۰ نفر

رازهایی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها که هرکسی نمی‌داند

۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱:۴۱
کد خبر: 485844
رازهایی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها که هرکسی نمی‌داند

رازهای بسیار مهمی در رابطه با مکمل‌ها و ویتامین‌ها وجود دارد که پزشکان می‌گویند، در ادامه از حقایق کاربردی در مورد مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها مطلع خواهید شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، به تازگی متخصصان ایده های جدیدی را درباره مصرف ویتامین ها ارائه داده اند و با استناد به آن ها متوجه می شویم که توصیه های آنان در مورد ویتامین نسبت به همیشه فرق می کند که حال در این قسمت برخی از این کشفیات پزشکان را در مورد مصرف ویتامین را برای شما فاش خواهیم کرد.

ویتامین C صرفا به شما ادرار سنگین را می دهد

محققات تحقیقات گسترده ای را در مورد چگونگی استفاده بدن از ویتامین C انجام داده اند. اگرچه که بعضی از این تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C می تواند از ابتلا به بیماری هایی مثل سرطان جلوگیری کند و برای مشکلاتی مثل سرماخوردگی نیز بسیار مناسب است اما بهترین منبع دریافت آن استفاده از میوه و سبزیجات است و زمانی که دز مصرف ویتامین C بالا می رود، جذب آن پایین می آید و بیشتر آن همراه با ادرار از بدن خارج می شود.

پس استفاده از قرص ها و مکمل های ویتامین C را کنار بگذارید. به راحتی می توان مقدار مناسب این ویتامین را از میوه ها به دست آورد که برای خانم ها 75 میلی گرم و برای آقایان 90 میلی گرم در روز می باشد و از طرفی تنها 6 درصد از مردم جهان از کمبود ویتامین C رنج می برند و پس استفاده از مکمل آن فایده ای نخواهد داشت.

ویتامین های مفید

اگر هفته ای دوبار ماهی می خورید، نیازی به مکمل امگا 3 ندارید

افراد اغلب از پزشکان در مورد مکمل های امگا 3 سوال می پرسند. پزشکان بر این عقیده هستند که اسید چرب غیر اشباع در بسیاری از ماهی ها یافت می شود ، پس مصرف دو وعده ماهی در هفته می تواند ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد اما مصرف بیش از این مقدار تفاوت خاصی را ایجاد نمی کند.

پس اگر کم ماهی می خورید، کاملا منطقی است که یک کپسول یک گرمی از روغن ماهی را در روز مصرف کنید، مخصوصا اگر بالای 40 سال سن دارید و مبتلا به مشکلات قلبی هستید اما در صورت مصرف دو وعده ماهی در هفته، از مکمل استفاده نکنید زیرا استفاده بیش از حد از امگا 3، کلسترول LDL را افزایش می دهد.

مصرف ماهی

اگر پوکی استخوان ندارید، از قرص های کلسیم استفاده نکنید

همیشه به خانم ها گفته شده که برای محکم کردن استخوان ها از قرص های کلسیم استفاده کنند و بعضی از افراد سه یا چهار بار در روز از این مکمل ها استفاده می کنند. اما عقیده اصلی پزشکان این است که اگر استخوان های سالمی دارید، هیچ نیازی به مکمل کلسیم ندارید، زیرا نه تنها هیچ کمکی به شما نمی کند، بلکه آسیب زننده نیز هست. کلسیم را می توانید از مواد غذایی مثل بروکلی، شیر، ماست و پرتقال دریافت کنید. شما تنها به 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارید که در یک رژیم معمولی حدود 850 میلی گرم از آن دریافت می شود.

پس نتیجه می گیریم که اگر پوکی استخوان ندارید، هیچ نیازی به مصرف قرص کلسیم ندارید حتی اگر فقط 500 میلی گرم از آن را در طول روز از رژیم غذایی دریافت می کنید.

اگر زانو های ورم کرده و دردناک دارید، مکمل گلوکزامین یا کندرویتین را امتحان کنید ، این مکمل می تواند علائم پوکی استخوان را درمان کند.

شاید نمی دانستید که این مکمل برای عملکرد و بهبود درد استخوان و مفاصل مناسب است. پس اگر درد هایی را در زانو و استخوان های خود احساس می کنید، از مکمل گلوکزامین یا کندرویتین به مدت دو تا سه ماه استفاده کنید و اگر تغییر و بهبودی را احساس نکردید، یعنی مشکل شما ریشه دیگری دارد.

مکمل و ویتامین

ویتامین D بیش از حد فروخته می شود

شاید مقالات زیادی را در مورد ارتباط بین کمبود ویتامین D و افزایش خطراتی مثل سرطان، حملات قلبی، عفونت ها، بیماری آلزایمر، بیماری های خود ایمنی، افسردگی و چاقی مطالعه کرده باشید اما این مقالات هیچ علتی را بیان نمی کنند. اغلب ما نمی دانیم که ویتامین D چگونه در بدن عمل می کند و کار اصلی این ویتامین، محکم ساختن استخوان ها، بالا بردن جذب کلسیم می باشد اما استفاده بیش از حد از آن می تواند مشکلاتی مثل حالت تهوع، یبوست و ضعف را نیز ایجاد کند زیرا افزایش جذب کلسیم بیش از حد طبیعی می شود و فرد به مشکلات آن مبتلا می گردد.

پس بیشتر نوجوان در حالت طبیعی به این ویتامین نیاز ندارند اما بعد از سن 70 سالگی به علت نیاز استخوان ها و کمتر در معرض خورشید بودن، استفاده از مکمل ویتامین D توصیه می شود.

حقایق ویتامین ها

مکمل های فیبر می توانند مفید باشند اما هیچ دلیلی برای قطع سبزیجات نیستند

برای یک رژیم ایده آل سبزیجات را به اندازه کافی در وعده های غذایی جای دهید اما بیشتر افراد روزانه فقط 25 گرم فیبر دریافت می کنند و سعی دارند که این کمبود را با مکمل های فیبر جبران کنند و خیالشان از جبران آن راحت می شود اما مکمل های فیبر هرگز نمی توانند جایگزینی برای غذا های فیبردار، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و گیاهان دو لپه ای شوند.

پس قبل از هرکاری سعی کنید که استفاده از فیبر را از غذاهای طبیعی داشته باشید اما اگر باز هم کمبود را احساس می کردید، می توانید از مکمل های 3 گرمی فیبر یک بار در روز استفاده کنید و بعد از سه روز می توانید استفاده از این مکمل ها را افزایش دهید اما باید وضعیت سلامتی و بیماری هایی مثل دیابت را نزد پزشک مشخص کنید که فیبر باعث کاهش قند خون و کاهش جذب داروها می شود.

دو ویتامین مفید اما حساس

همانطور که توضیح دادیم دلایل زیادی وجود دارد که باید از ویتامین A و ویتامین E استفاده کنید اگرچه که مصرف قرص آن ها به تنهایی مفید نخواهد بود.

ویتامین A:مقدار زیاد از ویتامین A مضر است و این ازدیاد باعث حالت تهوع ، سردرد ، سرگیجه، کما و گاهی اوقات مرگ فرد می شود و هرگز به خانم های باردار توضیه نمی شود. مقدار زیاد این ویتامین برای خانم ها باردار باعث ناقص شدن نوزاد می شود.

ویتامین E:مصرف این مکمل به مقدار زیاد، خطر ابتلا به بیماری ها و حملات قلبی را افزایش می دهد پس اگر از وارفارین استفاده می کنید، احتمالا در خطر هستید. مکمل های آنتی اکسیدان مثل ویتامین E می تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد اما باید مراقب باشید که بیش از حد مصرف نکنید.