۰ نفر

معاون غدا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران مطرح کرد؛

کلاهبرداری در فروش داروهای مرتبط با کرونا

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱:۳۷
کد خبر: 460626
کلاهبرداری در فروش داروهای مرتبط با کرونا

معاون غدا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران ضمن هشدار نسبت به خرید و فروش داروهای تقلبی و فاقد اصالت درمان کرونا، گفت: تنها محل مجاز عرضه واکسن و دارو، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها هستند و مواردی مانند پیش‌فروش واکسن کرونا، کلاهبرداری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فاطمه فتحی، درباره تصاویر منتشر شده در فضای مجازی پیرامون پیش فروش واکسن کرونا در ایران، گفت: این موضوع به شکل مسلم کلاهبرداری است. واکسن کرونایی که هنوز تولید نشده و عرضه و تولید انبوه آن شکل نگرفته است، چگونه می‌تواند در سایت‌های خرید و فروش پیش‌فروش شود؟ مردم باید هوشیارانه به چنین تخلفاتی بی‌اهمیت باشند و یا آن ها را به مبادی قانونی گزارش کنند.

وی با تاکید بر اینکه پس از تولید واکسن کرونا تنها راه عرضه آن مبادی قانونی عرضه دارو است، افزود: محل عرضه و واکسن و دارو داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تصریح کرد: ارسال هر نوع نسخه به خارج از بیمارستان در بخش‌های دولتی خلاف مقررات است و داروهایی که از طریق وزارت بهداشت در ارتباط با کرونا توزیع می‌شود، صرفا در چرخه توزیع مجاز که همان توزیع بیمارستانی است، صورت می‌گیرد و هر آنچه دارو خارج از این پروتکل در سطح عرضه است، خلاف مقررات و غیر قابل اعتماد است.

وی افزود: بخشی از این داروها قاچاق هستند و بخش دیگری نیز ماده موثره ندارند. هم آن پزشکی که نسخه به دست مریض می‌دهد و او را به خارج از بیمارستان هدایت می‌کند و هم آن کسی که خارج از چارچوب قانونی و فضای داروخانه دارو عرضه می‌کند، متخلف هستند. دارو هنوز به شکل رسمی در داروخانه عرصه نشده است و پزشک هم باید از این موضوع مطلع باشد. داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر از طریق سازمان غذا و دارو بین بیمارستان‌ها عرضه می‌شوند، اما آنقدر نیست که برای همه‌ بیماران استفاده شود. در عین حال بسیاری از بیماران نیز مورد مصرف آن نیستند.

فتحی با اشاره به برنامه‌های پیش رو برای کنترل چنین مشکلاتی، تصریح کرد: در تمام مدت شیوع کرونا هم مشغول اینکار بودیم و منابعی را نیز پیدا کرده‌ایم که دارو را به شکل غیر مجاز به بیمار می‌دهند.