۰ نفر

روش‌های جلوگیری از سفیدی مو

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۲:۲۰
کد خبر: 489965
روش‌های جلوگیری از سفیدی مو

این روز‌ها بسیاری از افراد به دنبال روش‌های جلوگیری از سفیدی مو هستند. سفیدی مو‌ها می‌تواند اغلب افراد را دچار ناامیدی کند. اگر چه روش‌هایی مانند رنگ کردن مو برای حل این مشکل وجود دارد، اما به نظر می‌رسد راه‌های دیگری نیز برای مبارزه با سفیدی مو وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، سفیدی مو‌ها به عوامل متعددی از جمله موارد ژنتیکی مرتبط است، اما به نظر می‌رسد می‌توان با برخی روش‌ها این مشکل را پیشگیری کرد.

کنار گذاشتن مواد مخدر

سیگار کشیدن یکی از بدترین انتخاب‌های ناسالم برای سبک زندگی است. سیگار کشیدن روند پیری را برای کل بدن ازجمله موهایتان تندتر می‌کند؛ بنابراین اولین کاری که برای کند کردن سفید شدن موهایتان انجام می‌دهید، ترک سیگار باشد. افزون بر سیگار سایر مواد مخدر نیز می‌توانند خطرناک باشند.

کم کردن مصرف کافئین

مصرف زیاد چای، قهوه، ادویه و غذا‌های سرخ شده در سفید شدن زود هنگام مو‌ها موثر است بنابراین با کاهش مصرف کافئین می‌توانید از روند سفید شدن مو‌ها پیشگیری کنید.

ورزش منظم

داشتن گردش خون و جریان خون خوب برای جلوگیری از سفید شدن زودهنگام مو‌ها لازم است و باعث می‌شود مواد مغذی لازم راحت‌تر به مو‌ها و کف سرتان برسد. در واقع، مصرف موادغذایی خوب، ویتامین‌ها و موادمعدنی اگر قرار باشد به فولیکول‌های موهایتان نرسد، به هیچ دردی نمی‌خورد. برای اطمینان از داشتن گردش خون خوب، باید سرتان را به طور منظم با روغن‌های مناسب ماساژ دهید و همچنین به طور منظم و روزانه ورزش کنید تا گردش خونتان را بالا ببرید.

رژیم غذایی سالم

یک تغذیه و برنامه غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌های گروه B به خصوص B۱۲ از سفید شدن مو‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف شیر و لبنیات و تخم مرغ هم از سفید شدن مو‌ها جلوگیری می‌کند. کمبود ویتامین‌های گروه b، مثل ویتامین b۲، b۶ و b۱۲، می‌توند موجب سفید شدن زودهنگام مو‌ها شود. باید غذا‌هایی سرشار از این ویتامین‌ها مثل نان‌های غلات کامل، سیریال‌ها، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز مصرف کنید. همان چیزی را به دست می‌آورید که می‌خورید.

مواد غذایی که باعث جلوگیری از سفید شدن مو می‌شوند

سالمون

ماهی‌ها و در راس آن‌ها سالمون در زیبایی و استحکام مو‌ها فوق العاده عمل می‌کنند و همینطور از سفید شدن مو‌ها جلوگیری می‌کنند.

انگور فرنگی هندی

پودر انگور فرنگی هندی را با حنا مخلوط نموده وخمیر نمایید شب‌ها بر پوست سر بمالید مو‌ها را تقویت و تار مو را بلند‌تر می‌کند و از سفید شدن مو‌ها جلوگیری میکند.

شیره چغندر

همه چغندر‌ها دارای بتانین هستند و آن ترکیب اصلی نیتروژن دار چغندر قند است. بتانین یک اسید آمینه است که به عنوان جاذب رطوبت و ضد محرک در محصولات آرایشی و مو به کار می‌رود. ترکیب آن اجازه می‌دهد تا در حفظ رطوبت و هیدراته عالی بدون چسبندگی آزار دهنده همراه با تولید برخی از محصولات مبتنی بر گلیسیرین عمل کند.

کنجد سیاه

کنجد با تغذیه ریشه مو با اسید‌های چرب امگا خود، موجب رشد مو می‌شود. همچنین کنجد به مرطوب سازی پوست سر کمک کرده و جریان خون به سمت فرق سر را در جهت جوان سازی فولیکول‌های مو بهبود می‌بخشد.

حذف استرس از زندگی

استرس در کنار ریزش مو و پیری پوست در سفید شدن مو‌ها هم نقش دارد. هر اندازه استرس بیشتری داشته باشید، احتمال بروز مشکلات پوست و مو نیز در شما افزایش خواهد یافت.

استفاده از حنا

اگرچه بسیاری از مادربزرگ‌های ما هنوز حنا را دوست دارند، اما بسیاری از جوانتر‌ها رنگ قرمزی تیر‌های که حنا به مو‌ها میدهد را دوست ندارند. در صورتی که استفاده از حنا به جای رنگ مو، برای پیشگیری از سفید شدن مو‌ها توصیه شده است. برای این کار باید مقداری برگ حنا را در روغن خردل حرارت دهید. پیش از اینکه آن را روی سرتان ماساژ دهید، اجازه دهید این روغن ترکیبی دارویی چند ساعتی بماند تا خنک شود.

استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها

۱-اسپیرولینا (نوعی جلبک دریایی):به خاطر دارا بودن مواد معدنی مهم و ضروری و البته نادر و کلروفیل موجود در آن که یک نوع تونیک موی مشهور است.

۲-پروتئین و آمینو اسیدها: پروتئین و آمینواسید‌های بدن خود را با مصرف متعادل گوشت قرمز، ماهی، شیر، سبزی‌ها و حبوبات افزایش دهید. آمینو اسید‌هایی مانند سیستین و تیروزین در بسیاری از فرآورده‌های ضدسفیدی مو یافت میشوند که بر اثربخشی آن‌ها تاکید شده است.

۳-ویتامین E: وجود این ویتامین برای مراقبت بیشتر از ایمنی پوست سر و سالم نگه داشتن ریشه موها، ضروری است. منابع توصیه شده این ویتامین عبارتند از، جوانهها، اسفناج، تخممرغ، شیر، کره، آجیل‌ها و روغن‌های نباتی.

استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن نارگیل و آبلیمو

به همان اندازه که روغن نارگیل خواص زیادی بخصوص برای مو دارد، لیموترش هم برای مو مفید است. اگر می‌خواهید رشد مو‌های خود را تقویت کنید، فقط باید به آشپزخانه خود بروید و دو موردی را که احتمالاً (یا مطمئناً) در آشپز خانه دارید، انتخابکنید. این مواد می‌توانند بیشتر از آن چیزی که شما تصور‌می‌کنید مفید باشند. به‌ویژه، ترکیب این دو ماده ماسک موی کاملی برای تقویت رشد مو می‌سازد. اگر به‌دنبال یک درمان کامل هستید، که می‌تواند نازکی موی شما را رفع‌کند، رشد موی شما را تقویت و آن را نرم کند، پس ترکیب روغن‌نارگیل و آب لیمو درمان کاملی‌است که نمی‌توانید از آن بگذرید. روغن نارگیل مملو از اسید‌های چرب و اسید لوریک است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند و به این ترتیب اجازه رشدمجدد مو را می‌دهد.
روغن نارگیل نه تنها باعث رطوبت مو‌ها از درون فولیکول‌های مو می‌شود بلکه از گرما و آسیب محیطی نیز محافظت می‌کند. درمان مو با ماساژ روغن نارگیل می‌تواند گردش خون در آن منطقه را تحریک کرده و به نوبه خود رشد مو را تقویت کند. این روغن شگفت انگیز حاوی ویتامین E، ویتامین K و آهن است و همچنین دارای خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی است که از شپش و شوره سر محافظت می‌کند و می‌تواند رشد مو‌های شما را زیاد کند. مقدار ویتامین C آب لیمو برای تولید کلاژن در بدن شما ضروری است. این کلاژن تاثیری در میزان رشد مو‌های شما دارد.
آب لیمو برای پاکسازی فولیکول‌های مو و باز کردن منافذ پوستی که می‌توانند مانع از رشد مو‌های شما شوند، بسیار عالی عمل می‌کند. همچنین برای فعال کردن مجدد رشد مو از فولیکول‌های خفته شناخته شده است. آبلیمو سلامت پوست سر را حفظ می‌کند، زیرا خاصیت ضد قارچی دارد و تولید سبوم را کنترل می‌کند. آب لیمو همچنین ریزش مو را مهار می‌کند، زیرا ماهیت اسیدی آن به محکم شدن فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

روغن نارگیل و برگ کاری

درمان رشد مو بدون برگ کاری ناقص است. برگ‌های کاری کاربرد وسیعی در غذا‌های هندی دارند، اما یکی از موثرترین گیاهان برای مو‌های خاکستری است و به رشد مو‌ها کمک میکند. نه تنها گذاشتن کاری روی مو بلکه خوردن آن هم مفید است، هنگامیکه برای دادن عطر به غذا آنرا با کاری میپزید برگ کاری را نیز میل کنید. هم چنین روغن نارگیل برای سلامتی مو مورد نیاز است که درمان مناسبی برای رفع ریزش و رشد مو میباشد. اسید‌های چرب موجود در روغن نارگیل با پروتئین مو اتصال پیدا میکند و مو را از ریشه تا ساقه حفاظت میکند و مانع از شکستن آن میشود و با مهر و موم کردن مو باعث حفاظت از مو در برابر آلودگی و حرارت می‌شود. حدود نصف فنجان روغن نارگیل (بستگی به طول مو) را با ۷ تا ۸ عدد برگ تازه کاری بجوشانید تا حدی که برگ‌ها نسوزند و به شکل سیاه سفید درآیند. انجام این کار ۲ بار در هفته از سفید شدن مو‌ها جلوگیری کرده و به رشد آن‌ها کمک میکند.

افزایش جریان خون پوست سر

طبق تحقیقات انجام شده، ماساژ پوست سر با کشش سلول‌های فولیکول مو ضخامت مو را افزایش می‌دهد. این به نوبه خود، فولیکول‌ها را برای ایجاد مو‌های ضخیم‌تر تحریک می‌کند. همچنین تصور می‌شود که ماساژ پوست سر می‌تواند به افزایش جریان خون در رگ‌های خونی زیر پوست کمک کند و از این طریق رشد مو را افزایش می‌دهد.