۰ نفر

قبل از بارداری این ۱۱سوال را از پزشک خود بپرسید

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۲۶
کد خبر: 439256
قبل از بارداری این ۱۱سوال را از پزشک خود بپرسید

اگر می‌خواهید در سلامت کامل باردار شوید بهتر است چند سوال کلیدی را از پزشک خود بپرسید تا در آگاهی و منطق تصمیم بگیرید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گاهی اوقات تصمیم‌های ما لحظه‌ای و هیجانی است اما بچه دار شدن، تصمیم مهمی است که باید مطمئن شویم جزو تصمیم‌های هیجانی در زندگی‌مان نیست. حالا برای اینکه هم مدت زمان لازم برای مطمئن شدن از تصمیم خود را داشته باشیم و هم بارداری را در سلامت کامل طی کنیم، بهتر است ۱۱ سوالی که در ادامه می‌خوانیم را از پزشک خود بپرسیم.

۱. تقریبا چه مدت زمانی طول می‌کشد باردار شوم؟

مدت زمان دقیقی را نمی‌توان برای  پاسخ به این سوال جواب داد. برخی زوج‌ها در اولین تلاش خود بچه‌دار می‌شوند و برخی دیگر بعد از گذشت چند سال هنوز موفق به بارداری نشدند؛ ولی پزشک شما می‌تواند بر طبق سن، تاریخچه سلامت و تجربه آخرین نزدیکی، بازه زمانی احتمالی را به شما بگوید. شما با در نظر گرفتن این بازه احتمالی از استرس و نگرانی‌های بی‌جا، خود را دور می‌کنید.

۲. چه زمانی باید قرص‌های ضد بارداری را قطع کنم؟

تصور اینکه بلافاصله بعد از قطع کردن قرص‌های ضد بارداری، حامله می‌شوید اشتباه است. شاید پیش بیاید ولی برای همه اینطور نخواهد بود. ممکن است تا چند ماه بعد از قطع کردن قرص‌ها، فقط تغییر سیکل عادت ماهانه را داشته باشید و هر چه تغییر بیشتر طول بکشد بارداری نیز به تعویق میفتد. اگر از دستگاه‌های مخصوص ضد بارداری استفاده می‌کنید نیز با پزشک خود مشورت کنید.

۳. آیا شرایط سلامت من روی بارداری اثر می‌گذارد؟

به عقیده‌ی مینکن، برخی از قرص‌هایی که ما برای سلامتی خود استفاده می‌کنیم بر باروری ما اثر می‌گذارند. مانند قرص‌هایی که برای بیماری‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، اندومتریوز، اختلالات تیروئیدی و حتی بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌کنیم. و قرص‌هایی که همسرمان هم استفاده می‌کند نیز مهم است؛ زیرا تعداد اسپرم‌ها، تحریکات یا مورفولوژی ممکن است دچار مشکل شوند. پزشک شما بهترین کسی است که می‌تواند شما را راهنمایی کند.

۴. چگونه قرص‌هایم بر بارداری من اثر می‌گذارند؟

برخی داروهایی که مخدر دارند و برای درمان فشار خون بالا و صرع استفاده می‌شوند شانس بارداری را کاهش می‌دهند. همچنین ممکن است داروهایی از قبیل ان‌اس‌آی‌دی‌ها، استروئید، ضد افسردگی، ضد اختلالات سایکوتیک و تیروئید در هنگام بارداری به جنین آسیب برساند. با پزشک خود کامل در این‌باره مشورت کنید شاید داروهای جایگزینی را به شما پیشنهاد دهد که برای جنین و مادر کاملا بی خطر هستند.

۵. آیا قرص‌های ویتامین و تقویتی باید بخورم؟

طبق قائده‌ی کلی، مادران قبل از بارداری به مدت ۶ ماه باید مکمل‌های فولیک اسید را مصرف کنند. دکتر مینکن می‌گوید: « فولیک اسید کمک به کاهش خطر نقص لوله‌ی عصبی و برخی از نقص‌های هنگام تولد می‌شود». ممکن است پزشک به شما داروهای تقویتی دوران بارداری را بدهد مخصوصا اگر کمبود ویتامین و مواد معدنی خاصی را داشته باشید.

۶. آیا باید برنامه‌های روتین سبک زندگی‌ام را از جمله رژیم غذایی، ورزش و غیره‌ را تغییر دهم؟

آیا می‌دانستید کاهش یا افزایش وزن می‌تواند بر برداری اثر گذارد؟ حتی ممکن است دچار دیابت بارداری و فشار خون بالا شوید که عادات جدیدی را در سبک زندگی شما را می‌طلبد. اگر رعایت نکنید ممکن است موجب سقط جنین شود. رفتارهای پرخطر مانند سیگار، مواد مخدر و الکل اثرات بسیار بدی بر جنین نیز می‌گذارد. بهتر است یک مشورت کامل با در نظر گرفتن تمام جوانب و بدون رودربایستی با پزشک خود داشته باشد.

۷. آیا به واکسن نیاز دارم؟

بیمار شدن در دوران بارداری خوشایند نیست و ممکن است برای مادر و جنین خطر آفرین باشد. به همین دلیل قبل از بارداری پزشک به شما واکسن سرخک، اوریون، سرخجه و آبله مرغان می‌دهد. واکسن آنفولانزا فصلی، کزاز، دیفتری، سیاه سرفه و هپاتیت را می‌توان در دوران بارداری نیز تزریق کنید.

۸. باید به پزشکی با متخصص دیگر هم مراجعه کنم؟

همه متخصصین زنان دارای گواهی نامه‌های زایمان هستند که زمینه بارداری و زایمان است. از پزشک خود درباره‌ی زایمان خود سوال کنید و دقت کنید که در چه موردی با یگدیکر صحبت نکرده‌اید. اگر مشکل دیگری نیز دارید از پزشک درباره‌ی تخصصی(متلا تخصص مغز و اعصاب) که باید به آن مراجعه کنید هم سوال بپرسید.

۹. آیا باید آزمایش ژنتیک بدهم؟

شما و همسرتان ممکن است تصمیم به انجام آزمایش‌های ژنتیکی گرفته باشید تا از شرایط ژنتیکی ارثی از جمله آتروفی عضلانی نخاعی, فیبروز کیستیک, بیماری تای ساکس و غیره آگاهی کسب کنید. اگر نتایج به دست آمده مثبت باشد، پزشک می‌تواند به تعدیل خطرات ناشی از بارداری طبیعی به شما کمک کند. شاید هم بارداری آزمایشگاهی برای فرزند شما بهترین گزینه باشد.

۱۰. چرا نمی‌توانم باردار شوم؟

از هر ۸ زوج آمریکایی، یکی به ناباروری دچار است. اگر در طول ۱ ماه تلاش باردار نشدید یا بالای ۳۵ سال سن دارید و بعد از ۶ ماه باردار نشدید، به پزشک خود مراجعه کنید و برای حل مشکل با او مشورت کنید.

۱۱. بعد از گرفتن تست مثبت بارداری چه کاری باید انجام بدهم؟

برخی زوج‌ها نمی‌دانند بعد از آزمایش مثبت بارداری چه کاری باید انجام بدهند. آیا باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنیم یا بگذاریم جنین به اندازه‌ مشاهده در سونوگرافی بزرگ شود. پزشک شما می‌تواند توصیه‌های تخصصی خود را به شما بدهد.