۰ نفر

همه خواص توت فرنگی!

۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
کد خبر: 487567
همه خواص توت فرنگی!

توت فرنگی منبع غنی ویتامین C و منگنز است و میزان بالایی ویتامین B9 و پتاسیم را نیز داراست. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی است که برای سلامت قلب و کنترل قند خون بسیار موثر هستند. در این مقاله می‌خواهیم تمام آنچه را که لازم است درباره توت فرنگی بدانید، به شما بگوییم؛

ارزش‌های غذایی توت فرنگی:

توت فرنگی عمدتا از آب (91درصد) و کربوهیدرات (7.7درصد) تشکیل شده است و فقط میزان بسیار کمی چربی (0.3درصد) و پروتئین (0.7درصد) در خود دارد.

ازرش غذایی موجود در 100گرم توت فرنگی تازه به ترتیب زیر است:

•    کالری: 32

•    آب: 91 درصد

•    پروتئین: 0.7 گرم

•    کربوهیدرات: 7.7 گرم

•    قند: 4.9 گرم

•    فیبر: 2 گرم

•    چربی: 0.3 گرم

میزان کربوهیدرات‌ توت فرنگی:

توت فرنگی حاوی میزان زیادی آب است و به همین دلیل کربوهیدرات موجود در آن بسیار پایین است. اما همین میزان کربوهیدرات هم عمدتا حاصل قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکروز است. بنابراین مصرف توت فرنگی تاثیر قابل توجهی روی سطح قند خون نمی‌گذارد و برای افراد دارای دیابت، میوه بی‌ضرری محسوب می‌شود.

خواص توت فرنگی

میزان فیبر توت فرنگی:

فیبر تقریبا 26درصد از کربوهیدرات موجود در توت فرنگی را شامل می‌شود و هر 100گرم توت فرنگی، 2گرم فیبر مورد نیاز (محلول و غیرمحلول) را تامین می‌کند. فیبرهای غذایی نقش مهمی در تغذیه باکتری‌های مفید روده ایفا می‌کنند و به فرآیند هضم غذا کمک می‌کنند. فیبرها همچنین در کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری مفید هستند.

ویتامین‌ها و مواد آلی توت فرنگی:

فراوان‌ترین ویتامین‌ها و مواد آلی موجود در توت فرنگی به ترتیب زیر هستند:

ویتامین C: توت فرنگی سرشار از ویتامین C است و آنتی اکسیدان مهمی برای سلامت پوست محسوب می‌شود.

منگنز: این ماده که به میزان زیادی در غلات، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود، عنصر بسیار مهمی در انجام فرآیندهای گوناگون درون بدن به شمار می‌آید.

فولات (ویتامین B9): این ویتامین برای رشد بافت و عملکرد سلول بسیار اهمیت دارد و بنابراین عنصری حیاتی برای زنان باردار و افراد میانسال است.

پتاسیم: این ماده آلی در بسیاری از عملکردهای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله تنظیم فشار خون.

آهن، مس، منیزیم، فسفر، ویتامین  B6، ویتامین K و ویتامین E نیز به میزان کمتری در توت فرنگی یافت می‌شود.

سایر ترکیبات گیاهی توت فرنگی

توت فرنگی مملو از آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید است از جمله:

پلارگونیدین: این ترکیب یکی از اصلی‌ترین آنتوسیانیت‌های موجود در توت فرنگی است که عامل رنگ قرمز و روشن این میوه به شمار می‌آید.

اسید الاژیک: در حجم بالایی از توت فرنگی، اسید الاژیک یافت می‌شود که یک آنتی اکسیدان پلی فنول است و می‌تواند خواص متعددی برای سلامت انسان داشته باشد.

الاژیتانین‌: این ترکیب نیز درون روده شما تبدیل به اسید الاژیک می‌شود.

پروسیانیدین: این نوع آنتی اکسیدان‌ها معمولا در گوشت و دانه‌های توت فرنگی یافت می‌شوند و خواص زیادی دارند.

آنتوسیانین: توت فرنگی حاوی بیش از 25 نوع آنتوسیانین متفاوت است که از میان آن‌ها، پلارگونیدین فراوان‌ترین نوع آن به شمار می‌آید. آنتوسیانین‌ها معمولا درون پوست میوه‌های قرار دارند اما درمورد توت فرنگی، گوشت این میوه هم حاوی آنتوسیانین است. میزان این ماده معمولا ارتباط مستقیمی با شدت رنگ یک میوه دارد و برای سلامت قلب مفید است.

الاژیتانین و اسید الاژیک: توت فرنگی یکی از اصلی‌ترین منابع آنتی اکسیدان فنولی محسوب می‌شود و 2 تا 11 برابر بیش از سایر میوه‌ها دارای این دو عنصر است. این دو آنتی اکسیدان دارای خواص متعددی هستند از جمله مبارزه با باکتری و کاهش خطر ابتلا به سرطان.

خواص توت فرنگی

فواید توت فرنگی برای سلامتی

مصرف توت فرنگی با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی مرتبط است. این میوه می‌تواند به بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون، و جلوگیری از سرطان کمک کند.

توت فرنگی عملکرد قلب را بهبود می دهد

مطالعات بسیاری رابطه میان مصرف توت فرنگی با بهبود عملکرد قلب را تائید کرده‌اند. همچنین مطالعات مشاهده‌ای گسترده‌ای نشان داده‌اند که بین مصرف این میوه با کاهش مرگ ناشی از بیماری قلبی ارتباطی وجود دارد.

در تحقیقی که با شرکت افراد میانسالِ در معرض ابتلا به بیماری قلبی انجام شده بود مشخص شد که مصرف توت فرنگی توانست سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد و میزان فشار خون و عملکرد پلاکت خون را بهبود ببخشد.

توت فرنگی همچنین دارای فواید زیر است:

•    بهبود وضعیت آنتی اکسیدانیِ خون

•    کاهش استرس اکسیداتیو

•    کاهش التهاب

•    بهبود عملکرد عروقی

•    بهبود وضعیت چربی خون

•    و کاهش کلسترول بد (LDL) در بدن

مطالعات متعددی انجام شده است تا تاثیرات مصرف توت فرنگی به صورت یخ زده یا خشک را روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا سندروم متابولیک بسنجند؛ به ویژه برای کمک به کاهش وزن در این افراد.

پس از 4 الی 12 هفته مصرف توت فرنگی، افراد شرکت کننده در آزمایش توانستند کاهش چشمگیری در چندتا از عوامل خطر از جمله کلسترول LDL، نشانه‌های التهاب، و ذرات اکسید شده LDL را در خود تجربه کنند.

توت فرنگی باعث تنظیم قند خون در بدن می شود

بدن شما کربوهیدرات‌ها را پس از هضم، تبدیل به قندهای ساده می‌کند و آن‌ها را وارد جریان خون می‌کند.

بعد بدن شما شروع به ترشح کردن انسولین می‌کند، یعنی به سلول‌های بدن شما می‌گوید تا این قندها را از جریان خون دریافت کنند و یا به عنوان سوخت از آن‌ها استفاده کنند یا ذخیره‌شان کنند.

نامتعادل بودن قند خون و رژیم‌های غذایی با قند بالا، می‌توانند منجر به چاقی، دیابت نوع 2 یا بیماری‌های قلبی شوند.

مصرف توت فرنگی پس از یک وعده غذایی پر از کربوهیدرات، ظاهرا به کند شدن فرآیند هضم گلوکز کمک می‌کند. بنابراین این میوه احتمالا در جلوگیری از سندروم متابولیک و دیابت نوع 2 مفید است.

مصرف توت فرنگی باعث جلوگیری از ابطلاع به سرطان می شود

سرطان یعنی رشد غیر قابل کنترل سلول‌های ناهنجار و غیرطبیعی. ایجاد و پیش‌روی سرطان معمولا مرتبط با استرس اکسیداتیو و التهاب‌های مزمن دانسته شده است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که توت‌ها به دلیل پتانسیلی که برای مقابله با التهاب و استرس اکسیداتیو در خود دارند می‌توانند در جلوگیری از بعضی انواع سرطان مفید باشند. مشخص شده است که مصرف توت فرنگی در حیوانات مبتلا به سرطان دهان، از تشکیل تومور جلوگیری کرده و در انسان‌ها نیز از تشکیل سلول‌های سرطانی در کبد جلوگیری کرده است.

این تاثیرات توت فرنگی احتمالا به اسید الاژیک و الاژیتانین موجود در این میوه مرتبط است که رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند. با اینحال پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا بتوان با اطمینان بیشتری از تاثیر توت فرنگی روی شکل‌گیری سرطان سخن گفت.

اثرات منفی مصرف توت فرنگی

توت فرنگی معمولا حساسیت‌زا نیست، اما حساسیت یکی از معمول‌ترین بیماری‌ها به ویژه در میان کودکان است. توت فرنگی حاوی یک پروتئینی است که ممکن است در افرادی که به گرده توس یا سیب حساسیت دارند، منجر به بروز نشانه‌های آلرژی شود.

نشانه‌های شایع این نوع حساسیت، ایجاد احساس خارش یا مور مور شدن در دهان، ایجاد کهیر، سردرد، و تورم در لب‌ها، صورت، زبان یا گلو است یا در موارد شدیدتری ممکن است تنفس فرد را دچار مشکل سازد.

علاوه بر این، توت فرنگی حاوی گواترژن نیز هست که احتمال دارد در عملکرد غده تیروئید در افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی، تداخل ایجاد کند.