۰ نفر

آیا ویروس کرونا به مغز آسیب می‌رساند؟

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱:۵۹
کد خبر: 489962
آیا ویروس کرونا به مغز آسیب می‌رساند؟

شاید در ماه‌های نخست ابتلای افراد به ویروس کرونا، تصور می‌شد که این ویروس فقط ریه افراد را درگیر می‌کند، اما اکنون به نظر می‌رسد این ویروس می‌تواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد. یکی از این عوارض را می‌توان مشکاتی در مغز دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، برخی از بیماران مبتلا به کرونا علائمی اعلام کرده اند که مستقیما به عملکرد مغز آنان مرتبط است. برخی از این افراد با مشکلات حافظه و برخی حالاتی مانند افسردگی و اضطراب رو به رو شده اند.

پزشکان علائم مغزی کرونا را در اصطلاح "COVID fog fog" نامیده اند. اصطلاحی رایج که برای توصیف علائم شناختی نگران کننده استفاده می‌شود و به این معنی است که ممکن است در مغز اشتباهی رخ دهد. این علائم هشدار دهنده می‌تواند شامل سرگیجه، از دست دادن حافظه، گیجی و مشکل در یافتن کلمات باشد.

سایمون گراهام، دانشمند ارشد در انستیتو Sunnybrook در تورنتو می‌گوید: «این ویروس ممکن است مغز را در افراد خاصی تحت تأثیر قرار دهد و فعالیت‌های زندگی روزمره آن‌ها را مختل کرده و به طور بالقوه مانع از فعالیت آن‌ها شود؛ بنابراین، این یک مسئله بهداشتی و اجتماعی است.»
اکنون، پزشکان برای درمان این عوارض جانبی تلاش می‌کنند و محققان در تلاشند تا علت عوارض این بیماری را بفهمند. گراهام می‌گوی: «با توجه به این واقعیت که افراد زیادی به ویروس آلوده شده اند، مسئله مهمی است که باید با آن مقابله کنیم و مطالعات با هدف بررسی کوتاه مدت و اثرات طولانی مدت کرونا روی مغز انجام می‌شوند.»

هیچ کس واقعاً نمی‌داند چه تعداد از افراد از آسیب‌های مغزی ناشی از ویروس کرونا رنج می‌برند. اما در ماه نوامبر، محققان دریافتند که تقریباً ۱۰ تا ۳۵ درصد از درمان شده‌های کرونا در ایالات متحده علائم عصبی غیر فعال کننده و مداوم مشابه را تجربه کرده اند. از بین رفتن بویایی و چشایی اثرات شناخته شده کرونا هستند، اما تحقیقات در این زمینه در مراحل ابتدایی است. برخی شواهد نشان می‌دهد که ویروس ممکن است از طریق حفره بینی و قشر اوربیتوفرونتال وارد مغز شود.