۰ نفر

در گام اول؛

اتحادیه اروپا ۳۰۰میلیون دوز واکسن کرونا می‌خرد

۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۳۴
کد خبر: 480915
اتحادیه اروپا  ۳۰۰میلیون دوز واکسن کرونا می‌خرد

کمیسیون اتحادیه اروپا می‌کوشد مجوز تولید واکسن کرونا، ساخت دو شرکت آلمانی و آمریکایی، هر چه سریع‌تر صادر شود. این دو شرکت تاکید کرده‌اند که توزیع این واکسن در آمریکا و اروپا هم‌زمان و عادلانه انجام می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دویچه وله، شرکت آلمانی بایون‌تک، مستقر در شهر ماینتس و شرکت آمریکایی فایزر دو روز پیش (دوشنبه نهم نوامبر/ ۱۹ آبان) اعلام کردند که موفق به تولید واکسنی شده‌اند که در برابر ابتلا به بیماری کووید۱۹ تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و مراحل تقاضا برای تولید انبوه آن در حال سپری شدن است.

خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه به نقل از محافل نزدیک به کمیسیون اتحادیه اروپا گزارش داد که مذاکره با این دو شرکت داروسازی برای خرید واکسن کرونا نهایی شده و قرارداد آن امروز امضا می‌شود.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل گفت، در حال حاضر این امیدوارکننده‌ترین واکسنی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تولید شده و این کمیسیون در گام اول ۳۰۰ میلیون دوز آن را سفارش می‌دهد.

مانفر وبر، سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی آلمان و عضو پارلمان اروپا اطمینان داده که قرارداد خرید واکسن کرونا به زودی امضا می‌شود و به تائید کمیسیون اروپا می‌رسد. او به فرستنده تلویزیونی "فونیکس" گفته که قرارداد باید "کارشناسانه و به لحاظ حقوقی قاعده‌مند" منعقد شود.

یکی از مسائلی که در مورد آن ابهام و بحث‌های زیادی وجود داشت این موضوع بود که شرکت داروسازی آمریکایی فایزر باید به قوانین اروپا، از جمله قانون مسئولیت‌پذیری احترام بگذارد.

به گفته مانفرد وبر در این زمینه اهمیت داشت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با موضع واحدی وارد مذاکره با شرکت آمریکایی شوند و این کار نتیجه‌بخش بود.

پیش از این ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان در مورد توافق با دو شرکت تولید کننده واکسن کرونا اندکی محتاطانه برخورد کرده و گفته بود او گمان می‌برد که مذاکره با این دو شرکت در روزهای آینده وارد مرحله نهایی شود. او در عین حال گفته بود که پیش‌قرارداد با این دو شرکت امضا شده است.

۱۰۰ میلیون دوز واکسن برای آلمان

بر پایه توافق‌های اولیه قرار است در مرحله اول دست‌کم ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای اروپایی اختصاص یابد و ینس اشپان از این حرکت می‌کند که تا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در اختیار آلمان قرار گیرد.

شرکت داروسازی آلمانی و شرکت آمریکایی همکار آن روز دوشنبه داده‌های مربوط به اثربخشی و تحمل‌پذیری واکسن خود را منتشر کردند. شرکت‌های بایون‌تک و فایزر در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در کارآزمایی‌های اولیه مشخص شده که واکسن موسوم به BNT162b2 می‌تواند تا ۹۰ درصد در برابر ابتلا به بیماری کووید۱۹ ایمنی ایجاد کند.

همچنین گفته می‌شود که این واکسن در افرادی که آن را به طور آزمایشی دریافت کرده‌اند اثرات جانبی قابل ملاحظه‌ای بروز نداده و در مرحله کاربردی آن باید هر فرد دو دوز از واکسن را دریافت کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه از ماه‌ها پیش مذاکره با دو شرکت بایون‌تک و فایزر را انجام می‌دهد و در ماه سپتامبر از تمایل خود برای دریافت ۳۰۰ میلیون دوز واکسن در مرحله اول خبر داده بود.

مطابق توافق‌های انجام شده قرار است واکسن‌هایی که در مرحله اول تولید و توزیع می‌شوند به نسبت جمعیت میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقسیم شوند. سهم آلمان حدود ۱۹ درصد است.

ینس اشپان می‌گوید آلمان و برخی دیگر از کشورهای قدرتمند اروپایی برای بستن قراردادهای مستقلی با دو شرکت سازنده واکسن کرونا وارد مذاکره شده‌اند.

روزنامه "هندلزبلات" ۱۵ سپتامبر نوشته بود که دولت فدرال آلمان برای کمک به پیشرفت پروژه تولید واکسن کرونا تا ۳۷۵ میلیون یورو کمک بلاعوض به شرکت بایون‌تک پرداخت می‌کند.

کمیسیون اروپا مسئول خرید و توزیع واکسن

در عین حال آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند تاکید زیادی داشته‌اند که کار مذاکره و در نهایت توزیع واکسن به کمیسیون اتحادیه اروپا سپرده شود تا به کشورهای کوچکتر اروپایی اجحاف نشود.

مراحل ارائه درخواست و دریافت مجوز تولید واکسن فرآیندی زمان‌بر است. دو شرکت بایون‌تک و فایزر می‌گویند قصد دارند هفته آینده درخواستی برای تسریع این روند به اداره‌های مربوط در آمریکا ارائه کنند.

وزیر بهداشت آلمان می‌گوید فرآیند دریافت مجوز برای تولید انبوه دارو در ایالات متحده و اروپا متفاوت است اما در اتحادیه اروپا هم امکانی برای درخواست تسریع این روند وجود دارد، ضمن این که پیش‌شرط‌ها از جمله در مورد اثرات جانبی احتمالی واکسن نادیده گرفته نمی‌شوند.

اشپان تصریح کرده که مرحله صدور مجوز برای واکسن کرونا، همم‌زمان در آمریکا و اروپا هر چه سریع‌تر انجام می‌شود و برای این منظور بر خلاف روال معمول، اداره‌های مربوط برای تصمیم‌گیری، منتظر دریافت تمام داده‌ها برای شروع سنجش آنها نمی‌شوند و بررسی‌های خود را با دریافت هر بخش از اطلاعات لازم آغاز می‌کنند.

توزیع هم‌زمان واکسن در اروپا و آمریکا

او ابراز امیدواری کرده که "به احتمال بسیار زیاد" در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ مرحله نخست واکسیناسیون آغاز شود. اشپان افزوده با برخی دیگر از شرکت‌هایی که مشغول تحقیق برای تولید واکسن کرونا هستند نیز قراردادهایی امضا شده است.

در دو روز گذشته این نگرانی مطرح شده که به خاطر تفاوت مراحل قانونی صدور مجوز تولید انبوه واکسن در امریکا و اروپا، واکسن کرونا در ایالات متحده زودتر به مرحله تولید و توزیع برسد.

"اشتوتگارتر تسایتونگ" روز چهارشنبه به نقل از سیرک پوتینگ، مدیر مالی شرکت داروسازی بایون‌تک گزارش داد که این شرکت و شرکت آمریکایی فایزر توافق کرده‌اند که واکسن کرونا "یکسان و عادلانه" توزیع شود.

پوتینگ تاکید کرده که شرکت آلمانی "قطعا" تمایل ندارد که توزیع واکسن در برخی مناطق ناعادلانه باشد و به همین دلیل به این مسئله بسیار بها می‌دهد که بخش بزرگی از واکسن در اروپا تولید شود. او افزوده هر دو شرکت درباره توزیع واکسن به طور مشترک تصمیم می‌گیرند.