۰ نفر

بازگشت زندگی به روال نسبتا عادی در چین؛

آیا پکن به واکسن کرونا دست یافته است؟

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۲۳:۲۷
کد خبر: 462609
آیا پکن به واکسن کرونا دست یافته است؟

بازگشت زندگی به روال نسبتا عادی در چین و اجتماعات اخیر در این کشور این سوال را برای کارشناسان و افکار عمومی دنیا مطرح ساخته که آیا چینی ها به واکسن کرونا دست یافته‌اند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سوم تیرماه بود که چین اعلام کرد مجوز آزمایش بالینی به یک شرکت تولید کننده ویروس کرونا را صادر کرده است. تا آن زمان محققان و شرکتهای چینی درحال آزمایش شش واکسن احتمالی درمان ویروس کرونا در مرحله بالینی بودند و بیش از ده ها واکسن در سراسر دنیا در مراحل آزمایشی برای درمان ویروسی قرار داشتند که تاکنون منجر به مرگ بیش از 810 هزار نفر شده است.

8 تیرماه شرکت CNBG چین اعلام کرد که نتایج اولیه آزمایش بالینی واکسن ویروس کرونای این شرکت حاکی از ایمن و مؤثر بودن آن است. واکسن این شرکت دومین کاندیدای معرفی به بازارهای بین‌المللی است که در زمان حاضر در مرحله آزمایش بالینی قرار دارد.

این اخبار درحالی منتشر شده بود که با وجود آزمایشات گسترده هیچ‌یک از این واکسن‌ها تا آن زمان موفق به عبور از مرحله سوم آزمایشات بالینی، مرحله‌ای حساس و ضروری برای ورود به بازار مصرف نشده بودند.

شرکت سینواک بیوتک چین 21 مرداد آخرین مرحله از آزمایش بالینی واکسن ویروس کرونای خود بر روی 1620 بیمار در اندونزی را آغاز کرد. این واکسن که کروناواک نام دارد یکی از معدود واکسن هایی است که به مرحله آزمایش بالینی رسیده و قابلیت اخذ تاییدیه های قانونی را دارد.

27 مرداد روزنامه خلق چین اعلام کرد که شرکت کانسینو بیولوژیکس مجوز تاییدیه ساخت واکسن ویروس کرونا را از دولت پکن دریافت کرد. به گزارش این روزنامه این اولین مجوز ساخت واکسن ویروس کرونا از سوی دولت چین بود.

از اواخر مرداد به بعد مقامات شرکت‌های داروسازی چین از ارائه واکسن چینی کرونا به بازار در ماه های آتی خبر دادند. لیو ژینگ‌ژن، مدیرعامل شرکت داروسازی دولتی «‌سینوفارم» در چین 28 مرداد  گفت که واکسن کرونای ساخت این شرکت تا پایان سال جاری میلادی به صورت تجاری در دسترس عموم خواهد بود. لیو ژینگ ژن حتی قیمت این واکسن را نیز پیش بینی کرد و گفت که واکسن مورد نظر که درحال تولید است حداکثر 1000 یوآن معادل 145 دلار برای دو مرتبه تزریق قیمت خواهد داشت.

مسئله ای که توجه کارشناسان را به تلاش دولت چین برای دستیابی به واکسن کرونا را به خود جلب کرده غلبه این کشور به شیوع ویروس کرونا زودتر از کشورهای دیگر و بازگشت زندگی به روال عادی در شهرهای مختلف این کشور پهناور در مدت زمان به مراتب زودتر از کشورهای دیگر بود.

انتشار تصاویری از جشنواره موسیقی از ووهان، شهری که زمانی به واسطه شناخته شدن به عنوان منشاء ویروس کرونا در جهان خالی از هرگونه رفت و آمد بود، اما در این مراسم مردم بدون ماسک مشغول شادی بودند، مسلما تا حدی عجیب بود. پس از لغو قرنطینه در این شهر در 4 ماه پیش هیچ مورد ابتلا به ویروس در 3 ماه گذشته گزارش نشد و پس از ازمایش نزدیک به 10 میلیون نفر به نظر زندگی به حالت عادی بازگشته و هیچ تجمعی ممنوع نیست.

13990604163739578210429910


دوم شهریور یکی از مقامات ارشد بهداشتی چین اعلام کرد که دولت این کشورتزریق واکسن ویروس کرونا به گروه های مهم مردم را از ماه جولای آغاز کرده است. ژنگ ژونگ وی، رئیس مرکز علوم و فن آوری  کمیسیون بهداشت ملی چین به شبکه سی سی تی وی چین گفت دولت پکن مجوز استفاده اضطراری واکسن Sars-Cov-2 به کارکنان بخش های مهمی مانند بخش بهداشت و مقامات مرزی صادر کرده بود. هرچند جزئیاتی  درباره نوع واکسن مورد استفاده و یا تعداد افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند منتشر نشده اما ژنگ اعلام کرده که تزریق این واکسن به صورت قانونی انجام شده است.

1399060416385078210430210

نخست وزر چین نیز به تازگی اعلام کرده که درصورت تولید واکسن ویروس کرونا، کشورهای منطقه مکونگ شامل میانمار، لائوس، تایلند، کامبوج و ویتنام در اولویت دریافت آن قرار خواهند داشت. به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت چین در تولید این واکسن، کشورهایی در اولویت دریافت آن قرار دارند که پکن به دنبال اعمال نفوذ دیپلماتیک هرچه بیشتر در آنها در رقابت با آمریکا، بریتانیا و استرالیا است.

رئیس جمهوری چین نیز در ماه ژوئن اعلام کرد کشورهای این قاره در بین اولین دریافت کننده های واکسن ویروس کرونا هستند. کشورهایی مانند فیلیپین، پاکستان، اندونزی و برزیل نیز در گروه دریافت کننده های واکسن قرار دارند.

سازمان جهانی بهداشت درحال حاضر بیش از 170 واکسن نامزد درمان کرونا را زیر نظر دارد و کشور چین درحال تولید چندین واکسن مورد نظر است که بسیاری از آنها در مرحله سوم آزمایش بالینی قرار دارند و هزاران نفر با دریافت آنها تاکنون نتایج مثبتی دریافت کرده اند که به نظر می رسد ایمنی و اثربخشی لازم را داشته اند.