۰ نفر

معاون کل وزیر بهداشت:

۸۸درصد فوت‌شدگان کرونایی بیماری زمینه‌ای داشتند

۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 478672
۸۸درصد فوت‌شدگان کرونایی بیماری زمینه‌ای داشتند

حریرچی گفت: در ایران ۱۲ گروه برای ساخت واکسن کرونا تلاش می‌کنند که ۳ گروه مرحله آزمایش‌های حیوانی را نیز پشت سر گذاشته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه چاپ اول درباره راهکارهای مبارزه با ویروس کرونا، گفت: راهکار مشخص مبارزه با ویروس کرونا واکسن نیست، بلکه اگر افراد اصولی مثل فاصله گذاری اجتماعی، در خانه ماندن، استفاده موثر از ماسک، شستشوی مرتب دستان، اجتناب از سرفه و عطسه در فضای باز و محدود کردن زمان حضور در مکان‌های شلوغ را رعایت کنند می‌توان این ویروس را مهار کرد.

او درباره اقداماتی که برای مبارزه با کرونا در جامعه باید انجام شود، اظهار کرد: روزانه دو بار تهویه محیط در ادارات و مکان‌های پر تجمع، اطلاع رسانی مناسب، حمایت مالی دولت از مردم که در هفته‌های اخیر به صورت مناسب انجام شده است، قرنطینه و محدودیت‌های سفر در شهرهای مختلف کشور که هم اکنون در حال اجرا است بسیار در مبارزه با کرونا موثر هستند.

پیش بینی انجام روزانه صد هزار تست کرونا در کشور

حریرچی افزود: اقدام موثر دیگری که امروزه توسط وزارت بهداشت اجرا می‌شود تست و ردیابی افراد مبتلا به کرونا در جامعه است. در حال حاضر روزانه ۲۵ هزار تست انجام می‌دهیم که پیش بینی می‌شود این رقم صدهزار تست در روز برسد.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: از سودجویان خواهش می‌کنیم در شرایط فعلی دور این بیماری را خط بکشند و منجر به تشدید این بیماری نشوند. مشکلی که هم اکنون در مراجعات بیماران کرونایی داریم این است که این افراد یا خیلی زود و یا خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. افراد وقتی خیلی دیر به بیمارستان مراجعه کنند ریه درگیر می‌شود و تعداد مرگ و میرها بالا می‌رود.

او در ادامه گفت: افرادی که فکر می‌کنند به کرونا مبتلا شده اند به سامانه ۴۰۳۰ مراجعه کرده و سوالات خود را مطرح کنند. توصیه می‌شود مردم از خوددرمانی با روش‌هایی مانند: مصرف زنجبیل، بخور، آویشن، کورتون و ... خودداری کنند.

حریرچی ادامه داد: توصیه می‌کنیم مردم در مکان‌های شلوغ، بسته و مکان‌هایی که تماس نزدیک در آن‌ها وجود دارد مثل آرایشگاه‌های زنانه که نیاز به حضور طولانی مدت و تماس نزدیک دارد، حضور پیدا نکنند.

او افزود: در ایران ۱۲ گروه برای ساخت واکسن کرونا تلاش می‌کنند که ۳ گروه مرحله آزمایش‌های حیوانی را نیز پشت سر گذاشته اند.

معاون کل وزاررت بهداشت ادامه داد: در شرایط فعلی تماس انسان با انسان باید به حداقل ممکن برسد. برخی از مردم حس روئین تن بودن دارند و می‌گویند همانطور که در این چند ماه گذشته به کرونا مبتلا نشده ایم از این به بعد هم مبتلا نمی‌شویم. در پاسخ به آن‌ها باید بگوییم که چنین نیست زمانی در کشور روزانه  ۳۶ فوتی کرونایی داشتیم، اما در حال حاضر به آمار روزانه ۴۴۰ نفر رسیده ایم امکان ابتلای هر فردی به کرونا وجود دارد.

جشن‌ها و دورهمی‌های کوچک عامل ۳۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا در کشور

حریرچی ادامه داد: سطح گردش ویروس امروزه بسیار بالاست و روش‌های مبارزه با کرونا در فروردین و اردیبهشت دیگر جواب نمی‌دهد. هر تجمعی ممنوع است و از مراسم مذهبی مثل اربعین گرفته تا ۱۳ آبان در شرایط فعلی لغو شده است. ۳۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در کشور ما ناشی از دورهمی‌ها و جشن‌های کوچک است.

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: در انگلیس مصوب شده که بیش از یک نفر را نمی‌شود در منزل پذیرش کرد و پلیس این افراد را جریمه می‌کند در حالی که در کشور ما مردم در تجمعات حضور پیدا می‌کنند.

او در ادامه توضیح داد: ویروس کرونا به تدریج گسترش پیدا می‌کند و اینگونه نیست که به یکباره تمام افراد را آلوده کند. درباره بیماری‌های عفونی دو محیط داریم. محیط اول انکوباتور است (محیط‌هایی مثل مدارس که ویروس را در حال گردش و زنده نگه می‌دارند) و محیط دوم آمپلی فایر است (محیط‌هایی مثل بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان که تشدید کننده مرگ و میر هستند).

۸۸ درصد فوت شدگان کرونایی بیماری زمینه ای داشته اند

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه هیچ کس نباید حس روئین تن بودن در مقابل ویروس را داشته باشد ادامه داد: درست است که ۸۸ درصد فوت شدگان کرونایی بیماری زمینه ای داشته اند، اما بیماری خیلی از آن‌ها سبک بوده است.

کشورهای غربی به سمت تعطیلات عمومی پیش می روند

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در  ادامه این برنامه گفت: در دنیا کارهایی در حال انجام است که باعث خوشحالی است. در استرالیا برای رفت و آمد باید حتما پلیس را در جریان بگذارند و وقتی به شهر جدید وارد شدند باید ۱۴ روز با هزینه شخصی قرنطینه شوند به همین دلیل است که در این کشور به تازگی یک مورد جدید ابتلا هم وجود نداشته است.

مردانی در ادامه بیان کرد: کشورهای اروپایی به سمت تعطیلات عمومی پیش می روند. شیوع کرونا فقط مشکل کشور ما نیست و اگر مردم رعایت کنند هیچ مشکلی به وجود نمی آید.