۰ نفر

عضو هیئت علمی دانشگاه:

سکته مغزی در ایران ۱۰سال کمتر از میانگین جهانی است

۸ آبان ۱۳۹۹، ۰:۱۲
کد خبر: 477423
سکته مغزی در ایران ۱۰سال کمتر از میانگین جهانی است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در ایران میانگین سنی بروز سکته مغزی ده سال کمتر از میانگین جهانی بوده و این نگرانی بزرگی در حوزه سلامت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ابوالفضل عطالو به مناسبت «روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی» با اشاره به اینکه سکته مغزی پس از بیماری‌های قلبی و سرطان عامل سوم مرگ و میر در جهان است اظهار کرد: در رتبه بندی بین کشورهای جهان ایران در جایگاه ۹۰ قرار دارد که هشدار و زنگ خطری برای توجه هرچه بیشتر به عوامل بروز سکته مغزی و راه‌های پیشگیری از آن است.

وی از بروز سالانه ۱۶ میلیون سکته مغزی با مرگ و میر بالای شش میلیون نفر در جهان خبر داد و گفت: متأسفانه خطر سکته مغزی در کمین افراد میانسالان بوده و میانگین سنی بروز سکته مغزی در کشور ۱۰ سال از میانگین جهانی کمتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: سکته مغزی یک حادثه عروقی در مغز است که به دنبال اختلال در خون رسانی و آسیب دیدگی بافت‌های مغز ایجاد می‌شود و عوامل مختلفی اعم از کم تحرکی و چاقی، دیابت، چربی و فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و مصرف مشروبات الکلی، استعمال مواد مخدر و سیگار در بروز آن دخیل است.

عطالو ادامه داد: سالانه هشتصد تا هزار نفر در اردبیل دچار سکته مغزی می‌شوند که شایع‌ترین و بیشترین نوع سکته «ایسکمیک» یا انسدادی که به دنبال لخته شدن خون در رگ‌های مغز اتفاق می‌افتد.

ارتقای سلامت جامعه در گرو افزایش آگاهی مردم از بیماری‌ها است

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه خون ریزی در مغز یا سکته‌های گذرا نوع دیگری از سکته‌های مغزی هستند گفت: این نوع از سکته‌های مغزی با توجه به نوع و شدت آن با داروهای تی.پی.آ و یا به صورت «مکانیکال» تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه زمان، یکی از فاکتورهای مهم در تشخیص سکته‌های مغزی و درمان است، اظهار کرد: ارتقای سلامت جامعه در گرو افزایش آگاهی و دانش مردم از بیماری‌ها بوده و آگاهی و آشنایی با علائم سکته‌های مغزی نیز می‌تواند نقش بسزایی در کاهش عوارض و آسیب‌های پس از سکته ایفا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه بروز سکته مغزی در افراد با علائم مختلفی همچون حرکتی و حسی همراه است افزود: از این علائم می‌توان به فلج، سستی یک طرف بدن، «گزگز» و یا «مور مور» شدن دست و پا، سستی صورت، سرگیجه، دو بینی، عدم حفظ تعادل، عدم تشخیص چهره، لکنت زبان، عدم توانایی در ادای کلمات و تشنج اشاره کرد.

عطالو عدم توازن در صورت، ضعف عملکرد در دست، اختلال در صحبت کردن و عدم تعادل و اختلال دید از شایع‌ترین علائم سکته مغزی عنوان کرد و گفت: تشخیص و اقدام با تجویز داروهای مؤثر در زمان کمتر از سه ساعت می‌تواند در کاهش آسیب و عوارض سکته مغزی و بهبودی بیمار نقش چشم گیری داشته باشد.

متخصص مغز و اعصاب در پایان خاطرنشان کرد: کنترل عوامل خطر از جمله کم تحرکی، رژیم غدایی نامناسب، فشار خون، قند خون و استعمال مواد مخدر و سیگار می‌تواند در پیشگیری از بروز سکته‌های مغزی مؤثر باشد.