۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

علائمی که نشان می‌دهد به ویروس کرونا مبتلا شده بودید!/ پس از بهبود چه نشانه‌هایی آزاردهنده است؟

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲
کد خبر: 494058
علائمی که نشان می‌دهد به ویروس کرونا مبتلا شده بودید!/ پس از بهبود چه نشانه‌هایی آزاردهنده است؟

بر اساس مطالعات جدید انجام شده مشاهده می‌شود که برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا علائمی مانند از دست رفتن حس چشایی و بویایی، خستگی، درد قفسه سینه، سرگیجه، تپش قلب و غیره را برای طولانی مدت تجربه می‌کنند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به رغم اینکه نرخ مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا هر روز در حال افزایش بوده، بسیاری از افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند نیز به زندگی خود ادامه می‌دهند؛ اما برخی از آنها نیز دچار اختلال شده‌اند.

بر اساس یک مطالعه جدید انجام شده توسط Medrxiv، بیش از پیش اثبات شده که ویروس SARS-CoV-2 پس از بهبودی از اثرات حاد عفونت، می‌تواند اثرات طولانی مدتی نیز داشته باشد.

این تجزیه و تحلیل بر اساس علائم کوتاه مدت و بلندمدت تعدادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا انجام شده است.

در ادامه به برخی از علائم شایع میان افراد مبتلا شده به ویروس کرونا اشاره می‌کنیم:

1-از دست رفتن حس بویایی

آنوسمی، اصطلاحی برای از دست رفتن حس بویایی بوده که در حال حاضر بر اثر این بیماری شایع است. یکی از علائم ناقلان بدون علائم، این مشکل بوده و می‌تواند ماه‌ها ادامه داشته باشد.

2-از دست رفتن حس چشایی

از دست رفتن حس چشایی در میان مبتلایان ممکن است به صورت دائمی اتفاق بیفتد. با بررسی برخی از این افراد مشاهده شد که علائم از دست دادن حس چشایی و بویایی پس از چندین هفته هنوز پایدار بود.

3-اشکال در تمرکز

حدود نیمی از بیمارانی که در بیمارستان بستری شده‌اند، شاهد مشکلات عصبی مانند سر درد، سرگیجه، کاهش هوشیاری، اشکال در تمرکز، اختلالات بویایی و چشایی، تشنج، سکته مغزی، ضعف و درد عضلانی بوده‌اند.

4-تنگی نفس

نفس‌تنگی یکی از مشخصه‌های کووید-19 بوده و پس از بهبود می‌تواند مدت زیادی ادامه داشته باشد. به نظر می‌رسد افرادی که به ویروس کرونا با شدت بیشتری مبتلا می‌شوند، تنگی نفس طولانی مدت را تجربه می‌کنند، اما افرادی که به صورت خفیف نیز مبتلا می‌شوند در معرض این خطر قرار دارند.

5-از دست دادن حافظه

علاوه بر تغییر رفتار و واکنش فیزیولوژیکی در طول بیماری، سیستم ایمنی تخصصی مغز نیز نقش‌های دیگری را ایفا می‌کند. اخیرا مشخص شده که سلول‌های عصبی ایمنی که در اتصالات بین سلول‌های مغز قرار دارند، و انرژی لازم برای فرستادن سیگنال‌های التهاب را فراهم می‌کنند، برای ایجاد حافظه طبیعی ضروری است. متاسفانه این مسئله مسیری را ایجاد می‌کند که در آن بیماری‌هایی مانند کووید -19 می‌تواند علائم حاد عصبی و مشکلات طولانی مدت در مغز را ایجاد کند.

6-گیجی

بر اساس گزارش ارائه شده توسط جان هاپکینز، بیماران مبتلا به کووید-19 مجموعه‌ای از اثرات بر روی مغز، مانند گیجی تا از دست دادن بویایی و چشایی و سکته‌های مغزی را تجربه می‌کنند. بیماران جوان‌تر، در دهه 30 تا 40، احتمالا به دلیل سکته مغزی دچار مشکلات عصبی در طول زندگی خود می‌شوند.

7-سر درد

بر اساس مطالعات انجام شده روی علائم بیماری کووید-19 مشخص شد که شایع‌ترین علائم اولیه در واقع سر درد (82درصد) و خستگی (72درصد) است. تنها 9درصد از بزرگسالان مبتلا به ویروس کرونا، سر درد یا خستگی را تجربه نکرده‌اند. این سردردها یا احساس خستگی می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

8-تپش قلب

این ویروس می‌تواند به قلب آسیب برساند و پزشکان نگران آسیب طولانی مدت آن هستند.

9-درد قفسه سینه

بر اساس گزارش ارائه شده توسط JAMA، رایج‌ترین علائم گزارش شده در میان بیماران، خستگی، تنگی نفس، درد مفاصل، و درد قفسه سینه بود.

10-احساس درد به دنبال نفس عمیق کشیدن

کووید-19 یک بیماری تنفسی بوده، بنابراین به طور طبیعی تنفس شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. محققان در حال حاضر کشف کرده‌اند که ممکن است ریه‌ها دچار زخم شده و باعث ایجاد درد در هنگام تنفس عمیق شود.

11-سرگیجه

در یک مطالعه بر روی سیستم عصبی، به طور کلی 25درصد از بیماران دارای علائم نقص سیستم عصبی مرکزی از جمله سرگیجه (17درصد)، اختلال هوشیاری (7.5درصد)، بیماری حاد عروق مغزی (3درصد)، آتاکسی (0.5درصد) و تشنج (0.5درصد) بودند.

12-احساس خستگی

یکی از اثرات طولانی مدت ابتلا به ویروس کرونا، احساس خستگی شدید است. طی 9ماه گذشته، شمار فزاینده‌ای از مردم پس از ابتلا به ویروس کرونا، احساس خستگی مفرط و بی‌حالی را گزارش کرده‌اند.