۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

علائم حساسیت بادام زمینی چه هستند؟

۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۷
کد خبر: 482827
علائم حساسیت بادام زمینی چه هستند؟

بادام زمینی یکی از عوامل رایج ابتلا به حساسیت است. اگر نسبت به بادام زمینی آلرژی دارید، مصرف مقدار کمی از آن می‌تواند حملات آلرژیک زیادی در شما ایجاد کند. حتی لمس کردن بادام زمینی در برخی از افراد می‌تواند باعث تحریک حساسیت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، کودکان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر احتمال دارد که به بادام زمینی حساسیت داشته باشند. در بعضی موارد، این حساسیت با افزایش سن کودک از بین می‌رود و در سایر موارد، تا آخر عمر باقی می‌ماند.

بادام زمینی

در صورتی که حساسیت به ماده غذایی دیگری دارید، احتمال اینکه به بادام زمینی هم حساسیت داشته باشید بالا است. سابقه وجود آلرژی در یک خانواده هم احتمال حساسیت به بادام زمینی را بالا می‌برد.

این مقاله را مطالعه کنید تا با علائم ظاهری این آلرژی آشنا شوید و در صورتی که این موارد را تجربه کرده‌اید، به پزشک مرتبط مراجعه کنید.

علائم و نشانه‌های خفیف

حساسیت بادام زمینی

در اکثر موارد چند دقیقه پس از مصرف بادام زمینی، علائم حساسیت بروز پیدا می‌کند و برخی از علائم ممکن است تاحدی نامحسوس باشند:

- خارش پوست

- کهیر، که ممکن است به اندازه جوش‌های کوچک یا بزرگ روی پوست شما ظاهر شود.

- احساس خارش یا مور مور شدن داخل یا اطراف دهان یا گلو

- آبریزش یا گرفتگی بینی

- حالت تهوع

در برخی از موارد، این علائم صرفا آغاز یک واکنش آلرژیک است. به ویژه در صورتی که آن را جدی نگیریم و برای رفع آن اقدامی نکنیم.

علائم و نشانه‌های بارزتر

حساسیت بادام زمینی

بعضی از علائم واکنش‌های آلرژیک کمی بارزتر و ناخوشایندتر هستند از جمله:

- تورم در زبان یا لب‌ها

- تورم در اعضای بدن یا صورت

- تنگی نفس

- خس خس سینه

- گرفتگی شکم

- حالت تهوع

- استفراغ

- اسهال

- اضطراب

علائم شدید و خطرناک

حساسیت بادام زمینی

بعضی از حملات آلرژیک خطرناک هستند که با نام آنافیلاکسی شناخته می‌شوند.

در این صورت، شما ممکن است برخی از علائم زیر را نیز تجربه کنید:

- تورم در گلو

- مشکل تنفسی

- افت فشار خون

- ضربان نبض نامنظم

- گیجی

- سرگیجه

- کاهش هشیاری

در صورت حمله شدید آلرژیک چه کار باید کرد؟

اگر علائم حمله آلرژیک را در بیشتر از یک بخش از بدن خود (مثلا هم دستگاه تنفسی و هم دستگاه گوارشی) تجربه کردید، با یک وضعیت اضطراری پزشکی رو به رو هستید. این حمله می‌تواند جان شما را به خطر بیندازد.

برای درمان یک حمله شدید آلرژیک باید اپی نفرین تزریق کنید. در صورتی که پزشک شما تشخیص داده باشد که دارای حساسیت به بادام زمینی هستید، نحوه تزریق اپی نفرین را نیز به شما یاد داده است. این دارو شامل دوز مشخصی از اپی نفرین است که می‌توانید به خود تزریق کنید.

حساسیت بادام زمینی

پس از تزریق اپی نفرین، همچنان به دریافت کمک پزشکی نیاز دارید. اما در صورتی که حتی به اپی نفرین نیز دسترسی ندارید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

در برابر حمله خفیف چه کار باید کرد؟

در صورتی که به نوعی دچار حمله آلرژیک شده‌اید که فقط یک بخش از بدن شما را درگیر کرده است (مثلا فقط پوست یا دستگاه گوارش)، استفاده از آنتی هیستامین بدون نسخه می‌تواند برای بهبود شما کافی باشد.

حساسیت بادام زمینی

این داروها کمک می‌کنند تا علائم خفیفی چون خارش یا کهیر از بین بروند، اما نمی‌توانند از حملات آلرژیک شدیدتر جلوگیری کنند. در بعضی از موارد، علائم خفیف قبل از علائم شدید بروز پیدا می‌کنند. پس کاملا عملکرد بدن خود را زیر نظر داشته باشید تا در صورت لزوم از اپی نفرین استفاده کنید.

در صورتی که تا به حال حساسیت شما به بادام زمینی تشخیص داده نشده اما تردید دارید که حمله آلرژیک را تجربه کرده باشید یا نه، حتما به پزشک مراجعه کنید تا نشانه‌های شما بررسی شود و بتوانید در آینده از تکرار این حملات جلوگیری کنید.

با این روش‌ها از خودتان مراقبت کنید

وقتی به بادام زمینی حساسیت دارید، طبیعتا تنها راه درمان این است که از مصرف هر غذایی که شامل بادام زمینی می‌شود بپرهیزید. بنابراین مطالعه مواد اولیه غذاها (در رستوران) یا سوال از میزبان راجع به مواد موجود در غذا یکی از کارهای ضروری است.

بادام زمینی

علاوه بر کره بادام زمینی، غذاها و خوراکی‌های زیر هم در بعضی از موارد حاوی بادام زمینی هستند:

- غذاهای چینی، تایلندی و مکزیکی

- بارهای شکلات و انواع آب نبات‌ها

- کیک‌ها، شیرینی‌ها و بیسکوییت‌ها

- بستنی و ماست یخ زده

- گرانولا و مخلوط‌ مغزها

علاوه بر سوال کردن از آشپز راجع به مواد موجود در غذاها و خوراکی‌ها، فراموش نکنید که نباید از غذاها، نوشیدنی‌ها یا ظرف‌هایی استفاده کنید که بادام زمینی در بخشی از آن‌ها بوده است. در صورتی که درباره این موضوع مطمئن نیستید، از مصرف آن غذا یا خوراکی بپرهیزید.

بادام زمینی

اگر به بادام زمینی حساسیت دارید همیشه داروی اپی نفرین را با خود به همراه داشته باشید و اطلاعات پزشکی خود را با خود حمل کنید. این کار باعث می‌شود در صورت دچار شدن به حمله آلرژیک، اطرافیان شما بهتر بتوانند به شما کمک کنند.

منبع: Healthline.com

ترجمه: تیم اقتصادآنلاین