۰ نفر

پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت از زمان مهار کرونا

ساخت واکسن کرونا به کجا رسید؟

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۲۱
کد خبر: 466714
ساخت واکسن کرونا به کجا رسید؟

گرچه در حال حاضر دو واکسن شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» در آمریکا در مرحله نهایی کارآزمایی بالینی خود قرار دارند و شرکت آمریکایی «مدرنا» نیز درحال تکمیل آزمایش واکسن خود است. اما پیشرفت واکسن فایزر بیش از دیگر واکسن‌ها بوده و به نوعی رقیب واکسن دانشگاه «آکسفورد-آسترازنکا» به حساب می‌آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرادید، در حال حاضر هیچکس نمی‌داند اولین واکسن موفق کرونا چه زمانی و توسط چه شرکتی وارد بازار می‌شود. اما با این وجود واکسن‌هایی که به مرحله سوم یا نهایی کارآزمایی بالینی رسیده اند، تعدادشان به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسن «دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا» و واکسن شرکت آمریکایی «فایزر» نسبت به دیگر رقبا پیشتاز هستند.   
 
واکسن کرونای مشترک بین دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا که از آن به عنوان یکی از بخت‌های اصلی مقابله با ویروس کرونا نام می‌برند، هفته گذشته به دلیل عارضه جانبی یکی از بیماران متوقف شده بود.

مدتی پس از تزریق این واکسن به داوطلبان، شرکت «آسترازنکا» سه شنبه ۱۸ شهریور اعلام کرد که آخرین مرحله کارآزمایی بالینی روی واکسن کرونا را به طور متوقف می‌کند تا تحقیقات در خصوص بیماری «نامشخص» یکی از داوطلبان تکمیل شود.

اما حالا «دانشگاه آکسفورد» گفته که عارضه این بیمار در نتیجه تزریق واکسن نبوده است و ناظران مستقل و مقامات بهداشتی بریتانیا اجازه ادامه کارآزمایی بالینی این واکسن را صادر کرده‌اند.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا از ادامه یافتن تحقیق و توسعه واکسن آکسفورد استقبال کرده و گفته "این وقفه نشان می‌دهد که ما همیشه ایمنی را در اولویت قرار می‌دهیم. ما از کار پژوهشگران برای تحویل واکسنی موثر در اولین فرصت و به ایمن‌ترین شکل حمایت می‌کنیم. "

از طرفی «دانشگاه آکسفورد» اعلام کرده که این احتمال وجود دارد که در کارآزمایی بالینی با این ابعاد، برخی از داوطلبان ناخوش شوند، به همین دلیل می‌بایست هر مورد در این زمینه به دقت مورد بررسی قرار بگیرد تا ایمنی در اولویت قرار گیرد.

البته آکسفورد جزییات خاصی از عوارض ایجاد شده برای داوطلب مورد نظر هفته گذشته، به دلیل محرمانه بودن این اطلاعات فاش نکرده است.

با این حال، نیویورک تایمز گزارش داده است که یک داوطلب در بریتانیا به «میلیت عرضی» که یک سندروم تورمی است که بر نخاع اثر می‌گذارد و می‌تواند ناشی از عفونت ویروسی باشد دچار شده است.

«دانشگاه آکسفورد» می‌گوید که تاکنون ۱۸ هزار نفر در سراسر جهان این واکسن را دریافت کرده‌اند. داوطلبانی از کشور‌های آمریکا، بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل در کارآزمایی بالینی این واکسن مشارکت کرده‌اند.

براساس گزارش ها، شرکت «آسترازنکا» ماه گذشته کار جذب ده‌ها هزار داوطلب برای کار آزمایی مرحله سوم واکسن خود در آمریکا را آغاز کرد.

آزمایش‌های مرحله سوم معمولا شامل هزاران نفر است و چندین سال طول می‌کشد.

براساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در لحظه نگارش این گزارش، بیش از ۲۸ میلیون و ۹۶۲ هزار نفر به بیماری ویروسی کرونا مبتلاو بیش از ۹۲۴ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.  

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تقریبا ۱۸۰ واکسن بالقوه در اطراف جهان تحت آزمایش است، اما هنوز هیچ کدام آن‌ها مرحله آزمایش کلینیکی را کامل نکرده اند. بنابه گزارش‌ها حدود ۳۰ واکسن در مراحل پیشرفته آزمایش هستند.

واکسن «فایزر» رقیب اصلی واکسن «آکسفورد»

گرچه در حال حاضر دو واکسن شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» در آمریکا در مرحله نهایی کارآزمایی بالینی خود قرار دارند و شرکت آمریکایی «مدرنا» نیز درحال تکمیل آزمایش واکسن خود است. اما پیشرفت واکسن فایزر بیش از دیگر واکسن‌ها بوده و به نوعی رقیب واکسن دانشگاه «آکسفورد-آسترازنکا» به حساب می‌آید.  

به گزارش شبکه آمریکایی «سی ان بی سی»، شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیوان‌تک به سازمان غذا و داروی آمریکا پیشنهاد کردند شرکت‌کنندگان کارآزمایی مرحله سوم واکسن کرونایشان را به ۴۴۰۰۰ نفر افزایش دهند تا گوناگونی جمعیت مورد آزمایش بیشتر شود.

هدف اولیه کارآزمایی این بود که شمار شرکت‌کنندگان به ۳۰۰۰۰ نفر برسد و این شرکت‌ها می‌گویند انتظار دارند تا هفته آینده به این هدف برسند.

این گسترش پیشنهادی همچنین به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد افرادی کمسن‌تر تا ۱۶ سال و افراد دچار بیماری‌های مزمن پایدار شامل اچ‌آی‌وی، هپاتیت C و هپاتیت B را هم در آزمایش شرکت دهند.

شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان در ماه ژوئیه (تیر) قول دادند که کارآزمایی بالینی بزرگترشان (کارآزمایی مرحله سوم) شامل مجموعه گوناگونی از داوطلبان باشند.

مدیران فایزر قبلا گفته بودند با توجه به اینکه کووید-۱۹ به طور نامتناسبی جوامع رنگین‌پوست در آمریکا را بیشتر دچار خود کرده است، وجود گوناگونی در کارآزمایی بالینی یک اولویت است.

اگر این بررسی موفقیت‌آمیز باشد، این شرکت‌ها می‌توانند تا ماه اکتبر (اوائل مهر) واکسن را برای تایید سازمان‌های نظارتی بفرستند و در مسیر تولید تا ۱۰۰ میلیون دوز این واکسن تا پایان سال ۲۰۲۰ و ۳/۱ میلیارد دوز تا پایان سال ۲۰۲۱ قرار خواهند گرفت.

این دو شرکت در بیانیه‌ای که روز شنبه ۲۲ شهریور منتشر کردند، گفتند بر اساس میزان فعلی عفونت‌ها، انتظار دارند نتایج قطعی تاثیربخشی واکسن احتمالا تا پایان اکتبر (اوائل آبان) مشخص شود.

واکسن ساخت فایزر و بیوان‌تک از mRNA یا RNA پیامبر (یک پیام‌رسان شیمیایی) استفاده می‌کند تا ژن‌های تولیدکننده پروتئین سطحی ویروس را به درون سلول‌های بدن برساند و با تولید این پروتئین‌ها در بدن پاسخ ایمنی بر ضد آن‌ها برانگیخته شود.
 
واکسن دانشگاه آکسفورد-آسترازنکا، شرکت مدرنا، شرکت فایزر-بیون تک، شرکت کان سینو، شرکت سینوفارم، شرکتذسینوواک از جمله واکسن‌هایی هستند که طی ماه های گذشته کارآزمایی سوم در مقیاس بزرگ انسانی را آغاز کرده اند.  

پیش بینی سازمان جهانی بهداشت از زمان مهار کرونا

سازمان جهانی بهداشت برآوردی از زمان پایان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ندارد اما پیش‌بینی می‌کند که این بیماری تا دو سال آینده تحت کنترل قرار خواهد گرفت.
 
دفتر مطبوعاتی این سازمان به خبرگزاری تاس روسیه می‌گوید: "در این برهه از زمان، نمی‌دانیم چه زمانی همه گیری به پایان می‌رسد اما این امکان وجود دارد که با تلاش‌های جهانی و فن‌آوری‌های مدرن، ظرف دو سال آینده همه‌گیری کنترل شود."
 
این دفتر تاکید کرده است که کشورها باید بر چند اولویت تمرکز کنند که از جمله آن‌ها توانمند کردن افراد برای حفاظت از خود، تمرکز بر اصول بهداشت عمومی و حمایت از افراد آسیب پذیر است.