۰ نفر

معاون تحقیقات موسسه رازی مطرح کرد؛

آغاز تست انسانی واکسن کرونای رازی تا ٣هفته دیگر

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۲۳:۱۲
کد خبر: 502104
آغاز تست انسانی واکسن کرونای رازی تا ٣هفته دیگر

فلاح مهرابادی گفت:️پس از بررسی نمونه‌های تایید شده واکسن توسط سازمان غذا و دارو، تا حدود ۳هفته دیگر، پس از دریافت مجوز فاز انسانی را آغاز می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی اسحاقی رییس مرکز تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در نشست امضاء تفاهم نامه تست بالینی واکسن کرونا ساخته موسسه رازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کرونا در کنار تلخی‌های خود توانست دانش ما را در تولید واکسن کرونا در کشور افزایش دهد .

او افزود: در گذشته  همیشه واکسن ها در کشورهای غربی تولید می شد و بعد ایران از آن کشورها کپی می کرد، خوشبختانه پس از گذشت ۱۰ ماه ایران به فناوری تولید واکسن کرونا راه یافته و  این سرعت عمل برای کشور ما بسیار مهم و ارزشمند است. 

او افزود: امیدواریم از واکسن ایرانی کرونا نتایج قابل قبولی دریافت کنیم، اما باید توجه داشت اگر نتایج این مطالعات مثمر ثمر نبود در عوض ما توانستیم به دانش فراوانی در زمینه تهیه واکسن دست یابیم.

اسحاقی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم تا نهایت مسیر که رساندن واکسن به مردم است، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، واکسیناسیون را به نتیجه برسانیم.

رییس مرکز تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بیان داشت: تمامی مجوزهای این واکسن کرونا ایرانی از وزارت بهداشت است و همچنین در نظر داریم با کمک وزارت بهداشت ارتباطمان را با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بیشتر کرده، زیرا با توجه به دستیابی‌ در خصوص مباحث علمی واکسن به رشته‌های جدید پزشکی نیاز داریم تا در آینده نه چندان دور  این علم را افزایش دهیم.

اسحاقی گفت: واکسنی که قرار است موسسه رازی تولید کند، واکسن نوترکیب پروتیین اسپایک ویروس کووید ۱۹ است. در این واکسن، تکه‌هایی از ویروس انتخاب شده و با یک یاور برای تحریک سیستم ایمنی استفاده شده است و این دو با هم فرموله شده اند.

او گفت: از اسفند ماه شروع کردیم و مرداد ماه پرونده را به غذا و دارو دادیم و در ۲۷ دی ماه موفق به اخذ مجوز تست روی انسان از سوی کمیته ملی اخلاق در پژوهش شدیم.

اسحاقی افزود: از شهریور ماه برای انتخاب تیم کارازمایی بالینی با همکاری سلیمانی و تیمش در دانشگاه علوم پزشکی ایران، اقدام کردیم و دستور العمل تست فاز یک و دو تهیه و تایید شد.

او گفت: تمام موارد مورد نیاز برای تست انسانی را فراهم کرده ایم و منتظر تاییدیه غذا و دارو برای بخش تولید شده‌ی واکسنمان هستیم.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: پس از مجوز وزارت بهداشت، از طریق سایتمان برای ثبت نام داوطلبان اقدام می‌کنیم. تیم کارآزمایی بالینی وظیفه‌ی بررسی و نظارت بر داوطلبان دریافت واکسن را دارد.

او گفت: تا کنون سعی ما بر این بوده که کار را به صورت کاملا علمی جلو ببریم، زیرا هدف ما این است که یک واکسن کامل به دست مردم برسانیم.

اسحاقی در مورد قابلیت‌های دانشی و فنی که این واکسن برای کشور ایجاد کرده گفت: واکسن سازی موسسه رازی کار بسیار مهم و بزرگی است و ما به این منظور از تیم‌های مختلف داروساز، پزشک، شیمیست و ایمونولوژست و... استفاده کردیم.

او افزود: در حال حاضر بخش فنی مهندسی ما برای تولید انبوه مشغول است و هر کدام کار خودشان را انجام می‌دهند و قسمت پایه این کار، دانش بسیار زیادی به دانش کشور اضافه کرده است و در آینده واکسن سازی کشور، اتفاق مهم و ارزشمندی ایجاد کرده است.

در ادامه محمد حسین فلاح مهرابادی معاون تحقیقات موسسه رازی نیز در مورد مراحل ساخت این واکسن گفت: مطالعات ما در فاز حیوانی روی سه حیوان جونده آزمایشگاهی و خرگوش انجام شده است و مطالعات تکمیلی را روی میمون انجام دادیم. سپس مستنداتمان را طبق دستوالعمل‌های مورد نیاز سازمان غذا و دارو برای سازمان غذا و دارو ارسال کردیم و پس از بررسی آن‌ها مستندات ما تایید و برای کمیته اخلاق، ارسال شد.

او گفت: کمیته اخلاق وزارت بهداشت نیز دستورالعمل ما را تایید کرد و موفق به دریافت کد مجوز کارآزمایی بالینی شدیم و در مرحله دریافت مجوز تزریق به انسان هستیم و پس از بررسی نمونه‌های تایید شده‌ی واکسن توسط سازمان غذا و دارو، تا حدود ۳ هفته دیگر، پس از دریافت مجوز تزریق به انسان، فاز انسانی را آغاز می‌کنیم.

فلاح گفت: دستورالعمل های مربوط به تزریق به انسان در سایت موسسه رازی موجود است و طبق آن دستورالعمل ها؛ تزریق به انسان انجام می‌شود.