۰ نفر

نسخه جهانی عبور از کرونا

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۲۰
کد خبر: 479004
 نسخه جهانی عبور از کرونا

نزدیک یک سال می‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم جلوی ویروس کرونای چند نانومتری بایستیم. سازمان بهداشت جهانی (WHO) به‌تازگی نکته‌هایی را برای حفظ سلامتی در روزهای پایانی سال 2020 منتشر کرده است که بخش عمده‌ای از آنها مرتبط به زندگی امروز ما با کروناست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، شاید خیلی از آنها را بدانیم اما تاکید و مرور آنها در اواسط پاییز از هر زمانی مهم‌تر است.

سالم، نه پُر: برنامه غذایی سالم، برنامه‌ای است که باعث اضافه‌وزن یا کاهش وزن مفرط فرد نشده و تناسب اندام او حفظ شود. در این رژیم غذایی، باید مصرف روزانه میوه، سبزی، حبوبات، غلات، آجیل‌ها و خوراکی‌های سبوس‌دار گنجانده شده باشد. افراد بالغ باید روزانه پنج وعده میوه و سبزی تازه (400 گرم) بخورند.

شیرین و شور نباشید: مصرف روزانه نمک باید به روزانه حداکثر پنج گرم برسد. این مقدار برابر با یک قاشق چایخوری سرخالی است. این مسأله درباره شکر به‌ویژه شکر اضافه شده به غذا نیز وجود دارد. میزان انرژی دریافتی روزانه شما از منابع غذایی حاوی شکر اضافه شده باید حداکثر 10 درصد از کل انرژی باشد. بهتر است این مقدار از منابع طبیعی هیدرات کربن باشد.

هرچه کم‌چرب‌تر، بهتر: با شیوع کووید-19 و تعطیلی بسیاری از رستوران‌ها و فست‌فودها، تا حد زیای مصرف این قبیل مواد غذایی کاهش یافت. بهتر است این اجبار را به عادت تبدیل کرده و از مصرف فست‌فودها پرهیز کنید.

کمتر از 30 درصد از میزان انرژی روزانه مورد نیاز می‌تواند از طریق مصرف چربی اضافی مانند چربی موجود در فست‌فودها باشد. مصرف چربی اشباع ( جامد) را به کمتر از 10 درصد و چربی‌های ترانس را به کمتر از یک درصد از کل انرژی مورد نیاز روزانه برسانید.

آنتی‌بیوتیک خوب نیست: این‌که برای هر آبریزش بینی بی‌اهمیت و گذرایی سراغ آنتی‌بیوتیک می‌رویم و خودسر آن‌را مصرف می‌کنیم، فاجعه است. «مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها» از بزرگ‌ترین چالش‌های فعالان حوزه بهداشت است. علاوه بر این‌که مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک باعث از بین رفتن باکتری‌های طبیعی بدن شده و همین مسأله نیز بدن را آسیب‌پذیر می‌کند.

هر روز با پروتئین باشید: بدن ما برای ترمیم آسیب‌های احتمالی و به‌طور کلی برای بازسازی، نیازمند دریافت پروتئین است. البته این الزاما به‌معنی دریافت پروتئین از منابع حیوانی نیست. مصرف انواع حبوبات، سویا و ... نیز منابع خوب پروتئین است. بنابراین سعی کنید هر روز، حداقل یکی از منابع پروتئینی را دریافت کنید.

سرود تولد بخوانید: زمان مشخص 20 ثانیه برای شستن دست‌ها مشخص شده است. توصیه می‌شود هنگام شستن دست‌ها اولا فکر کنید روی آنها روغن ریخته و باید خوب پاک شوند. دوم این‌که دو مرتبه سرود تولدت مبارک را بخوانید تا 20 ثانیه شود.

در پیراهن خود فرو بروید: برای خروج از منزل، باید حتما دستمال کاغذی، ماسک و الکل به‌همراه داشته باشید. این سه، اصلی‌ترین وسیله‌ها برای خروج از منزل است. اما اگر دستمال کاغذی را فراموش کردید یا در منزل دستمال کاغذی نداشتید، وقت عطسه یا سرفه‌کردن، در یقه بلوز یا پیراهن خود عطسه یا سرفه کنید. این کار مانع از پخش بزاق و هوای دهان و ریه شما به بیرون می‌شود.

آهسته باشید: سازمان بهداشت جهانی یکی از عوامل انتقال هوا و بزاق در هوا را نحوه صحبت و ادا کردن بعضی حروف می‌داند؛ به‌عبارتی بعضی عادت دارند با هیجان صحبت کنند. بعضی حروفی را با تاکید می‌گویند و بعضی نیز با فاصله نزدیک با دیگری ایستاده و صحبت می‌کنند. این سازمان اعلام می‌کند در حین صحبت کردن به سه نکته دقت کنند:

1-روی حروفی که ممکن است بزاق را به بیرون پرتاب کند، تاکید نکنید؛ مانند حرف «ب»، «ت» و... آنها را آهسته و آرام ادا کنید.

2-همیشه و به‌ویژه در حین صحبت از افراد فاصله بگیرید.

3-آهسته و بدون هیجان حرف بزنید تا بزاق و نفس شما به فاصله زیاد پراکنده نشود.

 مرتبط باشید و صحبت کنید: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، آمار ابتلا به مشکلات روانی به‌دلیل تحمل فشارهای روحی ناشی از بحران به‌وجود آمده به‌دلیل بیماری کرونا، افزایش چشمگیری یافته است. بنابراین برای کاهش مشکلات روانی بهتر است اولا با کمک‌گرفتن از امکانات ارتباطی- تصویری با عزیزان در ارتباط باشیم و دوم این‌که بتوانیم با

کمک گرفتن از یکدیگر و درنهایت از درمانگر، از این اختلال‌ها و مشکلات ناشی از آنها عبور کنیم.

 متحرک باشید: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، افراد بالغ 18 تا 64 ساله، به‌طور متوسط باید در هفته 150 دقیقه تحرک بدنی مفید و پایه داشته باشند اما برای حفظ سلامتی به‌طور کامل، این میزان باید به 300 دقیقه در هفته برسد. براساس اعلام این سازمان، در شرایط همه‌گیری کووید-19 پرداختن به ورزش منظم به این دلایل ضروری است:

جلوگیری از اضافه‌وزن به این دلیل که میزان تحرک بدنی افراد بسیار کاهش یافته است. افزایش وزن را می‌توان در اغلب رده‌های سنی مشاهده کرد.

شیوع کرونا استرس و اضطراب بسیاری را به افراد در جوامع مختلف وارد کرده است. ورزش و تحرک بدنی یکی از راهکارهای کنترل این اضطراب‌هاست.

یکی از راه‌های مهم بهبود وتقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، ورزش و تحرک بدنی است.

 به سمت نور بروید: کرونا باعث شده تا افراد ساعت‌های بیشتری را در منزل باشند. بنابراین کمتر در معرض نور آفتاب قرار دارند. برای جلوگیری از ابتلا به کمبود ویتامین D، علاوه بر مصرف مکمل آن، سعی کنید روزانه 30 تا

40 دقیقه در معرض نور آفتاب پیاده‌روی کنید.

 مکمل بخورید: تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است؛ بنابراین مصرف مکمل‌ها ضروری است. البته برای مصرف مکمل‌های ویتامینی یا مکمل‌های حاوی املاح ضروری، حتما با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید.

 سرماخوردگی نیست: گرچه نشانه‌های ابتلا به کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا متفاوت است اما این مسأله برای پزشک قابل تشخیص است. بنابراین در صورت بروز نشانه‌هایی به پزشک مراجعه و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید.