۰ نفر

شناسایی پروتئین پیش‌بینی کننده بیماری کووید ۱۹

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۳۵
کد خبر: 439476
شناسایی پروتئین پیش‌بینی کننده بیماری کووید ۱۹

مطالعه جدید محققان نشان می دهد میزان بالای پروتئین suPAR در خون افراد مبتلا به کووید ۱۹ عامل پیش بینی کننده دوره شدیدتر این بیماری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محققان دریافتند وجود پروتئین suPAR (soluble urokinase plasminogen activator receptor) به دانشمندان در پیش بینی اینکه چه کسی با احتمال ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ شدیدتر روبروست کمک می‌کند.

این یافته به متخصصان کادر درمان در شناسایی افراد نیازمند به مراقبت‌های ویژه کمک می‌کند تا در بیمارستان باقی بمانند و درمان را دریافت کنند. بدین ترتیب، افراد مبتلا به بیماری کم شدت تر می‌توانند در خانه مانده و تحت درمان قرار گیرند.

دکتر «ژوچن ریزر» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه راش شیکاگو آمریکا، در این باره می‌گوید: اگر ما میزان پروتئین suPAR خون را به عنوان بخش تشخیص بیماری کووید ۱۹ اندازه گیری کنیم، می‌توانیم در مورد بستری افراد در بیمارستان یا فرستادن شأن به منزل تصمیم بگیریم.

وی در ادامه می‌افزاید: میزان suPAR پلاسما خون به ما امکان کنترل بهتر بیماری و بکارگیری درمان‌های جدید و حفاظتی را از همان ابتدا می‌دهد.

در این مطالعه، داده‌های مربوط به ۱۵ بیمار کووید ۱۹ در مرکز پزشکی دانشگاه راش و ۵۷ بیمار از دانشگاه آتن یونان بررسی شدند.

محققان بعد از اندازه گیری میزان suPAR خون بیماران دریافتند افراد دارای میزان بالاتر suPAR در خون شأن در مقایسه با بیماران میزان پایین‌تر این پروتئین سریع‌تر نیاز به لوله گذاری برای دریافت تنفس مصنوعی دارند.

به گفته محققان، از آنجایی که suPAR واکنش دهنده سیستم ایمنی درونی است می‌تواند نشانگر شدت بیماری باشد. این نتایج نشان می‌دهد که میزان بالاتر suPAR پلاسما، موجب عملکرد بدتر ریه‌های این بیماران خواهد بود. هر چقدر میزان suPAR بیشتر باشد، در مدت زمان کوتاه‌تری بیمار نیاز به دستگاه تنفسی خواهد داشت.