۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هر آنچه که در مورد آپاندیس باید بدانید

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۹:۰۰
کد خبر: 493855
هر آنچه که در مورد آپاندیس باید بدانید

زمانی که فردی دچار التهاب آپاندیس می‌شود، معمولا تنها راه درمان آن خارج کردن این کیسه از بدن است تا از ترکیدن آن و پخش شدن عفونت در بدن جلوگیری شود. این عمل به دو صورت آپاندکتومی باز و یا لاپاراسکوپی انجام می‌شود که عوارض مورد دوم بسیار کمتر است.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ آپاندیسیت، به التهاب آپاندیس، کیسه‌ای به شکل انگشت که از روده بزرگ در قسمت پایینی سمت راست شکم شما بیرون زده، می‌گویند. آپاندیسیت باعث درد در ناحیه تحتانی سمت راست شکم می‌شود. با این حال، در بیشتر افراد درد از ناف شروع شده و سپس حرکت می‌کند. با بدتر شدن التهاب، درد آپاندیسیت به طور معمول افزایش می‌یابد و در نهایت شدید می‌شود.

اگرچه هر کسی ممکن است به آپاندیسیت مبتلا شود، اما این مشکل اغلب برای افراد سنین بین 10 تا 30 سال بروز می‌کند. درمان استاندارد برای این مشکل، برداشتن آپاندیس از طریق جراحی است.

برای کمک به تشخیص آپاندیسیت، پزشک شما احتمالا درباره علائم سوال کرده و شکم شما را معاینه می‌کند.

آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص آپاندیسیت شامل موارد زیر است:

معاینه فیزیکی برای ارزیابی درد شما: پزشک شما ممکن است فشار ملایمی بر ناحیه دردناک وارد کند. هنگامی که این فشار به صورت ناگهانی برداشته می‌شود، درد بیشتری احساس شده و نشان‌دهنده التهاب آپاندیس است.

پزشکان همچنین ممکن است به دنبال علائمی مانند سفتی شکم و تمایل به سفت شدن عضلات شکم در پاسخ به فشار روی آپاندیس ملتهب باشند. پزشک با استفاده از دستکش و روغن، با انگشت خود به بررسی روده پایینی شما می‌پردازد. به زنان باردار ممکن است معاینه لگن توصیه شود تا مشکلات احتمالی زنان و زایمان که می‌تواند باعث درد شود، مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایش خون: این آزمایش به پزشک اجازه می‌دهد از بالا بودن تعداد گلبول‌های سفید آگاه شود؛ زیرا بالا رفتن تعداد گلبول‌های سفید نشان‌دهنده عفونت است.

آزمایش ادرار: پزشکان این آزمایش را به منظور اطمینان از اینکه عفونت ادراری یا سنگ کلیه سبب درد شما نشده باشد، انجام می‌دهند.

آزمایشات تصویربرداری: پزشک شما همچنین ممکن است برای کمک به تایید آپاندیسیت یا یافتن دلایل دیگر برای درد شما از عکس اشعه ایکس شکمی، سونوگرافی شکم، سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده کند.

درد آپاندیس

درمان

درمان آپاندیسیت معمولا شامل جراحی برای برداشتن آپاندیس ملتهب است. پیش از جراحی ممکن است به شما یک دوز آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت داده شود.

جراحی برای برداشتن آپاندیس (آپاندکتومی) را می‌توان به صورت جراحی باز با استفاده از یک برش شکمی به طول 5 تا 10 سانتی‌متر انجام داد (لاپاراتومی). همچنین این جراحی را می‌توان از طریق چند برش کوچک روی شکم (لاپاراسکوپی) انجام داد. در حین عمل آپاندکتومی لاپاراسکوپی، جراح ابزار ویژه جراحی و دوربین فیلم‌‎برداری را وارد شکم می‌کند تا بتواند آپاندیس را خارج کند.

به طور کلی، جراحی لاپاراسکوپی به شما امکان بهبود سریع‌تر را داده و سبب می‌شود روند درمان با درد و زخم کمتری انجام شود. این عمل ممکن است برای افراد مسن و چاق بهتر باشد.

اما جراحی لاپاراسکوپی برای همه مناسب نیست. اگر آپاندیس پاره شده و عفونت پخش شده و آبسه کرده، ممکن است به آپاندکتومی باز نیاز باشد که به جراح اجازه تمیز کردن حفره شکم را می‌دهد. پس از جراحی آپاندیس ممکن است به یک تا دو روز بستری شدن در بیمارستان نیاز باشد.

اگر آپاندیس ترکیده و اطرف آن آبسه ایجاد شده باشد، ممکن است با قرار دادن یک لوله از طریق پوست به داخل آبسه، تخلیه شود. آپاندکتومی می‌تواند چندین هفته بعد از کنترل عفونت انجام شود.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی آپاندیس

انتظار داشته باشید بهبود کامل شما بعد از عمل آپاندکتومی چند هفته طول بکشد، یا در صورت ترکیدن آپاندیس این روند طولانی‌تر خواهد بود. به منظور کمک به بهبود بدن:

در ابتدا از فعالیت شدید خودداری کنید. اگر آپاندیس شما به روش لاپاراسکوپی انجام شد، فعالیت خود را به مدت سه تا پنج روز محدود کنید. اگر آپاندکتومی باز داشتید، باید فعالیت خود را به مدت 10 تا 14 روز محدود کنید. همیشه از پزشک خود در خصوص اینکه چه زمانی می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید سوال کنید.

هنگام سرفه مراقب شکم خود باشید. قبل از سرفه، خندیدن یا حرکت کردن برای کاهش درد، بالشت را روی شکم خود قرار داده و فشار دهید.

اگر داروهای مسکن کمکی نکرد با پزشک خود تماس بگیرید. درد داشتن استرس بیشتری به بدن وارد کرده و روند بهبودی را کند می‌کند.

زمانی که آماده بودید از جای خود بلند شده و حرکت کنید. حرکت خود را به آرامی شروع کنید و به مرور افزایش دهید. این کار را می‌توانید با پیاده‌روی کوتاه شروع کنید.

زمانی که احساس خستگی کردید بخوابید. زمانی که بدن شما در حال بهبود است، ممکن است بیش از حد معمول احساس کنید به خواب نیاز دارید. راحت باشید و در صورت نیاز استراحت کنید.

در خصوص بازگشت به محل کار یا محل تحصیل با پزشک خود مشورت کنید. زمانی که احساس مطلوبی داشتید می‌توانید به محل کار خود بازگردید. کودکان ممکن است کمتر از یک هفته پس از جراحی بتوانند به مدرسه بازگردند. برای انجام فعالیت‌های سنگین مانند کلاس‌های بدن‌سازی یا ورزش باید دو تا چهار هفته صبر کنند.

راهکارهای دیگر برای درمان آپاندیس

پزشک‌ها برای کمک به کنترل درد پس از جراحی آپاندیس داروهایی را تجویز می‌کنند. برخی از درمان‌های مکمل و دیگر، اگر همراه با داروها مصرف شود می‌تواند به کنترل درد کمک کند.

از پزشک خود در خصوص گزینه‌های ایمن مانند موارد زیر سوال کنید:

فعالیت‌هایی که حواس شما را پرت می‌کند مانند گوش دادن به موسیقی یا صحبت با دوستان، که سبب دور شدن ذهن شما از درد می‌شود. حواس‌پرتی به ویژه در کودکان می‌تواند موثر باشد.

تصویرسازی ذهنی هدایت‌ شده مانند بستن چشم و فکر کردن به مکان مورد علاقه نیز می‌تواند کمک کند.