۰ نفر

جمعیت چاق و بی‌خوابی‌های ابدی

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۰۲
کد خبر: 480605
جمعیت چاق و بی‌خوابی‌های ابدی

گاهی تمرکز بیش از اندازه روی یک موضوع حواس‌مان را از توجه به سایر موضوعات اساسی پرت می‌کند و زمینه‌ساز مشکلاتی جبران‌ناپذیر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ این روزها همه از ترس کرونا و دچار‌نشدن به این بیماری در قرنطینه‌های سفت و سخت خانگی هستند و جرأت نمی‌کنند خیلی در جامعه حضور پیدا کنند و بیشتر اوقات خود را با دیدن فیلم، گوش‌دادن موسیقی، سیر‌کردن در فضای مجازی، بازی‌های کامپیوتری و صحبت‌های تلفنی و خلاصه سرگرمی‌های اینچنینی می‌گذرانند، غافل از اینکه با ترک بسیاری از عادات غذایی و رفتاری خود را در خطر بیماری‌های پساکرونا قرار می‌دهند.

غفلت از چاقی

کورش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی  در مورد بیماری‌های در کمین افراد در قرنطینه‌های خانگی می‌گوید: «شیوع کرونا در این مدت تبعات زیادی از نظر سلامتی در جامعه به‌دنبال داشته و تغییرات زیادی در سبک زندگی مردم ایجاد کرده است تا جایی که فعالیت‌های روزمره و مسافرت‌های معمول همیشگی تحت‌تأثیر کرونا کاهش یافته و یا متوقف شده است. افرادی که در منزل هستند نسبت به این بی‌تحرکی‌ها و تبعات سنگینی که دارد ناآگاهند. یکی از عوارض اولیه بی‌تحرکی، چاقی و اضافه وزن است که آثارش کم‌کم در کودکان و نوجوانان در حال بروز پیداکردن است. شاید مردم از این موضوع ناآگاهند که اضافه وزن و چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و حتی سرطان‌های روده بزرگ و پوکی استخوان و اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب است». در مدت کرونا که افراد به‌ناچار ماندن در خانه را تجربه کرده‌اند به سمت رژیم غذایی نامتعادل سوق پیدا کرده‌اند. اکثر خانواده‌ها به سمت پختن کیک یا خوردن تنقلات بیشتر گرایش پیدا کرده‌اند و تمایل‌شان به خوردن تنقلات مانند انواع چیپس، پفک، نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای فست‌فودی و پرکالری مانند ساندویچ، پیتزا و... افزایش یافته است.

اختلالات خواب

یکی از مشکلاتی که کرونا به‌دلیل محدودیت‌هایش ایجاد کرده و در آینده بروز بیشتری خواهد داشت اختلالات خواب است. برنامه‌ها طوری تنظیم شده که اکثر خانواده‌ها تا پاسی از شب حتی تا صبح بیدارند که قطعا عوارض آن به‌مرور زمان و در آینده بروز پیدا خواهد کرد. صمدپور می‌افزاید: «این نوع سبک زندگی و به‌هم‌ریختن تنظیم خواب به‌ویژه نوجوانان و جوانان را به سمت نوع متفاوتی از سبک تغذیه‌ای سوق داده است؛ چرا که در وعده‌هایی که باید دستگاه گوارش به‌طور طبیعی استراحت کند تا بتواند خود را پالایش و تصفیه کند با حجم زیادی از غذاهای سرد یا چرب و پرکالری مواجه می‌شود که عملکرد بدن را به‌هم می‌ریزد. معمولا هم این نوع تغذیه در ساعت‌هایی از نیمه شب که بدن به‌طور معمول باید خواب باشد رخ می‌دهد که باعث چاقی می‌شود. بی‌خوابی یا کم‌خوابی و به‌طور کل اختلالات خواب روی متابولیسم بدن این افراد تأثیر می‌گذارد. حتی برخی از بانوان اختلالات هورمونی پیدا می‌کنند و ممکن است دچار تنبلی تخمدان شوند و به‌علت چاقی پریود ماهانه آنها نامنظم شود. در کودکان هم چاقی و اضافه‌وزن موجب تشدید اختلالات اسکلتی می‌شود که در آینده مشکل‌ساز خواهد بود».

راهکارها

برای جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی مانند چاقی و اختلالات روانی در آینده باید افراد را به تحرکی بیشتر تشویق کرد تا جایی که حتی شده در روز 30دقیقه را به انجام حرکات کششی و تقویت بافت عضلانی بدن اختصاص دهند. اگر کسی هر روز 10هزار قدم راه می‌رفته و اگر به 1700 قدم کاهش پیدا کند 7درصد به چربی‌های اغشایی بدنش اضافه می‌شود، بنابراین توجه به تحرک بسیار مهم است. متخصص تغذیه و رژیم درمانی می‌گوید: «به‌طور روتین وقتی کسی فعالیتی ندارد تمایلش به خوردن تنقلات بیشتر می‌شود. بنابراین افراد تا جایی که می‌توانند باید سعی کنند از خرید مواد غذایی مضر و بی‌فایده به‌ویژه برای کودکان خودداری کنند و غذاهای پرکالری که ارزش غذایی زیادی هم ندارند را از دسترس آنها دور نگه دارند. خانواده‌ها باید بیشتر به مصرف سبزیجات، میوه‌جات و حبوبات روی بیاورند و بشقاب غذا را کوچک کنند. زمانی که گرسنه هستند غذا بخورند چون خیلی از افراد وقتی در دوران قرنطینه هستند تمایل روانی به خوردن غذا پیدا می‌کنند. در این دوران باید سبک زندگی افراد کمی آداپته شود. افراد در خریدها دقت کنند و به سمت استفاده از محصولات غذایی سالم‌تر پیش روند. محیط و فضا‌سازی‌‌ها طوری باشد که استرس و اضطراب در منزل کمتر باشد و خواب افراد منظم‌تر شود. غذاها هم بهتر است در تایم منظم خود میل و از همه گروه‌های غذایی استفاده شود. متأسفانه گاهی اوقات به‌دلیل اطلاعات غلطی که به مردم داده می‌شود یا مشکلات اقتصادی که دارند یک گروه غذایی حذف می‌شود یا در بعضی از فصول میوه خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در مجموع باید تغذیه و تحرک در این دوران مدیریت شود و از همه گروه‌های غذایی استفاده کرد تا دچار بحران بیماری‌هایی نظیر چاقی و اختلالات خواب نشد که خود زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های دیگر است».