۰ نفر

سخنگوی وزارت بهداشت؛

شمار مبتلایان کرونای انگلیسی در کشور به ۵نفر رسید

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۴۲
کد خبر: 497679
شمار مبتلایان کرونای انگلیسی در کشور به ۵نفر رسید

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا کنون پنج بیمار مبتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته، موسوم به ویروس انگلیسی، در کشور شناسایی شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سیماسادات لاری روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مرکز ۱۶ ساعته بیمارستان امام علی(ع) بجنورد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انواع مختلفی از بیماری های تنفسی در همه نقاط جهان وجود دارد و بیماری کووید ۱۹ نیز بیماری تنفسی است که ممکن است مدت ها با ما باشد پس در هر صورت مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعید نیست که موج چهارمی از همه گیری کرونا نیز در راه باشد، پس تا هنگامی که همه واکسن کرونا را دریافت نکرده اند و وضعیت آن به طور کامل کنترل نشده است مردم باید پروتکل های بهداشتی را مانند قبل و حتی جدی تر مد نظر داشته باشند.

ناظر عالی وزیر بهداشت در اجرای طرح سردار شهید سلیمانی گفت: این طرح که اجرای آن از ابتدای آذرماه امسال آغاز شده است جایگاه خود را در استان ها پیدا کرده و در برخی استان ها به خوبی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان ها و سپاه به اجرا درآمده است.

لاری افزود: با این طرح در پی شناسایی فعال افراد کرونامثبت هستیم و پس از آن به کمک تیم های خود به ازای هر فرد مبتلا، ۱۰ نفر از افراد در تماس با آنان را نیز شناسایی کرده و با استفاده از ظرفیت نیروی بسیج، آنان را نسبت به اعمال قرنطینه مجاب می کنیم و در مدت متعارف مورد نیاز، بر رفتار آنان مبنی بر رعایت قرنطینه نظات خواهیم کرد و بر این اساس با اجرای این طرح ظرفیت نظارتی ما افزایش یافته است.

وی گفت: خروجی اجرای طرح شهید سلیمانی افزایش تست های کرونا و کاهش تعداد افراد کرونامثبت بوده است و از طریق شناسایی بیماران و قرنطینه اطرافیان بیمار، اکنون تنها حدود ۱۰ درصد از تست های کرونای گرفته شده، مثبت می شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح شناسایی افراد دارای بیماری کووید ۱۹ را افزایش داده است، اظهار داشت: این طرح،  اوج پختگی شبکه مراقبتی بهداشت را نشان می دهد و وزارت بهداشت و درمان را به هدف «هر خانه یک پایگاه سلامت» می رساند و علاوه بر این در هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر سلامت تعیین خواهد شد تا مطالبه گر بحث سلامت باشد.

لاری در مورد احتمال عادی انگاری بیماری کووید ۱۹ در صورت بازگشایی ها نیز گفت: محدودیتها در مناطق قرمز و نارنجی همچنان اعمال می شود و بازگشایی ها در مناطق زرد و آبی و برای تسهیل زندگی مردم و کاهش مسائل اقتصادی است ولی در عین حال وزارت بهداشت با هر تجمع سیاسی و اجتماعی در این مناطق مخالف است و از دیگر سو وضعیت مناطق آبی و زرد نیز ممکن است پایدار نباشد، پس در هر صورت مردم هر منطقه با هر رنگی از شیوع، باید پروتکل ها را با جدیت رعایت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه خود به خراسان شمالی با بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی در جریان آخرین وضعیت اجرای طرح سردار شهید سلیمانی در این استان قرار گرفت.

در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، هفت شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوتی های کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوتی های کرونایی در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.