۰ نفر

لوازم آرایش؛ محبوب ویروس کووید- ۱۹

۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸
کد خبر: 485662
لوازم آرایش؛ محبوب ویروس کووید- ۱۹

بسته شدن فروشگاه‌های غیرضروری یکی از دلایل افت فروش در بازار لوازم آرایشی پس از آغاز همه‌گیری کرونا بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ مصرف‌کنندگان در گوشه و کنار جهان پس از آغاز همه‌گیری کرونا، بیشتر از هر زمان دیگری به‌دنبال محافظت از خود و خانواده‌هایشان در برابر ویروس کرونا بوده و هستند. اما عدم‌قطعیت درباره شیوه‌های انتقال ویروس این تلاش را با چالش‌های زیادی مواجه می‌سازد. لوازم آرایشی یکی از مواد مصرفی است که تحت‌تأثیر این روند، از خریدهای روزانه افراد حذف شده یا حجم خرید آن کاسته شده است. با این همه براساس اطلاعات موجود و همچنین براساس پژوهش‌های انجمن لوازم آرایشی، بهداشتی، عطری و ضدعفونی‌کننده آلمان- IKW- احتمال انتقال ویروس از طریق لوازم آرایشی بسیار پایین است. در ادامه به پاسخ چند پرسش عمومی درباره احتمال آلودگی لوازم آرایشی و چگونگی محافظت از خود در برابر این آلودگی پرداخته شده است.

آیا ویروس کووید-19از طریق لوازم آرایشی منتقل می‌شود؟

براساس گزارش انجمن IKW، علاوه بر احتمال آلوده شدن افراد به کووید-19از طریق وارد شدن مستقیم قطرات مایعات بدن فرد ناقل به بدن فرد سالم، امکان ابتلای افراد از طریق تماس با اجسامی که توسط ناقل آلوده شده‌اند هم وجود دارد. به این شکل ویروس از طریق دستی که در تماس با اجسام ویروسی آلوده شده، وارد غشای سلولی مایعات درون بینی و چشم‌ها شده و فرد را بیمار می‌کند. با توجه به ناپایداری بیشتر ویروس‌ها در شرایط محیطی، احتمال این شکل از ابتلا بسیار محدود بوده و تا مدت زمان محدودی پس از آلوده شدن اجسام امکان‌پذیر است. با این‌همه، ‌هراندازه که امکان انتقال ویروس از روی سطوح و اجسام پایین باشد، بهتر است به‌صورت روزانه و مداوم اصول اولیه بهداشت را در زمان استفاده از لوازم آرایشی رعایت کرد.

ویروس کووید-19دقیقا چه مدت روی لوازم آرایشی می‌ماند؟

هیچ پژوهش جامعی درباره طول عمر ویروس روی لوازم آرایشی انجام نشده است. با این‌همه با توجه به نتایج پژوهشی که در آوریل سال 2020در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد، ویروس می‌تواند تا 72ساعت روی سطوح پلاستیکی زنده بماند. از آنجا که بسته‌بندی و جلد بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی پلاستیکی هستند، بی‌توجهی به این طول عمر می‌تواند برای مصرف‌کنندگان دردسرآفرین باشد. به بیانی دیگر، درصورتی که فردی ناقل پیش از خریداری لوازم آرایشی بهداشتی، بسته آنها را آلوده کرده باشد، ویروس تا 3 روز روی آن زنده خواهد ماند و به این ترتیب آن وسیله می‌تواند به منبعی بالقوه برای ابتلای دیگران به کرونا تبدیل شود. با این‌همه احتمال آلودگی ترکیبات لوازم آرایشی به انواع میکروب‌ها به‌دلیل داشتن مواد شیمیایی نگهدارنده برای افزایش طول عمر، پایین‌تر از احتمال آلودگی بسته‌بندی آنهاست. اگرچه مواد نگهدارنده هم بیشتر در برابر آلودگی‌های باکتریایی مقاوم هستند تا ویروس‌ها. به این ترتیب لوازم آرایشی و بهداشتی ممکن است یکی از آلوده‌ترین وسایلی باشند که به‌صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و خطرناک‌ترین این لوازم درصورت رعایت نکردن نکات بهداشتی و ضدعفونی نکردن وسایل، لوازم آرایشی مرتبط به لب‌ها و چشم‌ها هستند.

برای رفتن به آرایشگاه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

مهم‌تر از رعایت نکات بهداشتی فردی برای رفتن به آرایشگاه‌ها، توجه به رعایت نکات ایمنی و پروتکل‌ها توسط کارمندان این اماکن است. کنترل دمای بدن و علائم بیماری پیش از ورود به سالن‌ها می‌تواند احتمال ابتلای مشتریان را کاهش دهد. همچنین تمامی کارکنان باید از گان، ماسک و شیلد صورت استفاده کنند. با راه انداختن کار هر مشتری، باید تمامی سطوحی که با مشتری در تماس بوده پاکسازی و ضدعفونی شود. فاصله بین صندلی‌ها باید زیاد باشد و کارکنان باید به‌صورت مداوم دست‌های خود را شست‌وشو دهند. برای محافظت از خود هنگام حضور در این سالن‌ها بهتر است از لمس سطوح و اجسامی مانند بروشورها، کتاب‌ها و مجلات خودداری شود. از خوردن و آشامیدن در محیط سالن‌ها خودداری شود. درصورت داشتن علائم سرماخوردگی یا بیماری وقت حضور در سالن‌ها به تعویق انداخته شود. افراد باید پیش از ورود به سالن‌ها لوازم محافظت شخصی به همراه داشته باشند و به امید دریافت این لوازم از آرایشگاه‌ها وارد این اماکن نشوند. پس از بازگشت از آرایشگاه تمامی لباس‌ها تعویض و شست‌وشو شوند. همچنین بهتر است با کم کردن میزان خدمات دریافتی، از زمان حضور در این اماکن تا حد ممکن کاسته شود.

بهترین روش پیشگیری از انتقال ویروس توسط لوازم آرایشی و بهداشتی چیست؟

شست‌وشوی مداوم دست‌ها با استفاده از صابون یا دیگر مواد ضد‌عفونی‌کننده و ضدعفونی روزانه لوازم آرایشی روزمره از احتمال ابتلا از طریق تماس با اجسام آلوده می‌کاهد. با این همه علاوه بر شست‌وشوی دست‌ها، بهتر است لوازم آرایشی بهداشتی دکوری یا باز، مانند ریمل، سایه‌های چشم، رژ لب یا قوطی‌های کرم دست و صورت به‌صورت اشتراکی استفاده نشوند. پیش از استفاده از کرم‌های دست و صورت بهتر است دست‌ها به خوبی تمیز شوند و درصورت امکان از قاشقک‌های تمیز مخصوص برای برداشتن کرم‌ها استفاده شود. برای استفاده از مواد آرایشی مایع، مانند انواع لوسیون‌‌های مراقبتی پوست صورت و بدن، بهتر است محصولات پمپی یا محصولاتی که محفظه خروجی بسیار کوچکی دارند انتخاب شوند زیرا این نوع بسته‌بندی احتمال تماس با مواد داخل محصول را به حداقل می‌رساند و در نتیجه بهداشتی‌‌تر خواهد بود. ابزارهای آرایشی مانند انواع اسفنج‌ها و براش‌ها باید به‌صورت مداوم با آب و صابون، شامپو یا مواد ضدعفونی‌کننده شست‌وشو داده و به‌طور کامل خشک شوند. حین خریداری لوازم آرایشی باز، بهتر است برای تست رنگ آنها از برگه‌های کاغذی مخصوص استفاده شود تا از تماس مواد درون تستر با پوست جلوگیری شود. نگه‌داشتن لوازم آرایشی در خانه و درصورت امکان جایگزین کردن مداوم آنها هم می‌تواند از ابتلا به کووید-19از طریق این لوازم بکاهد. همچنین بهتر است افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، لوازم آرایشی که به‌صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌داده‌اند را معدوم کرده و لوازمی جدید جایگزین آنها کنند.