۰ نفر

نشانه‌های کمبود ویتامین K

۴ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۵۱
کد خبر: 441565
نشانه‌های کمبود ویتامین K

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کمبود ویتامین K. بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می‌گذارد و نحوه پاسخ بدن شما به Covid-۱۹ نیز تا حد زیادی بستگی به قدرت سیستم ایمنی بدن شما دارد. اگر مایلید سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود، بهتر است سعی کنید میوه و سبزیجات زیادی بخورید، که سرشار از ویتامین C. و E. هستند وقتی صحبت از مواد مغذی می‌شود، ویتامین K. آن چیزی نیست که چیز‌های زیادی در مورد آن می‌شنویم، اما این ویتامین برای سلامت بدن شما بسیار مهم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، دو نوع اصلی ویتامین K. وجود دارد: ویتامین K۱ و ویتامین K۲ ویتامین K۱ در لخته شدن خون نقش مهمی دارد، در حالی که K۲ برای سلامت استخوان‌ها، تنظیم رشد سلول‌ها و جلوگیری از مشکلات شریان‌ها موثر است.
طبق یک مطالعه در مواد مغذی، تا ۳۱ درصد از جمعیت عمومی بالغ ممکن است از نظر ویتامین K. در مضیقه باشند. برای جلوگیری از کمبود ویتامین K.، غذا‌های پر ویتامین K۱، از جمله سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، کدو تنبل و آب انار میل کنید. همچنین غذا‌های پر ویتامین K۲ از جمله مرغ، جگر طیور، جگر گاو، کره و پنیر محلی، زرده تخم مرغ است. ویتامین K. یک ویتامین محلول در چربی است، بنابراین در یک وعده غذایی حاوی چربی به راحتی جذب می‌شود.
علائم کمبود ویتامین K. می‌توانند بسیار باشند، اما چند مورد را در کنار هم قرار دهید و ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد کمبود ویتامین K. صحبت کنید. هنگامی که زخم‌های شما به سرعت لخته نمی‌شوند، دوره‌های شدید قاعدگی دارید، خونریزی بینی شما دیر قطع می‌شود، خون در ادرار یا مدفوع دارید و لثه‌های شما مرتب درگیر خونریزی می‌شود به این معنی است که کمبود ویتامین K. دارید.
ویتامین K. می‌تواند در سلامت استخوان‌ها نقش داشته باشد و افزون بر این، هنگامی که سطح ویتامین K. پایین است، کلسیم ممکن است به جای استخوان‌ها در بافت‌های نرم مانند شریان‌ها قرار گیرد. این نه تنها ممکن است به ضعف استخوان‌ها منجر شود، بلکه با مشکلات قلبی عروقی مرتبط است.
بیماری سلیاک یا اختلال دستگاه گوارش دیگری دارید. اختلالات روده یا سندرم سوء جذب ممکن است با جذب نا مناسب ویتامین K. ارتباطی داشته باشد. برخی آنتی بیوتیک‌ها نیز وضعیت ویتامین K. را تقلیل می‌بخشند. دارو‌هایی مانند کلستیرامین و کلستیپول با جلوگیری از جذب مجدد اسید‌های صفراوی، به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کنند. در طی این فرایند، پزشکان همچنین می‌توانند میزان ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین K. را به خوبی جذب کنید.