۰ نفر

چرا ویتامین « دی» و « ای» خطرناک است؟

۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۱۹
کد خبر: 468340
چرا ویتامین « دی» و « ای» خطرناک است؟

آنچه درخصوص مصرف ویتامین‌ها مشخص است این است که این مکمل‌های دارویی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و با کمبود آنها بدن مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌شود، اما اینکه ویتامین‌هایی چون «دی»، «ای»‌ و «آ» می‌توانند به‌طور مشخص بدن را در مقابل کرونا ایمن کنند، هنوز به اثبات نرسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با وجود این، فروش این مکمل‌ها در داروخانه‌ها بیشتر از زمان قبل از شیوع ویروس کرونا شده است و اکثر افرادی که خواهان خرید این مکمل‌ها هستند، نسخه پزشکی برای تجویز این داروها ندارند و بنا به توصیه اطرافیان یا خواندن برخی مقالات در فضای مجازی به خرید آن روی آورده‌اند.

دکتر سیدعلی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا میزان مصرف ویتامین‌های «دی»‌و «ای» بیشتر شده است، گفت:‌ به این دلیل که این ویتامین‌ها جزو داروهای مکمل بوده و بدون نسخه به فروش می‌رسد در آمار دارونامه کشوری ثبت نمی‌شود و نمی‌توان آمار دقیقی از میزان فروش این مکمل‌ها ارائه داد.

او با بیان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا مصرف برخی داروها و مکمل‌ها به‌صورت تجربی نشان داده که بر بیماران مبتلا به کرونا اثربخش هستند، گفت:‌ به‌عنوان مثال داروهای ضد‌ویروسی مثل تامی فلو، فاویپیراویر و رمدسیویر که برای بیماری‌های ویروسی دیگری غیر از کرونا ساخته شده بودند، نشان دادند که می‌توانند بر این ویروس نیز تأثیر داشته باشند. در کنار این داروها برخی مسکن‌ها همچون ناپروکسن برخلاف ژلوفن و استامینوفن، اثربخشی خوبی بر تسکین درد بیماران مبتلا به کرونا دارد.

او گفت: الان پروتکل درمانی ویروس کرونا شامل داروها، آنتی‌بیوتیک‌ها و مکمل‌هایی است که هیچ‌کدام مختص ویروس کرونا ساخته نشده‌اند، اما به مرور ثابت شده ویتامین‌هایی مثل ویتامین «دی» اثربخشی خوبی برای سیستم ایمنی بدن دارند، اما اینکه کار خاصی برای مبتلا نشدن به کرونا انجام دهند، هنوز ثابت نشده است.

فاطمی با تأکید بر اینکه ویتامین‌های «آ»، «دی» و «ای» ویتامین‌های محلول در چربی هستند و اگر به مقدار زیاد و بدون تجویز پزشک مصرف شوند، عوارض زیادی همراه خواهند داشت، گفت:‌ به‌دلیل همین عوارض است که گفته می‌شود این ویتامین‌ها و مکمل‌ها باید با نظر پزشک و براساس نیاز بدن به این ویتامین‌ها مصرف شوند.

 او درخصوص تبعات ناشی از مصرف بی‌رویه این ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیز گفت‌: تجمع بیش از حد ویتامین‌های محلول در چربی باعث می‌شود تا کلیه‌ها نتوانند این مواد را دفع کنند و به مرور باعث بروز سنگ کلیه یا به‌وجود آمدن عوارض کبدی در بیمار می‌شود. همچنین مصرف بیش از اندازه و بدون نظر پزشک ویتامین «آ» باعث بروز بیماری‌های پوستی در فرد می‌شود.

اثرات جبران‌ناپذیر مصرف سر خود ویتامین‌ها

دکتر رهبر مژدهی‌آذر، داروساز نیز با انتقاد از این مسئله که از نظر مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌ها، مکمل‌ها نیز جزو داروها به‌حساب می‌آیند، گفت: در زمان کنونی برای مصرف ویتامین‌هایی مثل «آ» و «دی»‌ که گفته می‌شود برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است، حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرد تا نحوه و میزان مصرف این دارو برای افراد مشخص شود؛ چراکه نیاز هر فرد به این ویتامین‌ها با فرد دیگر متفاوت است. او ادامه داد:‌ با شیوع ویروس کرونا مردم تمایل کمتری برای مراجعه به مطب‌های پزشکان دارند؛ چراکه بیم آن را دارند که در این محیط‌ها به ویروس آلوده شوند؛ به همین دلیل بدون مراجعه به پزشک و فقط با مراجعه به داروخانه و براساس تجربیات افراد دیگری که این ویتامین‌ها را مصرف می‌کنند، ‌اقدام به خرید آنها می‌کنند که البته مصرف بی‌رویه این ویتامین‌ها بدون نظر پزشک صدمات جبران‌ناپذیری را ممکن است برای آنها به‌دنبال داشته باشد.