۰ نفر

ورزشکاران در ماه رمضان چه برنامه تغذیه‌ای در پیش بگیرند؟

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۳۲
کد خبر: 439475
ورزشکاران در ماه رمضان چه برنامه تغذیه‌ای در پیش بگیرند؟

یک کارشناس تربیت بدنی می گوید: در هنگام افطار باید از مصرف زولبیا و بامیه به مقدار زیاد پرهیز کنید، چون این مواد انسولین خون را بالا برده و قند نیز به سرعت جذب سلول‌ها می‌شود در نتیجه احساس ضعف یا گرسنگی شدید به افراد دست می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مجتبی کرمی با اشاره به بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در زمان روزه‌داری عنوان کرد: تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان از موضوعات دغدغه‌برانگیز است، به طوری که باید پوشش تغذیه‌ای مناسبی در این روزها و به خصوص در زمان تمرینات داشته باشند، در غیر این صورت ذخائر گلیکوژن بدنشان با مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود: نیازهای ورزشی که برای اکثر ورزشکاران وجود دارد، بیشتر در مواد قندی و کربوهیدرات‌ها است که مقدار ذخیره آن‌ها در بدن محدود بوده و به دلیل اینکه مغز انسان تنها مواد قندی مصرف می‌کند، ممکن است ورزشکار با کمبود مواد قندی در بدن مواجه شود.

این کارشناس ورزشی ادامه داد: به همین دلیل امکان دارد کمبود قند در بدن باعث بروز مشکلاتی از قبیل افت فشار خون شود که ورزشکاران روزه‌دار می‌توانند با مصرف مواد خوراکی انرژی زای قندی و کربوهیدرات‌ مانند ماکارونی و سیب زمینی در هنگام سحر مانع بروز مشکلات ناشی از کمبود مواد قندی شوند.

کرمی اظهار کرد: همچنین مصرف مواد غذایی دیر هضم باعث می شود فرد دیرتر احساس گرسنگی کند، حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبیا، عدس، آرد سبوس دار، برنج با پوست و مواد غذایی حاوی پروتئین از جمله غذاهای دیر هضم هستند و میوه‌های متنوع و انواع مغزهای کم‌نمک از جمله پسته، بادام، فندق و گردو مواد مناسبی برای جبران کمبود انرژی ورزشکاران روزه‌دار در فاصله بین صرف افطار تا خواب هستند.

تغذیه ورزشکاران در زمان افطار

این مربی تربیت بدنی خاطرنشان کرد: مواد غذایی مصرفی در زمان افطار بهتر است سبک باشد تا به معده فشاری وارد نشود و همچنین پرکالری و زودهضم باشد، چرا که لازم است قند به سرعت جذب شود و انرژی تولید کند. مواد غذایی مانند شیر، خرما، عسل، کشمش، توت خشک، انجیر خشک که باعث می شوند کمبود قند بدن جبران شود، همچنین انرژی فرد برای ورزش حفظ می شود و آسیبی‌ به ورزشکار وارد نمی شود. آب میوه‌هایی مثل پرتقال، لیمو و هویج نیز توصیه می شود، زیرا باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود.

وی یادآور شد: هنگام افطار از مصرف زولبیا و بامیه به مقدار زیاد پرهیز کنید، چون در صورت مصرف زیاد آن ها، انسولین خون بالا می‌رود و قند نیز به سرعت جذب سلول‌ها می‌شود در نتیجه انسولین بالا مانده و قند خون همچنان پایین است و یک احساس ضعف یا گرسنگی شدید به افراد دست می‌دهد. چون کاهش قند خون در شرایط روزه ‌داری به ویژه در نیمه دوم روز، بروز می‌کند. رعایت موارد فوق از سوی ورزشکاران حرفه‌ای و عادی ضروری است.

فعالیت ورزشی سنگین برای روزه داران نوجوان

مجتبی کرمی تاکید کرد: متخصصان تغذیه به نوجوانانی که پرتحرک هستند توصیه می کنند برای پیشگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارک رمضان، از انجام حرکات ورزشی سنگین اجتناب کنند. فعالیت زیاد نوجوانان روزه‌دار در ماه رمضان، منجر به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق در طی ساعات روز می شود که می‌تواند زمینه‌ساز سوء تغذیه خفیف یا شدید شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بهترین ورزش در طول ماه مبارک رمضان شنا و پیاده‌روی پس از صرف افطار است که از گرفتگی عضلات و بروز مشکلاتی چون یبوست نیز پیشگیری می‌کند.