۰ نفر

خودپادتن‌ها، متهم اول عوارض شدید کووید-۱۹

۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۷:۱۰
کد خبر: 490956
خودپادتن‌ها، متهم اول عوارض شدید کووید-۱۹

پزشکان می‌گویند که در برخی بیماران مبتلا به کووید-۱۹، سیستم ایمنی بدن علیه اندام‌های بیمار وارد عمل می‌شود و پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کند که در اصطلاح به آن کووید طولانی می‌گویند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، خودپادتن‌ها یا همان پادتن‌هایی که سیستم ایمنی بدن می‌سازد به‌ اشتباه علیه یک یا چند مورد از پروتئین‌های خودِ بدن عمل کرده و ممکن است در بدن بیماران آلوده به ویروس کرونا با واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری تداخل کند. این مساله در برخی بیماران به عوارض بسیار شدیدتر منجر می‌شود و در بعضی دیگر به باقی‌ماندن آثار بیماری به مدت چندین ماه می‌انجامد.

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه «ییل» در آمریکا بیماران مبتلا به کوویدی را زیر نظر گرفته‌اند که در بدن آن‌ها پروتئین‌هایی که به مسیر اشتباه هدایت می‌شوند، به‌ جای مبارزه با ویروس به اندام‌های سالم و سیستم ایمنی خود بیمار حمله‌ور شده‌اند. 

هرچه میزان این نوع خودپادتن در خون بیمار بیشتر باشد، فرد در معرض عوارض شدیدتر بیماری قرار می‌گیرد. 

بنابر گزارش جدید روزنامه گاردین، آرون رینگ، زیست‌شناس متخصص حوزه ایمنی‌شناسی در دانشگاه «ییل» گفت: برخی بیماران مبتلا به کووید-۱۹خودپادتنی تولید می‌کنند که عملکرد آن در واقع با واکنش سیستم ایمنی بدن علیه ویروس تداخل می‌کند. ما به‌شدت معتقدیم که این خودپادتن‌ها به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ لطمه می‌زنند. 

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، پادتن‌ها، پروتئین‌های تولیدی سیستم ایمنی‌اند که به بدن برای شناسایی و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند. خودپادتن‌ها، پادتن‌هایی هستند که اجزای سالم بدن فرد بیمار را با ویروس‌های مهاجم اشتباه می‌گیرند و به آن‌ها حمله می‌کنند.