۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

۲۰خاصیت خرما برای سلامتی: انواع و دستورالعمل‌ها

۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۷
کد خبر: 482995
۲۰خاصیت خرما برای سلامتی: انواع و دستورالعمل‌ها

خرما یکی از میوه‌های معروفی است که سالیان سال در دسترس انسان بوده است و قدمت آن تقریبا به قرن پنجم قبل از میلاد بازمی‌گردد. خرما قوت غالب مردم خاورمیانه و شمال آفریقا بوده و عمدتا در این مناطق کاشته می‌شده است. خرما از آنجا که دارای ترکیبات درشت مغذی و چند عنصر مهم دیگر است، به حفظ سلامتی بسیار کمک می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، برای آنکه ضرورت و اهمیت استفاده از خرما در رژیم غذایی مشخص شود، می‌توان فهرست بلندبالایی از مزایای آن تهیه کرد. در این مقاله قصد داریم شما را از فواید خرما مطلع کنیم و نشان دهیم که خرما چه ماده مقوی‌ای است. همچنین دستورالعمل‌هایی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که راحت‌تر بتوانید خرما را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خرما چیست؟

خرما یک میوه گرمسیری با نام علمی Phoenix dactylifera است که روی درخت نخل رشد می‌کند و یکی از مفیدترین میوه‌ها در سراسر جهان به شمار می‌آید. خرما در دسته میوه‌های خشک قرار می‌گیرد و فوق العاده مقوی و خوش طعم است. این میوه نقش مهمی نیز در میراث فرهنگی کشورهای خاورمیانه ایفا می‌کند. نام خرما (Dates) برگرفته از واژه یونانی Gaktulos است و در انگلیسی به واژه «انگشت» ترجمه شده که اشاره‌ای دارد به شکل انگشت‌مانند این میوه.

قیمت خرما, خرمای ارگانیک

خرما به این معروف است که مقدار بالایی قند طبیعی در خود دارد و جالب آنکه خرمای خشک در مقایسه با خرمای تازه، از میزان کالری بالاتری برخوردار است. همین میزان بالای کالری موجود در خرما، آن را به یکی از اولویت‌های غذایی تبدیل کرده است. این میوه پس از آنکه روی نخل رشد کرد، عمدتا توسط کشاورزان محلی برداشت و به سراسر جهان صادر می‌شود. خرما به صورت خوشه‌ای برداشت می‌شود و یکی از عناصر غذایی اصلی در میان کشورهای اسلامی محسوب می‌شود و در ماه رمضان نیز معمولا روزه را با آن باز می‌کنند.

خواص خرما:

یک رژیم غذایی کامل نمی‌تواند شامل خرما نباشد. در بخش زیر به انواع فواید خرما بر سلامتی می‌پردازیم:

1.خرما دارای مواد مغذی بالایی است:

مواد مغذی موجود در خرما، در جدول و نمودار نمی‌گنجد. این میوه شامل انواع ویتامین‌ها، فیبر و کربوهیدرات است و به همین دلیل بی‌شک یکی از مفیدترین میوه‌های خشک محسوب می‌شود. خرما به داشتن آنتی اکسیدان فراوان شهرت دارد که باعث می‌شود میوه بسیار موثری در حفظ سلامت قلب و ریه به شمار آید. آنتی اکسیدان بالا همچنین به جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کند. مطالعاتی نیز نشان داده‌اند که خرما خواص ضد جهش زا و ضد سرطان‌زایی دارد.

2. کمک به حرکات روده:

دلپیچه دل درد

میزان فیبر موجود در خرما بسیار بالا است و به همین دلیل می‌تواند به افرادی که از حرکات نامنظم روده رنج می‌برند، کمک کند. در مطالعه‌ای که برای روشن شدن میزان بازدارندگی مصرف خرما از ابتلا به بیماری‌های مربوط به روده از جمله سرطان روده بزرگ انجام شده بود، از یک گروه 21 نفره خواسته شد تا روزانه 7 عدد خرما مصرف کنند. نتیجه نشان داد که این گروه در مقایسه با گروهی که خرما مصرف نکرده بودند، حرکات منظم روده و همچنین دفع چندباره مدفوع را تجربه کرده بودند. این مطالعه می‌خواست ببیند که آیا فیبر غیرمحلول موجود در خرما می‌تواند با ریزاندامگان (میکروبیوتا) واکنش نشان دهد و از احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بکاهد یا نه. نتایج هیچ افزایش چشمگیری در واکنش‌های ریزاندامگان را نشان نداد اما تاثیرگذاری مصرف خرما روی حرکات منظم روده و دفع زائدات را تائید کرد.

همچنین مشخص شد که با مصرف مستمر خرما، میزان آمونیای موجود در مدفوع به شدت کاهش پیدا کرده بود. بنابراین با قطعیت می‌توان گفت که تاثیر مصرف منظم خرما روی سلامت و شیوه زندگی شما انکارناپذیر است.

3. تمرکز بالای آنتی اکسیدان:

قیمت خرما, خرمای ارگانیک

آنتی اکسیدان ترکیبی است که مانع فرآیند اکسیداسیون می‌شود و در نتیجه رادیکال‌های آزاد را که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، از بین می‌برد. اکسیداسیون از آنجا که می‌تواند به سلامت ساختاری و ژنتیک سلول‌ها آسیب برسانند، می‌تواند فرآیند بسیار خطرناکی باشد.

خرما به تراکم آنتی اکسیدان شهرت دارد و در مقایسه با سایر میوه‌های خشک، بیشترین تمرکز آنتی اکسیدان را در خود دارد. هرچه از اهمیت آنتی اکسیدان در برنامه غذایی روزانه بگوییم کم است. خرما شامل آنتی اکسیدان‌های زیر می‌شود:

کاروتنوئید: این آنتی اکسیدان‌ها توانایی شگرفی دارند در پایین آوردن احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا که تاثیر عمیقی بر سلامت چشم می‌گذارند. کاروتنوئیدها بر عملکرد قلب هم تاثیرات قابل توجهی دارند و بنابراین مصرف خرما می‌تواند با تامین این آنتی اکسیدان در بدن، به حفظ سلامت قلب کمک کند.

فلاونوئید: این آنتی اکسیدان می‌تواند به طرق مختلفی به بدن شما کمک کند. فلاونوئیدها با خاصیت ضد التهابی خود می‌توانند به کاهش تاثیرات برخی از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت کمک کنند. این آنتی اکسیدان برای عملکرد مغز نیز بسیار مفید است و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تحلیل‌برنده‌ای مانند آلزایمر اثربخش است. تاثیر فلاونوئیدها در پایین آوردن خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان نیز اثبات شده است.

اسیدهای فنولیک: اسیدهای فنولیک یکی از اصلی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها با خاصیت ضد التهابی است و سابقه درخشانی در کاهش خطر گسترش بیماری‌های قلبی و ابتلا به برخی از انواع سرطان دارد.

4. بهبود عملکرد مغز:

سیتوکین‌های التهابی از جمله اینترلوکین می‌توانند آسیب‌های شدیدی به مغز وارد کنند. وجود فزایندۀ اینترلوکین 6 باعث ایجاد بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی مانند آلزایمر می‌شود. وجود التهاب هیچگاه خبر خوبی را درباره سلامت اعصاب به ما نمی‌دهند و بنابراین باید بسیار مورد توجه قرار بگیرند.

عملکرد مغز انسان

یافته‌ها نشان می‌دهند که مصرف مستمر خرما در کاهش سطح اینترلوکین 6 مفید واقع شده و بنابراین به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های تحلیل‌برنده مانند آلزایمر کمک می‌کنند. مطالعات درون بدنی روی موش‌ها نشان داده است که مصرف خرما توانسته به پایین آوردن فعالیت پروتئین آمیلوئید بتا کمک کند و در کاهش تولید پلاک‌های مضر برای مغز، موثر باشد. پلاک‌ها در مغز بسیار خطرناک هستند و می‌توانند منجر به مرگ سلول‌های مغزی و نهایتا آلزایمر شوند.

این مطالعه همچنین نشان داده است که استفاده از خرما، در کاهش مشکلات مربوط به اختلال اضطراب کمک می‌کند و موجب تقویت حافظه و قدرت یادگیری در فرد می‌شود. اثرات خرما روی سلامت مغز و اعصاب بسیار متنوع و متعدد است و علاوه بر جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، می‌تواند به تقویت عمومی عملکرد مغز انسان کمک کند.

5. تسهیل زایمان طبیعی:

زنان بارداری که به طور منظم خرما مصرف می‌کنند، از شانس بیشتری در زایمان طبیعی برخوردار هستند. در عصر حاضر تعداد انجام زایمان‌های طبیعی به طور چشمگیری پایین آمده است و مشکلاتی که سزارین با خود به همراه می‌آورد، زنان باردار نسل‌های حاضر را با چالش روبه‌رو کرده است. خوردن خرما در ماه‌های پایین بارداری می‌تواند کمک کند تا کل فرآیند زایمان، آسان‌تر صورت بگیرد.

بارداری و زایمان

نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف خرما به عنوان بخشی از برنامه غذایی زن باردار می‌تواند در کاهش فشار در زمان به دنیا آوردن نوزاد مفید باشد. این مطالعه همچنین نشان داده است که زنانی که در مراحل پایانی بارداری خود 70-76 گرم خرما مصرف کرده بودند در مقایسه با کسانی که خرما مصرف نکرده بودند، به طور متوسط 4 ساعت زودتر زایمان خود را انجام دادند.

این تاثیرات نشان می‌دهند که ترکیبات منحصربفردی در خرما وجود دارد که نیازِ بدن به تولید اکسی توسین در دوران بارداری را کاهش می‌دهد. درواقع این ترکیبات با اتصال به گیرنده‌ها، همان تاثیرات اکسی توسین را تقلید می‌کنند و سلامت انقباض‌ها در دوران بارداری را تضمین می‌کنند. خرما دارای تانن (جوهر مازو) نیز هست که تجربه انقباض‌های بارداری را تسهیل می‌کند. ارزش غذایی خرما، انرژی و قند لازم برای از سر گذراندن یک بارداری سالم را هم برای زنان باردار فراهم می‌کند.

6. کاهش خطر ابتلا به سرطان:

سرطان بیماری کشنده‌ای است که جان بسیاری از افراد را در سراسر جهان به خطر انداخته و بار اقتصادی عظیمی نیز بر دوش نظام درمانی کشورها است. خرما ویژگی‌های خاصی دارد و مطالعات عمقی نشان داده‌اند که بتاگلوکان موجود در خرما، به فعالیت‌های ضدسرطانی و ضدتومور بدن کمک قابل توجهی می‌کند.

سرطان

جهش‌های ژنتیکی که منجر به تکثیر غیرطبیعی سلول‌های بدن می‌شود، در قالب تومور خودش را نمایان می‌کند و خاصیت سم زدایی خرما موجب می‌شود که فعالیت‌های آروتاماز CPY-450 کاهش پیدا کند و همچنین رادیکال‌های آلکیل از هم جدا شوند. این خاصیت از هرگونه عکس العملی که می تواند به دلیل یون دیازونیوم متان بر روی ساختار DNA ایجاد شود جلوگیری می‌کند و در واقع از وقوع جهش‌های ژنتیکی بازداری می‌کند.

تراکم بالای آنتی اکسیدان در خرما نیز به کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و همچنین احتمال ابتلا به سرطان کمک می‌کند. بنابراین مصرف روزانه خرما می‌تواند کمک شایانی به کاهش خطر ابتلا به سرطان و تشکیل تومورهای خوش خیم کند.

7. جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های میکروبی:

عفونت‌های میکروبی گاهی ممکن است کشنده باشند یا درمان بسیار پرهزینه‌ای داشته باشند. در نظم پزشکی امروز، تقریبا تمام عفونت‌ها با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان هستند اما این روش هم هزینه بالایی دارد و هم فرد را با عوارض جانبی گوناگونی روبه‌رو می‌کند. بنابراین جایگزین کردن آنتی بیوتیک با یک ماده طبیعی، هم به سلامت جسم ما کمک می‌کند و هم به جیب ما. در یکی از آزمایش‌هایی که از شیره خرما و عصارۀ برگ‌های آن استفاده کردند مشخص شد که این ماده می‌تواند فعالانه در برابر برخی از باکتری‌های مضر مقاومت کند.

در مطالعه دیگری که از استون و متانول استخراج شده از نخل خرماهای محلی در منطقه‌ای از عراق استفاده کردند هم مشخص شد که شیره خرما می‌تواند با رشد باکتری‌های گرم مثبت و منفی مبارزه کند. اخیرا نیز چندین مطالعه نشان داده است که خرما ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند در مقابله با میکروب‌های کشنده‌ای مانند ای کولای (E. coli) و ذات الریه موثر باشد.

خرما در کاهش عوارض جانبی مصرف داروهایی چون متیل پردنیزولون هم اثرگذار است. تاثیر خرما در کاهش فعالیت‌ میکروب‌های خطرناک هم آن را تبدیل به ماده مهمی در برنامه غذایی انسان‌ها کرده است. اگرچه اکثر میوه‌ها ظرفیت دفاعی بالایی در مقابله با میکروب‌ها دارند اما این ویژگی در خرما بسیار قابل توجه است.

8. کمک به مقابله با دیابت:

دیابت ملیتوس یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است. تعداد افرادی که از دیابت حاد رنج می‌برند آنچنان افزایش یافته که هیچوقت نمی‌توانستیم تصورش کنیم. افزایش فراوانی بیماران دیابتی، به افزایش میزان مصرف غذاهای فست فود و پرکالری و پر شکر ارتباط دارد.

دیابت

درمان دیابت هم فرآیندی پرزحمت و دشوار است. دیابت عمدتا با تجویز داروهای ترکیبی و نیز داروهای خوراکی و تزریق انسولین درمان می‌شود. این روش‌های درمانی علاوه بر اینکه پر هزینه هستند، ممکن است فرد را درگیر عوارض جانبی کند و باعث به خطر افتادن سلامت عمومی بدن شود. استفاده از جایگزین‌های طبیعی به جای داروهای شیمیایی، یکی از موضوعات اصلی در پژوهش‌های پزشکی امروز است.

 خرما می‌تواند تولید انسولین در بدن را بالا ببرد و همچنین خواصی دارد که می‌تواند جذب گلوکز در روده را کاهش دهد. همین  ویژگی‌ها می‌توانند به کاهش خطرات ناشی از دیابت کمک کنند. کاهش جذب گلوکز می‌تواند نهایتا منجر به کاهش گلوکز موجود در خون شود و نتیجتا به افراد دیابتی بسیار کمک کند. فقدان انسولین، علت اولیه ابتلا به دیابت است و خرما با افزایش تولید انسولین در بدن می‌تواند جایگزین فوق العاده‌ای برای داروهای مصنوعی به شمار آید. با اینحال اینکه مصرف خرما دقیقا چگونه می‌کند عوارض دیابت را کاهش دهد، هنوز در دست تحقیق است.

مطالعات متعددی که بر روی موش‌های آزمایشگاهیِ دارای دیابت انجام شده نشان می‌دهد که مصرف شیره خرما، هم در کاهش وزن در این موش‌ها اثرگذار بوده و هم به گرفتنِ رادیکال‌های آزادی که به دلیل واکنش‌های آلوکسان به وجود آمده‌اند کمک کرده است. علاوه بر تمام این‌ها، خرما می‌تواند میزان قند و چربی موجود در خون را در بیماران دیابتی کنترل کند و در نتیجه برای آن‌ها تجربه زندگی سالم‌تری را حتی با وجود دیابت، فراهم می‌آورد.

9. خاصیت ضدالتهابی:

التهاب نوعی مکانیزم دفاعی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها یا عفونت‌های مختلف بدن است. کنترل عوامل التهاب، نقشی حیاتی در حفظ سلامت عمومی بیمار ایفا می‌کند. عوامل التهابی متعددی در بدن وجود دارند که به عملکرد مکانیز دفاعی کمک می‌کنند. عملکرد عوامل رونویسی مانند LOX و NF-KB هم نقش مهمی در کنترل التهاب در بدن بازی می‌کنند.

قیمت خرما, خرمای ارگانیک

می‌دانیم که فنولیک‌ها و فلاونوئیدهای موجود در خرما، تاثیر زیادی در کاهش التهاب در بدن دارند. خرما آنتی اکسیدان‌های زیادی چون فلاونوئید نیز در خود دارد. عوامل بازدارنده فعالی که برای کنترل التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار کمک‌کننده هستند اما عوارض جانبی متعددی را نیز با خود به همراه دارند. بنابراین ضروری است تا یک جایگزین طبیعی مانند خرما وارد صنایع دارویی شود و به کنترل و تنظیم التهاب کمک کند.

عوامل التهابی نقش تعیین‌کننده‌ای را نیز در نوع پاسخ ایمنی بدن در مواجهه با انواع بیماری‌ها، ایفا می‌کنند. تنظیم عملکرد این عوامل بسیار حیاتی هستند مخصوصا وقتی بدن قرار باشد از فعالیت‌های التهابی ناخواسته جلوگیری کند. مطالعات انجام‌شده روی شیره خرما نشان داده‌اند که این ماده می‌تواند از طریق تنظیم سیتوکین، از بدن در برابر رفتارهای ناخواسته محافظت کند. سیتوکین‌ها نقش مهمی در تعدیل  رفتار عناصر التهابی در بدن ایفا می‌کنند.

استفاده از عصاره متانولیک میوه‌ خرما، نتایج جالبی نیز در کاهش ورم پا و کنترل فیبرینوژن پلازما داشته است. این ویژگی می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا افراد دارای التهاب، عمدتا دچار مشکلاتی چون ورم پا هم می‌شوند. بنابراین پژوهش‌های اختصاصی نشان داده‌اند که شیره خرما می‌تواند در داروهای ضدالتهاب هم مورد استفاده قرار گیرند.

10. محافظت از کلیه:

فعالیت‌ و عملکرد کلیه در بدن یک فرد، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در سلامت عمومی او ایفا می‌کند. امروز در سراسر جهان، افراد زیادی در انتظار دریافت کلیه سالم هستند و دولت‌ها نیز می‌کوشند با بازار سیاه فروش کلیه مقابله کنند.

2

خرما دارای ویژگی‌هایی است که کمک می‌کند تا کلیه‌های شما در شرایط نامناسب نیز به خوبی عمل کنند. یکی از مطالعاتی که در هند صورت گرفت نشان داد که یکی از خرماهای در دسترس در منطقه آسیایی خاورمیانه می‌تواند با ایجاد یک لایه محافظ ، زخم‌های ناشی از نفروتوکسیسین اوکراتوکسین را بهبود ببخشد. بنابراین این تاثیر خرما می‌تواند از خیلی از بیماری‌های ناشی از زخم‌های کلیوی جلوگیری کند.

مطالعه دیگری که روی جوندگان انجام شده بود نیز نشان داد که مصرف شیره خرما توانسته است به کاهش میزان اوره و پلاسما کراتینن موجود در کلیه این موجودات کمک کند و سلامت عمومی کلیه را در بدن آنان حفظ کند. مطالعاتی نیز در زمینه تاثیر مصرف خرما روی درمان نارسایی حاد کلیه صورت گرفته و توصیه شده است که این میوه وارد برنامه غذایی افراد شود.

11. تقویت باروری در میان مردان:

ناباروری یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که این روزها زوج‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. نرخ جهانی ناباروری مردان در حال افزایش است و در برخی از کشورهای در حال توسعه نیز به مرحله هشدار رسیده است. تغییر شیوه زندگی افراد که باعث درگیری با استرس‌های گوناگون شده، یکی از دلایل ناباروری است. سیگار کشیدن، مصرف الکل و قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مربوط به وسایل الکترونیکی هم از جمله علل جانبی این مشکل هستند.

باروری مردان

تاثیر خرما روی درمان ناباروری مردان، در سراسر جهان شناخته شده است. ویتامین‌ها و مواد آلی گوناگونی در خرما وجود دارد که می‌تواند به تعداد اسپرم‌ها و نیز افزایش میل جنسی در فرد کمک کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف درست و به اندازۀ خرما می‌تواند منجر به افزایش اندازه بیضه‌ها در مردان و سینه‌ها در زنان شود.

وجود فلاونوئیدها و انواع آمینو اسیدها در خرما هم انرژی فرد را برای ایجاد رابطه تامین می‌کند و استرون‌ها و استرول‌های موجود در خرما، باروری مردان را به طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. مطالعات بسیاری نیز نشان داده‌اند که عصاره گرده خرما تاثیر مثبی روی تحرک و تعداد اسپرم‌ها دارد.

12. تقویت سلامت استخوان‌ها:

با افزایش سن، اهمیت داشتنِ استخوان‌های سالم و محکم به ویژه در مواقع اتفاقات تصادفی و افتادن روی زمین، بیش از پیش نمود پیدا می‌کند. افرادی که دچار پوکی استخوان هستند بیش از سایرین در معرض شکستگی یا سایر آسیب‌های مربوط به استخوان قرار دارند. برای داشتن استخوان‌هایی سالم، باید انواع ریزمغذی‌هایی که نقش مهمی در استحکام استخوان بازی می‌کنند را در دستور غذایی خود داشت. این ریزمغذی‌های عمدتا در میوه‌ها یافت می‌شوند.

قیمت خرما, خرمای ارگانیک

خرما سرشار از ریزمغذی‌هایی چون سلنیوم، منگنز، منیزیم و مس است و به همین دلیل برای تحکیم استخوان‌ها، یکی از بهترین مکمل‌های غذایی محسوب می‌شود. ریزمغذی‌هایی که از آن‌ها نام بردیم در درمان بیماری‌هایی چون پوکی استخوان هم نقش مهمی ایفا می‌کنند. بنابراین برای حفظ سلامت استخوان، اکیدا توصیه می‌شود که خرما را در برنامه غذایی خود قرار بدهید.

13. تقویت دستگاه عصبی:

سیستم عصبی درواقع شبکه ارتباطی‌ای است که عملکرد بدن شما را تداوم می‌بخشد. مشکلات عصب شناختی از آنجا که ممکن است همزمان روی چند بخش مختلف بدن تاثیر بگذارند، بسیار خطرناک و جدی هستند. مواد مغذی گوناگونی هستند که نقش مهمی در سلامت دستگاه عصبی و تداوم عملکرد شبکه عصبی بازی می‌کنند.

قیمت خرما, خرمای ارگانیک

خرما حاوی مقدار بالایی پتاسیم و در عین حال مقدار کمی سدیم است و به همین دلیل میوه بسیار مفیدی برای سلامت سیستم عصبی به شمار می‌آید. غذاهایی که دارای پتاسیم بالا هستند کمک می‌کنند تا ارتباط بین سلول‌های عصبی به سادگی برقرار و حفظ شود. میزان پایین سدیم موجود در خرما هم احتمال ابتلا به فشار خون را کاهی می‌دهد و بنابراین دستگاه عصبی شما را از فشار خون در امان نگه می‌دارد.

حفظ سلامت عصبی می‌تواند از شما در برابر چندین بیماری دیگر نیز محافظت کند. اضافه کردن خرما به سبد غذایی و مصرف مستمر آن می‌تواند سلامتی شما را برای مدتی طولانی تضمین کند.

14. بهبود پوست:

امروزه اغلب مردم از انواع مشکلات پوستی رنج می‌برند و از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند. این محصولات اگرچه ممکن است فورا مشکل پوست شما را حل کنند اما در طولانی مدت باعث ناهماهنگی و عدم یکدستی پوست می‌شوند. استفاده از مواد شیمیایی مضر روی پوست صورت نیز ممکن است باعث ایجاد خارش و ناهنجاری‌های پوستی شوند.

خرما جایگزین بسیار خوبی برای مواد شیمیایی مضر محسوب می‌شود و به دلیل داشتن ویتامین‌های C و D درواقع پوست شما را تقویت می‌کند و مواد مغذی مورد نیاز برای درخشندگی پوست‌تان را تامین می‌کند. این دو ویتامین، میزان انعطاف‌پذیری پوست شما را افزایش می‌دهند؛ ویژگی‌ای که پوست با افزایش سن، آن را از دست می‌دهد.

مواد مغذی موجود در خرما همچنین از افزایش سن بدن جلوگیری می‌کند و در بلندمدت باعث می‌شود که جوان‌تر از سن واقعی خود به نظر برسید. خرما برای حفظ تعادل در میزان ملانین موجود در پوست هم بسیار مفید است و احتمال از بین رفتن آن را کاهش می‌دهد.

15. کاهش ریزش مو:

ریزش مو آنچنان مسئله فراگیری است که یک صنعت یک میلیارد دلاری دارد برای درمان آن درآمد کسب می‌کند. امروزه با جهانی شدن، افراد دغدغه بیشتری راجع به ظاهر خود و تصویری که از خود به دیگران ارائه می‎دهند پیدا کرده‌اند. همین موضوع هم باعث شده است که صنعت درمان ریزش مو تبدیل به یکی از صنایع موفق شود. روش‌های متعددی برای درمان ریزش مو ارائه شده است اما تقریبا تمام آن‌ها عوارض جانبی گوناگونی نیز با خود به همراه دارند.

خرما جایگزین بسیار خوبی است برای داروهای شیمیایی که ادعا می‌کنند جلوی ریزش مو را می‌گیرند. زیرا خرما حاوی مقدار زیادی آهن است که آن را تبدیل به ماده بسیار مفیدی برای مو می‌کند. آهن بالای موجود در خرما باعث می‌شود خون به خوبی در سطح بدن جریان داشته باشد و بنابراین گردش خون به اندازه کافی در پوست کف سر صورت بگیرد. افزایش جریان اکسیژن در پوست سر نیز باعث تسهیل در رشد موهای جدید و همچنین کاهش ریزش مو می‌شود.

16. کمک به هشیاری:

مواد غذایی گوناگونی وجود دارد که به بازگشت به هشیاری به ویژه در اثر مصرف الکل کمک می‌کنند. اگرچه این موضوع هنوز اثبات نشده اما در موارد بسیاری، خوردن خرمای خیس خورده توانسته به کاهش اثرات الکل و ناهشیاری کمک کند.

17.منبع غنی انواع ویتامین‌ها:

این روزها بسیاری از مردم از مکمل‌های ویتامین استفاده می‌کنند. در حالت ایدئال، برنامه غذایی روزانه شما باید به گونه‌ای باشد که تمام ویتامین‌های اساسی مورد نیاز شما برای ادامه حیات را تامین کند. اما با توجه زندگی پرشتابی که این روزها تجربه‌اش می‌کنیم، به ندرت این فرصت را پیدا می‌کنیم که غذاهای سالم بخوریم. افزودن میوه‌های مختلف به برنامه غذایی روزانه می‌تواند به حفظ سلامت ما بیشتر کمک کند.

قیمت خرما, خرمای ارگانیک

به طور طبیعی خرما را می‌توان یک جایگزین برای مکمل ویتامین درنظر گرفت. خرما چه تازه باشد چه خشک، منبع غذایی بسیار خوبی برای تامین ویتامین‌های B1، B2، B3 و B5 محسوب می‌شود. این ویتامین‌ها برای حفظ حداکثر سلامتی بدن ضروری هستند. بنابراین مصرف روزانۀ مقدار مناسبی از خرما می‌تواند به تامین این ویتامین‌ها کمک کند.

18. کاهش احتمال ابتلا به شب کوری:

شب کوری یکی از بیماری‌هایی است که در دنیای مدرن امروز، بسیاری را درگیر خود کرده است. بسیاری از افراد زمانی که نور طبیعی روز رو به کاهش می‌گذارد، در دیدن چیزها در شب دچار مشکل می‌شوند. علت اصلی ابتلا به شب کوری، فقدان ویتامین A برای مدتی طولانی است.

خرما سرشار از ویتامین A است و مصرف منظم آن می‌تواند به شما اطمینان بدهد که در بلندمدت دچار مشکلی مانند شب کوری نخواهید شد. در تاریخ کشورهای خاورمیانه نیز توصیه به مصرف خرما برای درمان شب کوری ثبت شده است. نخل خرما یکی از قدیمی‌ترین داروهای طبیعی و سنتی است که برای درمان انواع بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین A مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

19. خرما یکی از بهترین شیرین کننده‌ها:

توصیه بسیاری از پزشکان به بیماران خود این است که از مصرف شکر سفید و فرآوری شده بپرهیزند. هرچند در برخی از دستورهای پخت، لازم است که از شکر استفاده شود. مصرف شکر سفید احتمال ابتلا به دیابت را در افراد بالا می‌برد.

خرما به سادگی می‌تواند جایگزین شکر سفید شود چراکه حاوی فروکتوز(قند میوه) طبیعی است و حالت یک شیرینیِ کاراملی را در خود دارد. می‌توان به جای شکر سفید از پوره خرما استفاده کرد تا سلامتی و شیرینی را بتوان باهم در یک غذا داشت.

20. قابل استفاده به شکل‌های مختلف:

خرما از تنوع کاربرد بالایی برخوردار است و می‌‌توان آن را به شکل‌های گوناگونی مصرف کرد. اگرچه خرما معمولا به صورت تازه یا خشک مصرف می‌شود اما مخلوط شدن آن با دیگر مواد هم ترکیبات خوش طعمی را برای ما فراهم می‌کند. همچنین خرما بنا بر روغنی و چسبناک بودنش، به طور گسترده‌ای در تهیه محصولات شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت خرما, خرمای ارگانیک

تنوع کاربرد خرما باعث شده است مصرف آن حتی برای کسانی که علاقه‌ای به طعم خرما ندارند هم امکان پذیر باشد. شما می‌توانید از تمام خواص خرما بهره ببرید حتی بی‌آنکه متوجه شوید که دارید خرما می‌خورید. این ویژگی، برای مادرانی که می‌خواهند رژیم غذایی سالمی را برای فرزندانشان در نظر بگیرند بسیار کمک کننده است.

5 دستورالعمل ساده با خرما:

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که خرما را فقط به همان شکلی که از مغازه خریداری می‌شود می‌توان مصرف کرد. این افراد بی‌تردید خود را از امکان‌ها و گزینه‌های نامحدودی از دستورالعمل‌های شامل خرما، محروم کرده‌اند. در بخش زیر به شما نشان می‌دهیم که اگر از خرما به درستی استفاده کنید، چه تغییرات شگفت انگیزی می‌توانید در برنامه غذایی خود به وجود بیاورید.

1.اسموتی خرما و موز:

درست کردن اسموتی برای صبحانه، یکی از ساده‌ترین کارها است که مواد مغذی زیادی را وارد بدن می‌کند و اجازه می‌دهد که تا ساعت‌ها پر انرژی بمانیم.

مواد مورد نیاز:

موز رسیده- دو عدد

خرمای خشک- یک چهارم فنجان

شیر بادام- دو فنجان

دانه چیا- دو قاشق چای خوری

هل- نصف قاشق چی خوری

آب نصف لیموی تازه

یخ- چهار قطعه

دارچین- به میزان لازم

نمک- به میزان لازم

روش تهیه:

درست کردن این اسموتی بسیار آسان است. کافی است تمام مواد را داخل مخلوط کن بریزید و آن را با سرعت بالا مخلوط کنید. وقتی درست شد آن را داخل لیوان بریزید و با دارچین روی آن را تزئین کنید.

2. انجیر، خرما، جوی دوسر با گردو:

صبحانه‌ای که شامل بلغور جوی دوسر باشد می‌تواند تا ساعت‌ها ما را پر انرژی و سرپا نگه دارد. کافی است کمی خرما به این صبحانه اضافه کنید تا یک اَبَرغذا در بشقاب خود داشته باشید.

مواد مورد نیاز:

گردوی خرد شده- سه قاشق غذاخوری

شکر خام- یک چهارم فنجان به همراه یک قاشق غذاخوری

نشاسته ذرت- یک قاشق غذاخوری

کره بدون نمک- سه قاشق غذاخوری

جو دوسر- یک و نیم فنجان

بکینگ پودر- یک چای خوری

دارچین- نصف قاشق چای خوری

خرمای مجول خرد شده- 6 عدد

شیر- سه چهارم فنجان

تخم مرغ- یک عدد بزرگ

انجیر با برش‌های نازک- دو عدد

روش تهیه:

ابتدا فر خود را روی 350 درجه فارنهایت بگذارید تا گرم شود.

یک قاشق غذاخوری شکر، نشاسته ذرت و گردوهای خرد شده را در کاسه با هم مخلوط کنید.

یک قالب یا ظرف مناسب فر را بردارید، کره را روی آن بمالید و داخل فر بگذارید تا گرم شود.

دو قاشق از این کره را به مخلوط گردو اضافه کنید.

یک کاسه بزرگ بردارید و خرما، یک چهارم فنجان شکر، دارچین، بکینگ پودر و جو دوسر را با هم ترکیب کنید.

کره آب شده را همراه با تخم مرغ و شیر در یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید.

حالا همه مواد را باهم مخلوط کنید و آن را داخل قالب بریزید و انجیرها را روی آن قرار دهید. بقیه گردوها را هم می‌توانید برای تزئین روی آن بریزید.

مخلوط را برای 30 دقیقه در فر بپزید و منتظر بمانید تا کیک قهوه‌ای رنگ شود و لبه‌های آن سفت شود. حالا آماده است تا آن را از فر دربیاورید و برش دهید.

3.ارده خرما با تافی نمکی:

خوردن شکلات‌های تافی همیشه کار خوشایندی است. تافی را با ارده خرما ترکیب کنید تا یک شکلات مقوی و سالم داشته باشید.

مواد مورد نیاز:

خرما- یک فنجان

ارده- نصف فنجان

روغن نارگیل- دو قاشق غذاخوری

هل- نصف قاشق چای خوری

نمک- یک هشتم قاشق چای خوری

روش تهیه:

ارده، هل، خرما و روغن نارگیل را داخل مخلوط کن بریزید تا یک کرم غلیظ و نرم درست شود.

مخلوط را داخل قالب نان یا کیک بریزید و با کفگیر آن را صاف کنید.

در آخر نمک را روی مخلوط بپاشید.

قالب را داخل فریزر بگذارید تا سفت شود. سپس مواد را از داخل قالب بیرون بیاورید و به تکه‌های کوچک تقسیم کنید.

این تافی‌ها را می‌توانید در یک ظرف در دار و در فریزر تا یک ماه نگه داری کنید.

4. اسموتی پرتقال و خرما:

پرتقال منبعی سرشار ویتامین است که اگر با خرما ترکیب شود، یک نوشیدنی بسیار مقوی و خوش طعم حاصل می‌شود.

موارد مورد نیاز:

پرتقال متوسط، یخ زده و پوست کنده- یک عدد

شیر نارگیل بدون شکر- یک فنجان

سیب زمینی شیرین- یک سوم فنجان

خرمای مجول- دو عدد

ارده- یک قاشق غذاخوری

گرده زنبور عسل- یک قاشق چای خوری

وانیل- نصف قاشق چای خوری

نمک دریا- به میزان لازم

کنجد- برای تزئین

روش تهیه:

تهیه این اسموتی بسیار ساده است. کافی است تمام مواد را داخل مخلوط کن بریزید و با سرعت بالا، تا زمانی که به یک اسموتی یکدست تبدیل شود آن را هم بزنید. درست کردن این اسموتی معمولا بیشتر از 45 ثانیه طول نمی‌کشد.

5.شربت خرما:

شیره خرما

شربت خرما جایگزین بسیار خوبی برای سایر شربت‌های مصنوعی محسوب می‌شود. اگر از بیماری‌هایی چون دیابت نوع دو رنج می‌برید و همچنان خیلی به خوردن غذاهای شیرین تمایل دارید، جایگزین کردن شربت خرما با شربت‌های مصنوعی می‌تواند خیلی به حفظ سلامتی‌تان کمک کند.

مواد مورد نیاز:

روغن- یک فنجان

خرمای مجول خشک- نیم کیلو

آب- چهار فنجان

وسایل مورد نیاز:

فنجان اندازه گیری

ماهی تابه

پارچه تنظیف

مخلوط کن

قیچی

شیشه در دار

صافی

روش تهیه:

خرماها را برش بدهید- می‌توانید قیچی آشپزخانه را کمی به روغن آغشته کنید تا خرماها بهتر برش داده شوند.

خرماها را به مدت 30 دقیقه در آب بجوشانید و گاهی آن را هم بزنید.

ترکیب را از روی گاز بردارید و به مدت 30 دقیقه اجازه دهید تا سرد شود.

ترکیب را در مخلوط کن بریزید و تقریبا برای 1 دقیقه آن را مخلوط کنید تا یکدست شود.

از صافی به همراه پارچه تنظیف استفاده کنید تا تکه‌های کوچک خرما را از شربت جدا کند. پارچه تنظیف را کاملا بچلانید تا شهد موجود در تکه‌های خرما هم از آن خارج شود.

شربت را بچشید و در صورتی که به نظرتان شیرینی آن کم است، می‌توانید مجددا آن را روی ماهی تابه حرارت دهید تا غلیظ‌تر و شیرین‌تر شود.

خرما به هر شکلی که مصرف شود، برای سلامتی مفید است. شما هم اگر می‌خواهید کمبود مواد مغذی در بدن خود را رفع کنید، حتما از خرما در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. دستورالعمل‌های بالا را امتحان کنید و میان وعده‌های متنوعی با خرما برای خود فراهم کنید.

سوال و جواب درباره خرما:

حالا که به شناخت عمیق‌تری از فواید خرما رسیدیم، ممکن است سوالاتی برایتان پیش بیاید. در بخش زیر سعی می‌کنیم به برخی از رایج‌ترین سوالات در رابطه با خرما پاسخ دهیم:

  1. آیا خوردن خرما باعث چاقی می‌شود؟

خرما میوه‌ای با شکر و فروکتوز(قند میوه) بالا است و این ویژگی به عنوان یکی از عوامل چاق کننده شناخته می‌شود. با اینحال، مصرف متعادل خرما با توجه به کالری بالایی که دارد می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند چرا که شما را از مصرف غذاهای چرب و پرکالری بی‌نیاز می‌سازد. اما اگر بیش از اندازه خرما مصرف کنید، ممکن است کمی دچار افزایش وزن شوید.

  1. آیا مصرف خرما، قند خون را پایین می‌آورد؟

جایگزین کردن خرما با شیرین کننده‌های مصنوعی می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. مصرف غذاهای دارای گلوسمی یا قند بالا عموما اصلی‌ترین عامل در بالا رفتن سطح قند خون محسوب می‌شوند و خرما با کاهش دادن میزان جذب غذاهای گلوسمیک، طبیعتا به حفظ سلامتی و سطح قند خون استاندارد کمک می‌کند.

  1. بهترین نوع خرما کدام است؟

تمام انواع خرما برای سلامتی مفید هستند، هرچند برخی از انواع آن براساس طعم و میزان مواد مغذی موجود در آن، نسبت به سایر انواع برتری دارد. بسیاری معتقدند که خرمای مجول مفیدترین خرما است اما با این حال این موضوع بیشتر به ذائقه خود شما برمی‌گردد.

منبع: medlife.com

ترجمه: تیم اقتصادآنلاین