۰ نفر

خواص شیره توت و درمان قطعی کمبود آهن

۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 458280
خواص شیره توت و درمان قطعی کمبود آهن

شیره توت به عنوان ماده‌ای که مقدار زیادی آهن در ترکیباتش به کار رفته، می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مؤثر در رفع کم‌خونی ناشی از فقر آهن استفاده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پرکالری است. یکصد گرم توت که تقریباً معادل یک فنجان است حاوی 61 کالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی 0.9 گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. این حجم توت 1.1 گرم چربی دارد و حاوی 16 میلی‌گرم کلسیم است. میزان کلسیم توت قابل توجه است. بد نیست بدانید میزان توصیه شده‌ کلسیم 800 میلی‌گرم در روز است.

یکصد گرم توت همچنین حاوی 0.8 میلی‌گرم آهن،280 واحد بین‌المللی ویتامین آ ، 0.02 میلی‌گرم ویتامین بی یک ، 0.06 میلی‌گرم ویتامین بی 2 ،1.1 میلی‌گرم ویتامین B3 و 16 میلی‌گرم ویتامین c است. توت همچنین حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم است. بد نیست بدانید هر 100 گرم توت خشک 360 کالری انرژی تولید می‌کند. شیره توت سفید ماده‌ای است بسیار شیرین که از آب توت سفید به دست می‌آید. اغلب صاحبان باغ‌‌‌‌های توت برای استفاده از خواص توت سفید در فصول دیگر و افزایش ماندگاری به دو روش سنتی اقدام به فراوری آن می‌کنند.

شیره توت سفید به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه ب در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی و اضطراب و هیجان موثر است. همچنین مصرف این شیره به رفع بی‌حسی و کرختی و ضعف عمومی بدن کمک می‌کند.

شیره توت از میوه توت به دست می‌آید و سرشار از خاصیت‌های درمانی و تقویتی است. این میوه را به عنوان ملکه میوه‌ها در آسیا می‌شناسند.

شیره توت، درمانی طبیعی برای کمبود آهن

یکی از درمان‌های طبیعی و موثر کمبود آهن، مصرف شیره توت است، چرا که سرشار از آهن بوده و برای رفع کم خونی‌های متاثر از کم خونی فوق‌العاده مناسب است. همچنین شما با مصرف مداوم این خوراکی خوشمزه می‌توانید به راحتی از کمبود آهن پیشگیری کنید.

افزایش قدرت بینایی

خواص شیره توت برای تقویت بینایی ما هم کارایی دارد، زیرا دارای ویتامینA  بوده و در نتیجه سبب درمان مشکلات بینایی یا کاهش دیدهایی که در شب رخ می‌دهد، می شود.

خواص شیره توت و مبارزه با سرطان

توت دارای آنتی‌اکسیدان قابل توجهی است که در شیره آن، این آنتی اکسیدان‌ها به شکل غلیظ شده‌ای وجود دارند و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن مشغولند و با سرطان مبارزه می‌کنند.

تجربه آرامشی فوق‌العاده

از عواملی که باعث می‌شود ما احساس استرس و ناآرامی داشته باشیم، کمبود برخی از املاح و ویتامین‌ها در بدن ماست. در این بین، ویتامین B نقش موثری در آرامش و یا استرس ما دارد که برای داشتن زندگی آرام باید سعی کنیم به قدر کافی آن را تامین کنیم و یکی از منابع غنی از ویتامین B همین شیره توت است، چرا که بر اساس تحقیقات، خواص شیره توت برای تامین ویتامین B بدن بسیار مفید و موثر بوده و موجب آرامش دو چندان افراد می‌شود.

دیابتی‌ها و غیردیابتی‌ها با خیالی راحت شیره توت بخورید

مطمئنا این مطلب برای شما عجیب است که چطور می‌شود شیره توت با این همه شیرینی که دارد، نه تنها برای افراد معمولی بلکه حتی برای دیابتی‌ها هم مضر نیست. در جواب باید بگوییم که اساساً فرقی که بین خواص شیره توت و شیره‌هایی همچون شیره خرما و انگور وجود دارد در همین است که قندی که در شیره توت وجود دارد برای افراد ضرر خاصی ندارد و همین سبب منحصر به فرد شدن فواید شیره توت شده است.
البته توجه دارید که این موضوع به معنای افراط در استفاده از شیره توت نیست و معنای آن مجاز بودن مصرف شیره توت است.

خواص شیره توت در نقش یک ملین

خواص شیره توت به عنوان یک ملین قدرتمند عمل می‌کند زیرا حاوی فیبر قابل ملاحظه‌ای است. بنابراین برای درمان مشکلات دستگاه گوارشی مفید و موثر است.

تاثیرات آنتی‌اکسیدانی شیره توت فوق‌العاده است

خواص شیره توت با آنتی‌اکسیدانی که دارد، توجه بیشتری را به خودش جلب می‌کند، زیرا این آنتی‌اکسیدان تاثیر بسیاری در سلامتی بدن می‌گذارد و سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند. همچنین خاصیت ضدسرطانی دارد و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

دیگر خواص شیره توت برای سلامتی

* تقویت عملکرد کلیه‌ها و در نتیجه آسان شدن جریان ادراری بدن

* مفید برای درمان خواب رفتگی های اعضای بدن

* درمانی برای سردرد و سرگیجه ناشی از کمبود آهن

* انرژی‌زایی بالا و برطرف کردن ضعف بدن و بی‌حالی‌ها

* موثر در تصفیه خون و تقویت کننده عملکرد کبد و طحال

خوب است بدانید که خواص شیره توت برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند خیلی مفید است و می‌تواند روند رشدی آن‌ها را ارتقای قابل توجهی ببخشد و جایگزینی بسیار مناسب برای خوراکی‌های انرژی‌زایی است که آن‌ها می خورند و می‌توانید به جای این خوراکی‌های مضر، فرزندان‌تان را از کودکی به این خوراکی‌های طبیعی عادت دهید تا بدنی سالم‌تر و با نشاط‌تر داشته باشند.

کارایی‌های مختلف شیره توت

شیره توت ماده غذایی مغزی و خوش مزه و شیرینی است که معمولا در وعده‌های صبحانه و عصرانه میل می‌شود. می‌توانید از شیره توت برای تهیه حلواها و یا تزیین خیلی از شیرینی‌های خانگی استفاده کنید.
در ضمن می‎توانید شیره توت را به شیر برنج هم اضافه کنید و بعد میل کنید. این ترکیب، بسیار مقوی و اصولی است چرا که با این کار شما طبع سرد شیربرنج را با شیره توت اصلاح کرده‌اید.

چگونه در خانه شیره توت درست کنیم؟

شیره توت امروزه علاوه بر روش خانگی، روش‌های صنعتی مختلفی دارد، اما هیچ چیزی مزه غذای خانگی را ندارد، بنابراین به بررسی روش تهیه شیره توت در خانه می‌پردازیم.

آب توت را بگیرید و آنرا با خاک سفید که به احتمال زیاد دارای آهک و املاح معدنی دیگر است ترکیب کنید. شما با افزودن خاک سفید، در حقیقت آب توت را به خوبی تصفیه کرده‌اید. حالا باید آب توت را از خاک سفید جدا کرده و آب توت را به خوبی بجوشانید تا بر اثر جوشیدن، آب اضافی آن تبخیر شود و میزان قند آن در واحد حجم افزایش یابد.

مضرات شیره توت

چاقی و اضافه وزن، همانطور که دانستید شیره توت دارای خاصیت انرژی بخشی بالایی است که دلیل آن کالری بالایی است که دارد و این کالری می‌تواند موجب چاقی و اضافه وزن شود.

گرم مزاجان بیشتر دقت کنند، قبلا گفتیم که طبع شیره توت گرم است،  بنابراین گرم مزاجان سعی کنند مصرف زیادی نداشته باشند چراکه مصرف بالای آن می‎تواند سبب بروز جوش و صفراوی شدن خون شود.

دیابتی‌های نوع 2 مقداری محتاط باشند؛ درست است که قند شیره توت ضرر خاصی ندارد ولی هرگز استفاده زیادی نکنید و هرچه کمتر بخورید مطمئنا برای سلامتی شما بهتر است.