۰ نفر

فرزندان را به پدربزرگ و مادربزرگ‌ها نسپارید!

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱:۰۵
کد خبر: 460353
فرزندان را به پدربزرگ و مادربزرگ‌ها نسپارید!

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در خانواده‌هایی که پدر و مادر دارای علائم کرونا هستند، سپردن فرزندان به پدربزرگ و مادربزرگ‌ها کار خطرناکی بوده و ممکن است باعث سرایت بیماری به آنها شود و سلامتشان را به خطر بیاندازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهناز خدابخشی با تأکید بر اینکه "ویروس کرونا بسیار بسیار واگیردار است"، اظهار کرد: من به‌عنوان متخصص بیماری‌های واگیر، تاکنون ویروسی با این شدت واگیری مشاهده نکردم. هر کسی از اعضای خانواده به این ویروس مبتلا شود، کل اعضای خانواده این بیماری را می‌گیرند.

وی افزود: معمولاً بعد از اینکه پدر و مادر خانواده به این ویروس مبتلا و دارای علامت می‌شوند، فرزندان خود را به خانه اقوام یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها می‌سپارند که متأسفانه این کار ممکن است باعث سرایت ویروس بین آن‌ها شود. این بیماری برای پدربزرگ و مادربزرگ ها و افراد بزرگسال بسیار خطرناک‌تر از سایر سنین است.

دانشیار بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: کسانی که دارای علائم کرونا هستند هرگز در محل کار، سوپرمارکت، مراکز خرید و اماکن عمومی حاضر نشوند زیرا به آسانی ویروس را منتشر خواهند کرد. شاید شما با علائم و عوارض سبک کووید19 روبه‌رو شوید ولی ممکن است نفر بعدی که ویروس از شما به او منتقل شده، با شدت و بسیار سنگین مبتلا به بیماری شود و حتی جان خود را از دست بدهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه این ویروس هم از طریق تنفس و هم از طریق اشیاء به‌ویژه دست منتقل می‌شود، گفت: اگر یک نفر از اعضای خانواده دچار این ویروس شده باشد، راهی برای ایمن کردن بقیه اعضای خانواده جز قرنطینه کردن نیست. این افراد نباید در اجتماعات حضور پیدا کنند.

خدابخشی با تأکید بر اینکه هنوز درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است، گفت: در حال حاضر داروهایی که وجود دارد تماماً درمان‌های آزمایشی هستند. بهترین روش درمانی مصرف مایعات و اکسیژن‌تراپی است.

وی بیان کرد: هر وقت علائم در بدن شما به‌گونه‌ای بود که احساس کردین به پزشک نیاز دارید، درنگ نکنید و به پزشک مراجعه کنید تا در همان مراحل اولیه بیماری نسبت به درمان‌های حمایتی اقدام شود.

خدابخشی در ادامه گفت: حدود شش ما از زمان شیوع بیماری کووید19 می‌گذرد و همه مردم درباره آن اطلاع دارند و افراد زیادی نیز خود آن را لمس کردند و یا خانواده‌های آنها درگیر این بیماری شده است.

وی بیان اینکه "من و همکارانم و کادر درمان واقعاً خسته شده‌ایم"، افزود: از اسفندماه تاکنون بخش و بیمارستان ما به حالت عادی باز نگشته است. استفاده از ماسک و لوازم حفاظتی سخت است. از مردم درخواست می‌کنیم که با جدیت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و اجازه دهند کادر درمانی هم نفسی تازه کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه با همکاری مردم می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم، تصریح کرد: شاید همه مردم روزی به این ویروس مبتلا شوند اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان زمان خرید و وقتی به این بیماری مبتلا شد که درمان قطعی وجود داشته باشد.

خدابخشی با تأکید بر پرهیز از حضور در تجمعات غیرضروری، خاطرنشان کرد: می‌توان برخی از دورهمی‌ها را نداشته باشیم و اتفاقی هم نمی‌افتد. البته طبیعتاً با توجه به ضرورت مسائل اقتصادی که خانواده به آن وابسته است، می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجتماعات حاضر شد.