۰ نفر

هر علامت ریوی زنگ خطر کروناست

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۸:۴۱
کد خبر: 478836
هر علامت ریوی زنگ خطر کروناست

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه متخصصان داخلی نیز می توانند بیماران کرونایی را ویزیت و درمان کنند، گفت: تجمع مردم در مطب پزشکان عفونی تهدیدی مبنی بر شیوع بیشتر کروناویروس است و چه بسا در اثر این تجمع و آلوده بودن محیط، بر شدت بیماری افزوده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضا نظری با انتقاد از مراجعه دیرهنگام مبتلایان به بیماری کروناویروس به مراکز درمانی اظهار کرد: متاسفانه برخی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ زمانی به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که کار از کار گذشته و کاری از دست کادر درمان بر نمی‌آید. ای تاخیر در مراجعه درمان را با چالش مواجه کرده و نهایتا منجر به افزایش آمار مرگ‌ومیر می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل مراجعه دیرهنگام مبتلایان به کروناویروس متاسفانه مدت زمان مراجعه به بیمارستان تا زمان فوت به کمتر از ۱۲ ساعت رسیده  است، اظهار کرد: ترس از مراجعه به بیمارستان و بی‌تفاوتی به دلیل عادی انگاری این بیماری موجب شده آمار تلفات افزایش یابد.

نظری گفت: به بیمارانی که مبتلا به کروناویروس شدند توصیه می شود که اگر در مراجعه به بیمارستان ترس و نگرانی دارند به مراکز درمانگاهی و ۱۶ ساعته بهداشت شهرستان مراجعه کنند تا روند درمان آنان تسریع یافته و آمار تلفات جانی کاهش یابد.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی ساوه با تاکید بر اینکه حدود ۴۰ درصد آمار تلفات جانی بیماران مبتلا به کروناویروس را افرادی تشکیل می‌دهند که دیرهنگام مراجعه کرده اند، گفت: به همه شهروندان توصیه می‌شود به محض بروز علائم مربوط به این بیماری سریعا به بیمارستان یا مراکز درمانی مراجعه کنید و هر علامت ریوی را خطری برای ابتلا به کرونا تلقی کنند و یقین بدانند که اگر در روزهای نخست ابتلا به کرونا مراجعه کنند امکان درمان و بهبودی و بازگشت به شرایط قبل از بیماری به مراتب آسان‌تر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آمار مرگ‌ومیرهای شهرستان ساوه مربوط به کسانی است که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند، گفت: افراد دارای بیماری زمینه ای نظیر فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و خاص و نیز سالمندان باید مراقبت بیشتری نسبت به سایر افراد داشته باشند و اکیدا توصیه می‌شود که به هیچ وجه تردد غیرضروری در بیرون از منزل نداشته و از رفت‌وآمد و معاشرت پرهیز کرده و حتما فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و در منازل خود قرنطینه و ایزوله شوند.

نظری گفت: احتمال اینکه بسیاری از افراد جامعه که بیماری زمینه‌ای نداشته و جوان هم هستند ناقل یا آلوده به ویروس باشند وجود دارد، متاسفانه این افراد در اثر رفت‌وآمد با سالمندان و پدران و مادران خود آنها را به کروناویروس آلوده می‌کنند. اگر سالمندان خود را دوست داریم سعی کنیم در چنین شرایطی با آنها معاشرت نداشته و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سرایت ویروس جلوگیری کنیم.

وی گفت: در افراد مسن و بیماران دارای نقص سیستم ایمنی ممکن است ابتلا به بیماری شامل علائم غیر اختصاصی مانند خستگی، کاهش هوشیاری، کاهش تحرک، کاهش اشتها، دلهره و عدم وجود تب باشد. با توجه به اینکه این گروه ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به حالت شدید بیماری هستند پیشگیری در این گروه ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید علائم را در این گروه ها جدی بگیرید.

وی همچنین به بیماران زمینه‌ای توصیه کرد که پیگیر درمان خود بوده و با مصرف به موقع داروهای دیابت، فشار خون و ... موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خود شوند و با رعایت فاصله‌گذاری و بهداشت فردی و اجتماعی به محض ابتلا و بروز علائم سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: در صورت داشتن علائم خفیف، بهترین راهکار، قرنطینه در منزل و دوری از سایر اعضای خانواده و استفاده از تغذیه مناسب، میوه و سبزیجات، مایعات و سوپ‌های گرم به منظور تقویت سیستم ایمنی است و در صورت ادامه‌دار شدن یا بدتر شدن علائم مانند تب شدید، تنگی نفس و سرفه های خشک در اسرع وقت به مراکز ۱۶ یا ۲۴ ساعته مراجعه کنید. با توجه به اینکه مرکز ۱۶ ساعته کروناویروس  صبح ها از ساعت ۸ تا ۱۴ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ فعال هستند، به منظور جلوگیری از تجمع در مرکز، از مراجعه صرفا در ساعات صبح خودداری و جهت ویزیت و نوبت گیری انجام تست کرونا در ساعات عصر نیز می‌توانید مراجعه کنید.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به بحرانی بودن وضعیت ابتلا به کرونا در این شهرستان گفت: کادر درمانی و بیمارستانی با تمام ظرفیت و توان خود به بیماران خدمات درمانی ارائه می دهند گرچه با کمبود پرستار و کادر درمانی نیز مواجه هستیم و چه بسا با تامین زیرساخت‌های بیمارستانی و حتی افزایش میزان تخت بستری، امکان افزایش پرستار و کادر درمانی وجود نداشته باشد چرا که بسیاری از پزشکان و کادر پرستاری بدلیل درگیری با بیماری کووید ۱۹ در قرنطینه بسر می برند و کادر درمانی موجود نیز خسته و فرسوده هستند.

دکتر نظری در ادامه با انتقاد از هجوم مردم به مطب پزشکان متخصص عفونی گفت: تجمع مردم در مطب پزشکان عفونی تهدیدی مبنی بر شیوع کروناویروس است و چه بسا در اثر این تجمع و آلوده بودن محیط، بر شدت بیماری افزوده شود.

وی تصریح کرد: از مبتلایان به کروناویروس تقاضا می شود که برای درمان خود صرفا به مطب پزشکان متخصص عفونی مراجعه نکنند چراکه پزشکان متخصص داخلی نیز می توانند این بیماران را ویزیت و درمان کنند. اگر فردی مشکوک به کروناویروس است می تواند به مراکز درمانگاهی ۱۶ ساعته یا مطب پزشکان متخصصین داخلی مراجعه کنند و از تجمع و هجوم به مطب پزشکان عفونی پرهیز کند چراکه اینکار خود عامل انتقال بیماری است.

وی همچنین به تفکیک بخش های کرونایی از غیرکرونایی در بیمارستان شهید مدرس ساوه اشاره کرد و افزود: بیماران غیرکرونایی هیچ نگرانی بابت مراجعه به بیمارستان نداشته باشند چرا که با تفکیک اورژانس و بخش‌های بستری کرونایی از غیرکرونایی هیچ نگرانی در مراجعه بیماران زمینه ای وجود ندارد.