۰ نفر

۹ ماده غذایی که می‌تواند فشار خون را کم کند

۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۰
کد خبر: 459936
۹ ماده غذایی که می‌تواند فشار خون را کم کند

یکی از روش‌هایی که پزشکان برای کاهش فشار خون سالمندان استفاده می‌کنند «رویکردهای رژیمی برای متوقف کردن فشار خون بالا (DASH) » است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این روش رژیم غذایی نیست اما راهی برای بهبود کیفیت غذا خوردن است. پزشک در این روش از بیمار می‌خواهد مصرف نمک را به حداقل برساند و مصرف میوه و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، ماهی، ماکیان، لبنیات کم‌چرب، مغزها و حبوبات را افزایش دهد.

سبزیجات برگ سبز

نمک، نیاز بدن به آب را افزایش می‌دهد که نتیجه‌اش افزایش حجم خون، فشار به دیواره رگ‌ها و فشار خون است. بشقاب‌تان را با سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، کلم و کلم بروکلی پر کنید که سرشار از ماده معدنی پتاسیم هستند. این ماده معدنی به خروج سدیم از بدن و کاهش فشار بر دیواره رگ‌ها کمک می‌کند.

توت‌ها

آنتوسیانین‌ - رنگدانه - که توت‌فرنگی، شاه‌توت، زغال‌اخته و تمشک را رنگی می‌کند برای رگ‌های بدن‌تان مفید است. این ماده که ترکیبی طبیعی است به دیواره رگ‌ها کمک می‌کند بازتر و انعطاف‌پذیرتر شوند که نتیجه‌اش کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب است. مصرف روزانه چند عدد توت می‌تواند فشار خونتان را کم‌کند.

ماهی‌های چرب

یکی دیگر از منابع کلسیم ماهی‌های چرب مثل سالمون، ساردین و... است. ماهی ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است که به حفظ سلامت کلی بدن، به‌خصوص قلب، کمک می‌کند. نتیجه یافته‌های محققان مدرسه پزشکی دانشگاه هیروشیما نشان داده مصرف مکمل‌های خوراکی روغن ماهی، فشار خون سالمندان را کم می‌کند. برای تامین این ماده غذایی باید روزانه 93تا 180گرم ماهی استفاده کنید.

ماست

کلسیم فشار خون را در حد طبیعی نگه‌می‌دارد و دیواره رگ‌ها را سفت می‌کند. مصرف ماست ساده و کم‌چرب روشی مناسب برای افزودن این ماده معدنی به رژیم غذایی‌تان است. افزودن چند تکه توت‌فرنگی، تمشک یا زغال‌اخته به ماست طعم آن را بهتر خواهد کرد. پزشکان توصیه می‌کنند روزانه چند قاشق از این خوراکی را میل کنید.

تخمه

افزودن تخمه بدون نمک کدو‌تنبل، آفتابگردان و کتان به ماست، سالاد یا املت به کاهش فشار خون‌تان کمک می‌کند. تخمه‌ها سرشار از مواد معدنی حیاتی مثل منیزیم هستند که به کنترل فشار خون‌تان کمک می‌کند. توصیه شده است روزانه بین یک تا یک‌و‌نیم قاشق غذاخوری تخمه بخورید.

چغندر

یافته‌های پژوهشگران مایو‌کلینیک نشان می‌دهد مصرف 2فنجان ترکیب آب چغندر و سیب می‌تواند فشار خون سیستولیک - نشان‌دهنده نیروی حاصل از ضربان قلب - را چند ساعتی کم‌کند. افزایش فشار خون سیستولیک خطر بروز سکته مغزی را بالا‌می‌برد.

سیر

سیر می‌تواند غذا را خوش‌طعم‌تر کند. این ماده غذایی می‌تواند میزان اک سید نیتریک بدن را افزایش دهد که نتیجه‌اش گشادتر شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون است. اگر هر روز یک یا دو حبه سیر مصرف کنید نیازتان را به اکسید نیتریک تامین خواهید کرد.

پسته 

پسته، بادام و گردوی بی‌نمک سرشار از چربی‌های سالم هستند که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. اما پسته گزینه‌ای مناسب برای کنترل پرفشاری خون است. مصرف یک تا دو فنجان در هفته، آن هم نه به شکل مستمر، می‌تواند به حفظ سلامت قلب شما کمک مؤثری کند.

جو دوسر

این دانه کامل سیر کننده، سالم و بدون نمک است. این ماده غذایی سرشار از فیبر است که به حفظ وزن و فشار خون در حد طبیعی کمک می‌کند. ترکیب جو پخته‌شده با آب یا شیر کم‌چرب، شکر قهوه‌ای و آناناس یا کشمش غذایی لذیذ و سالم است. مصرف روزانه 3تا 5 فنجان جو در قالب میان‌وعده‌های غذایی توصیه شده است.

غذاها، درمان اصلی نیستند

اگر از پرفشاری خون رنج می‌برید، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم یا استفاده از «رویکردهای رژیمی برای متوقف کردن فشار خون بالا» تنها به کنترل بیماری‌تان کمک می‌کند. مهم‌ترین کار، کاهش وزن، ورزش کردن و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک است.