۰ نفر

چند پیشنهاد تغذیه‌ای برای پیشگیری از آلزایمر

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۲۴
کد خبر: 468524
چند پیشنهاد تغذیه‌ای برای پیشگیری از آلزایمر

نایب رییس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه آلزایمر به عنوان رایج‌ترین نوع دمانس، بیماری است که تغییر سبک زندگی و پیروی از روش های اصولی زندگی سالم از جمله تغذیه صحیح در پیشگیری از بروز آن موثر است، گفت: برنامه‌ریزی برای داشتن یک زندگی اجتماعی فعال، ورزش، تغذیه مناسب و پیشگیری از اضافه وزن، بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، کلسترول بالا، کبد چرب، دیابت و همچنین تشویق سالمندان به داشتن زندگی فعال و پر انرژی می‌تواند تا حدودی از بروز دمانس موثر باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  مجید حسن قمی - متخصص تغذیه و رژیم درمانی- به بهانه روز جهانی آلزایمر با بیان اینکه بیماران دچار آلزایمر به عنوان یکی از رایج‌ترین انواع دمانس،  در سیر بیماری دچار اختلال حواس شده و به تدریج حافظه کوتاه و در صورت عدم توجه به یاد آوری خاطرات گذشته نیز با مشکل مواجه خواهند شد، عنوان کرد: علایمی مانند بروز اختلال در عملکردهای عادی روزانه افراد، بروز مشکل در ادای درست کلمات، ایجاد تغییر در احساسات و خلق و خوی و گوشه‌گیری می‌تواند از علایم شروع بیماری آلزایمر در سالمندان باشد.

وی با اشاره برخی علایم بروز آلزایمر، ناتوانی در به خاطر آوردن و حذف سریع اطلاعات ذهن، از دست دادن قدرت استدلال  و قضاوت، اختلال در تشخیص چهره  و تجسم، اختلال در تکلم، تغییرات در شخصیت و رفتار را برخی از علایم این بیماری عنوان کرد که معضلاتی را برای بیمار ایجاد می‌کند.

زندگی سالمندان در دوران شیوع کرونا

قمی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی سالمندان در دوران شیوع کرونا، عنوان کرد: برقراری ارتباط با سالمندان به صورت تلفنی و یا تصویری، همراهی با آنان در محیط های باز برای پیاده‌روی البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حل کردن جدول، بازی‌های فکری، به کار بردن راه هایی برای پیشگیری از گوشه نشینی سالمندان و در کل فعال کردن ظرفیت‌های ذهنی آنان می‌تواند به بهبود وضعیت سالمندان در دوران کرونا کمک کند.

نقش تغذیه و رژیم غذایی در پیشگیری از بروز انواع دمانس

این متخصص تغذیه با اشاره به نقش تغذیه و رژیم غذایی در پیشگیری از بروز انواع دمانس، گفت: پیروی از یک رژیم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها در طول عمر، مصرف مقادیر کافی سبزیجات و میوه‌جات، مصرف ویتامین‌های E A,D وC ، روغن ماهی حاوی امگا 3 و اسیدهای چرب ضروری به تقویت سیستم نورولوژیک و در پی آن سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند.

وی پرهیز از مصرف چربی‌های حیوانی، روغن های نباتی جامد، کره، خامه، انواع غذاهای چرب مانند کله ‌پاچه و جگر و دل و قلوه، سوسیس و کالباس و در کل فست‌فودها و انواع قندهای ساده مانند آبنبات و نبات و شرینی جات تر و خشک را در تقویت ذهن و پیشگیری از انواع دمانس موثر دانست و گفت: همچنین بهتر است از مصرف غذاهای نمک‌ سود شده و خیار شور و کلم شور، اضافه کردن زیاد نمک به غذا خودداری کرده و استفاده از منابع غنی روغن ماهی یا ماهی‌های سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی به ‌خصوص ویتامین  E و  D را در دستور کار داشته باشیم. 

 قمی ادامه داد: در همین راستا 3 ویتامین گروه محلول در آب یعنی B6، B12 و اسیدفولیک در پیشگیری از انواع دمانس و آلزایمر تاثیرگذارند و نیاز بدن به این ویتامین‌ها را می‌توان با مصرف انواع گوشت بدون چربی، سبزیجات برگ سبز، غلات کامل، شیر، لبنیات و تخم‌مرغ تامین کرد.

این متخصص تغذیه همچنین مصرف شکلات تلخ را در ریلکس کردن افراد و کند کردن پیشرفت آلزایمر کمک کننده دانست و افزود: برخی ماهی‌ها مانند سالمون با دارا بودن میزان بالای ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب ضروری، در ساخت و ساز بافت چربی سلول‌های مغزی بسیار کمک‌کننده است. همچنین دانه کتان و سبزیجات برگ تیره نیز در این زمینه کمک کننده هستند.

نایب رییس انجمن تغذیه ایران در ادامه با اشاره به برخی دیگر از مواد غذایی کمک کننده در تقویت ذهن و تاحدودی کمک کننده در کند شدن روند پیشرفت بیماری آلزایمر، عنوان کرد: زردچوبه و زنجبیل با دارا بودن خواص ضدالتهابی می‌توانند مشکلات و التهابات ناشی از عوارض این بیماری را کنترل کنند. همچنین در سیب و بخصوص پوست سیب ماده‌ای ضد التهاب و ضد سرطان برای کمک به این روند وجود دارد، گردو نیز به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا3 کمک‌کننده است.

وی ادامه داد: چای سبز سرشار از فلاونوئیدهاست که روند آنتی‌اکسیدانی را در بدن افزایش داده و میوه‌هایی مانند آلبالو و گیلاس نیز به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

قمی در خاتمه تاکید کرد: در کنار اصلاح سبک زندگی و پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش و شرکت در فعالیت‌ها و بازی‌های گروهی نیز به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آلزایمر و کند کردن روند پیشرفت بیماری کمک می‌کند.