۰ نفر

مصرف آسپرین در پیشگیری از سرطان روده در بزرگسالان تاثیر ندارد

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۲:۲۶
کد خبر: 500619
مصرف آسپرین در پیشگیری از سرطان روده در بزرگسالان تاثیر ندارد

مطالعه نشان می‌دهد که مصرف روزانه آسپرین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در بزرگسالانی که بعد از ۷۰سالگی شروع به مصرف آن می‌کنند، کاهش نمی‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، یک مطالعه جدید نشان داده است که اگر افراد بعد از ۷۰ سالگی به طور منظم آسپرین مصرف کنند هیچ محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ وجود ندارد. با این وجود اگر آسپرین قبل از ۷۰ سالگی شروع شود و ادامه یابد، چنین تأثیر حفاظتی وجود دارد.

استفاده منظم از آسپرین فواید آشکاری در کاهش بروز سرطان روده بزرگ در میانسالان دارد، اما همچنین خطراتی مانند خونریزی دستگاه گوارش را نیز به همراه دارد.

تیمی از دانشمندان بیمارستان عمومی ماساچوست، داده‌های دو مطالعه متشکل از بیش از ۹۴,۵۰۰ شرکت کننده را که بالغ بر ۳۵ سال آسپرین مصرف کرده بودند مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند استفاده منظم از آسپرین با کاهش خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ در افراد ۷۰ ساله یا بالاتر ارتباط دارد. با این حال، این مزیت فقط در بین افرادی که مصرف آسپرین را قبل از ۷۰ سالگی شروع کرده بودند قابل توجه بود. به نظر نمی‌رسد افرادی که از سن ۷۰ سالگی به بالا، به طور منظم از آسپرین استفاده می‌کنند فایده زیادی ببرند.

«اندرو چان»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد آسپرین می‌تواند از سرطان روده بزرگ در بزرگسالان ۵۰ تا ۷۰ ساله جلوگیری کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا این اثر در بزرگسالان مسن‌تر نیز مشابه است.»

این باور وجود دارد که آسپرین ماده‌ای است که از سرطان روده بزرگ (کلورکتال) پیشگیری می‌کند. در حال حاضر این دارو به دلیل اثر محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی، برای افراد ۵۰-۵۹ ساله توصیه می‌شود.

مطالعه حاضر تأیید می‌کند که شروع آسپرین در سنین بالاتر با خطر کمتر ابتلاء به سرطان روده بزرگ ارتباطی ندارد. با این حال، در صورت شروع در سنین پایین، مصرف مداوم آسپرین یک مزیت بالقوه دارد. به گفته محققان، این نتایج به شدت نشان می‌دهد که یک اختلاف بیولوژیکی بالقوه در اثر آسپرین در سنین بالاتر وجود دارد که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.