۰ نفر

مایع داخل کنسرو مواد غذایی ضرر دارد؟ +عکس

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۲:۴۸
کد خبر: 488049
مایع داخل کنسرو مواد غذایی ضرر دارد؟ +عکس

روغن یا مایع داخل کنسروهای مواد غذایی در برخی از کنسروها بسیار مفید و مغذی است و میتوانید استفاده کنید اما برخی دیگر حاوی مواد مضری هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، مصرف غذاهای کنسروی یک استراتژی اثرگذار است که به افراد اجازه می دهد از غذاهای فصل های متفاوت در طول سال استفاده کنند. از این طریق مطمئن می شوید که کیفیت مواد مغذی در بدن شما تامین شده است، همچنین بهداشت مواد غذایی هم رعایت شده اند از طرف دیگر این روش به شما اجازه می دهد تا اضافه و باقیمانده مواد غذایی را در خانه نگهدارید و از خراب شدن و فاسد شدن بعضی از محصولات خاص جلوگیری کنید.

اما در مورد مایع درون غذاهای کنسروی چطور؟ آیا به نظر شما سالم است؟ گاهی اوقات این ماده حاوی مقداری مواد مغذی میکروبی مفید است گاهی اوقات نیز حاوی سدیم بسیار زیاد است و بهتر است که آن را مصرف نکنید.

هنوز این سوال برای بسیاری از ما وجود دارد که آیا مصرف مایع درون غذاهای کنسروی سالم است یا خیر؟ برای این که به همه این شک و تردیدها پایان دهیم، در این قسمت جزئیاتی را در مورد این موضوع مطرح می کنیم و به پاسخی مناسب دست پیدا خواهیم یافت.

مایع داخل کنسروها

آیا مایع داخل این کنسروها قابل خوردن است؟

روغن و مایع داخل کنسرو ماهی

بدون توجه به نوع غذا، مایعی که کارخانه داران معمولا از آن استفاده می کنند، روغن است. بنابراین ویتامین های محلول در چربی به طور میانگین در آن ها حل می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که از فواید مایع استفاده کنید تا بتوانید مواد مغذی بیشتری را به بدن خود جذب کنید.

کمبود ویتامین دی روز به روز در حال افزایش است و ارزش پایین این مواد می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش دهد.

روغن ماهی مثل تن ماهی که معمولاً در قوطی های کنسروی وجود دارد، یکی از معدود مواد غذایی است که می تواند ویتامین های بدن را تامین کند بنابراین دور ریختن روغن داخل قوطی کنسرو، میزان مغذی بودن آن را کاهش می دهد.

از طرف دیگر ماده درون قوطی کنسرو ماهی، حاوی آب نمک است پس اگر مشکلاتی همچون فشار خون دارید مصرف آن اصلا مفید نیست و توصیه نمی شود زیرا باعث افزایش سطح سدیم خواهد شد. مصرف بالای سدیم، خطر ابتلا به فشار خون را دارد بنابراین باید این موضوع را در نظر بگیرید که در چه شرایطی از مایع درون قوطی های کنسروی استفاده کنید.

می توانید بسیاری از انواع مواد غذایی کنسرو شده در روغن را مایع درون آن میل کنید اگرچه بسیار مهم است که اول محتوای سدیم آن را بسنجید.

کنسرو ماهی

کنسرو سبزیجات

بیشتر کنسرو های سبزیجات حاوی مایع هستند که از آب، آسکوربیک اسید و گاهی اوقات نمک تشکیل شده اند. به همین دلیل این مایع معمولاً بدون ضرر است، مگر این که بدن شما نیاز به دریافت سدیم به صورت روزانه نداشته باشد.

در بسیاری از موارد افراد این مایع را دور می ریزند زیرا عقیده دارند که کیفیت مواد غذایی را پایین می آورد و به دلیل آسیب زا بودن این مایع این کار را انجام نمی دهند.

اگرچه پیشنهاد می کنیم که روی برچسب این کنسرو مطالعه کنید و مواد آن را بسنجید. اگر دیدید که در کنار آسکوربیک اسید، مواد نگهدارنده هم استفاده شده، پیشنهاد می شود که این مایع را زیاد استفاده نکنید. افراد معمولا بعضی از سبزیجات قوطی های کنسروی مثل سبزی خوردن را قبل از استفاده می شویند به همین دلیل ممکن است که کیفیت مایع درون آن تغییر کند.

اگرچه مصرف مایع درون قوطی سبزیجات کنسروی، میزان جذب ویتامین های محلول در آب را افزایش می دهد که یکی از آن ها ویتامین ب است علت آن هم این است که این ویتامین حین استفاده از مواد نگهدارنده و پروسه گرمادهی وارد مایع می شود. در بیشتر موارد استفاده از مایع سبزیجات کنسروی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

کنسرو سبزیجات

استفاده از سبزیجات کنسرو شده پیشنهاد می شود

اگرچه متخصصان اولویت مصرف را با مواد غذایی تازه نسبت به غذاهای بسته بندی و کنسروی می دانند اما نباید فراموش کنیم که سبزیجات کنسروی یک محصول پیشنهادی هستند زیرا آن ها معمولاً دارای خواص مواد مغذی به اندازه انواع تازه و ارگانیک می باشند و فوایدشان نیز قابل قبول است علاوه بر آن، این محصولات به شما اجازه می دهند که غذاهای غیر فصلی را مصرف کنید.

همچنین به شما اجازه می دهند که بدون این که مجبور باشید به سوپر مارکت بروید و کار خاصی انجام دهید، از مصرف این غذاها لذت ببرید. قیمت آن ها نیز معمولا قابل قبول است.

هنگام مصرف مایع درون غذاهای کنسروی باید چه چیزی را به خاطر بسپارید؟

متخصصان گاهی پیشنهاد می کنند که مصرف غذاهای کنسروی را بخشی از رژیم غذایی سالم خود قرار دهید. عموماً می توانید این مایع را نیز استفاده کنید زیرا معمولاً بدون ضرر است اما فراموش نکنید که آنالیز کردن برچسب روی غذاها بسیار مهم خواهد بود.

اگر هر گونه ماده نگهدارنده در کنار سدیم یا آسکوربیک اسید استفاده شده بود، بهتر است که مصرف مایع درون کنسرو را محدود کنید. اگرچه این اتفاق غیر طبیعی نیست و طبیعی است که بسیاری از کارخانه داران آن را استفاده کنند و معمولا آسیب آن فقط برای افراد با فشار خون بالا است.