تشکیل شده اند با همه این مشکلات مقابله کرد.

برای از بین بردن بیوفیلم ها و پلاک ها و جلوگیری از تشکیل تارتار دندان باید تمام سطوح دندان ها و لثه ها تمیز شود. یعنی لازم است روزانه دو بار و مدت "دو دقیقه" دندان ها با استفاده از مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید تمیز شود. همچنین باید یک بار در روز با استفاده از نخ دندان فضاهای بین دندان ها تمیز شود.

همچنین می توان وضعیت سلامت دهان و دندان را با رژیم غذایی مناسب بهبود داد. مصرف مواد قندی را در کنار سایر غذاها و نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات مانند نوشابه های گازدار، آب میوه و شکلات محدود کنید. لازم نیست مصرف این نوع از خوراکی ها را به طور کامل کنار بگذارید اما کاهش مصرف آنها به شدت مفید خواهد بود.

همچنین اثرات روانشناختی کووید-۱۹ به طور غیر مستقیم سلامت دهان و دندان را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال داروهایی که برای افسردگی و اضطراب تجویز می شوند باعث خشکی دهان شده که به تدریج به سلامت دهان و دندانها آسیب می رسانند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

درد دهان و دندان نشانه عفونت است که باید جدی گرفته شود. شکستگی دندان از دیگر موارد ضروری برای مراجعه به دندانپزشک است. همچنین بروز برخی از مشکلات نادر در دهان و دندان مراجعه به پزشک را ضروری می کند.

به گزارش ژاپن تودی، درصورتیکه در تنفس یا بلع مشکل پیدا شد یا فرد دچار خونریزی غیرقابل کنترل در دهان یا اطراف آن شود لازم است فورا به پزشک مراجعه کند. درد شدید یا تب بالای مرتبط با مشکلات دهان و دندان نیازمند مراجعه فوری به پزشک است.