۰ نفر

کرونا با خون منتقل می‌شود؟

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱:۳۶
کد خبر: 480108
کرونا با خون منتقل می‌شود؟

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه ماهیت کرونا با ویروس‌هایی که درون سلول می‌مانند بسیار متفاوت است، گفت: تاکنون انتقال کرونا از طریق خون گزارش نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شکرالله سلمان‌زاده، با اشاره به نگرانی‌های عموم در خصوص امکان انتقال ویروس کرونا از طریق خون، اظهار کرد: کروناویروس مانند HIV نیست که در درون سلول‌ها زنده بماند و در سلول تکثیر پیدا کند و ماهیت کرونا با ویروس‌هایی که درون سلول می‌مانند بسیار متفاوت است.

وی افزود: تاکنون نیز انتقال کرونا از طریق خون گزارش نشده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص سلامت خون اهداشده در شرایط کرونایی، گفت: خون مدت‌ها در بانک خون نگهداری می‌شود و روی برخی فرآورده‌های خونی نیز پس از اهدا، فعل و انفعالاتی انجام می‌شود و در این روند، اگر ویروسی در خون وجود داشته باشد، غیرفعال می‌شود.

وی بیان کرد: در سازمان انتقال خون نیز اهداکنندگان بررسی و معاینه می‌شوند و از افرادی که علامت بیماری داشته باشند یا اخیرا به کرونا مبتلا شده باشند، خون گرفته نمی‌شود. غربالگری اولیه که برای اهداکنندگان انجام می‌شود، تا حدی از انتقال خون آلوده پیشگیری می‌کند.

سلمان‌زاده افزود: در نهایت، خون‌های اهداشده نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در صورتی که جواب آزمایش مثبت شود، اقدامات بعدی انجام می‌شود بنابراین مردم از این نظر نگرانی نداشته باشند و برای تامین خون مورد نیاز بیماران، نسبت به اهدای خون اقدام کنند.