۰ نفر

تشخیص آلزایمر از روی حرف زدن

۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۴۱
کد خبر: 464368
تشخیص آلزایمر از روی حرف زدن

گروهی از محققان مؤسسه فناوری نیوجرسی موفق به ابداع الگوریتم هوش مصنوعی شده اند که با بررسی نحوه حرف زدن افراد مشخص می‌کند آیا آنها در حال ابتلاء به آلزایمر هستند یا نه.

به گزارش نیواطلس، در حال حاضر هیچ روش قطعی و مطمئنی برای تشخیص ابتلای افراد به آلزایمر وجود ندارد اما فناوری هوش مصنوعی می‌تواند امکان پی بردن به اینکه آیا افراد در حال مبتلا شدن به این بیماری هستند را فراهم آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بررسی‌ها نشان می‌دهد نحوه صحبت کردن افرادی که در حال ابتلاء به آلزایمر هستند تفاوت‌هایی با افراد سالم دارد و یک الگوریتم هوش مصنوعی با بررسی شیوه تکلم افراد این موضوع را تشخیص می‌دهد.

بیماری آلزایمر بر روی بخش‌هایی از بدن که به کنترل زبان می‌پردازند، تأثیر منفی می‌گذارد و لذا افراد مبتلا به راحتی نمی‌توانند کلمات مناسب را بیابند و به عنوان مثال ممکن است به جای کلمه روزنامه از کتاب استفاده کنند.

این مشکل در ۸ تا ۱۰ درصد افراد در حال ابتلاء به آلزایمر در مراحل آغازین این بیماری رخ می‌دهد و هر چه بیماری تشدید می‌شود این درصد افزایش می‌یابد. لذا الگوریتم هوش مصنوعی مبتنی بر بررسی نحوه تکلم افراد روشی مناسب برای شناسایی آلزایمر است.

این روش مبتنی بر توصیف برخی نقاشی‌های کودکانه توسط افراد مورد آزمایش است و شیوه زبانی این توصیف آغاز ابتلای افراد به آلزایمر را با دقت بیش از ۹۵ درصد مشخص می‌کند. الگوریتم یادشده فعلاً تنها با زبان انگلیسی سازگار است، اما قرار است در آینده با زبان‌های دیگری نیز سازگار شود.