۰ نفر

ادعاهای بی‌اساس در درمان کرونا را فراموش کنید

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳
کد خبر: 438906
 ادعاهای بی‌اساس در درمان کرونا را فراموش کنید

ویتامین E بخوریم. سیر بخوریم. زنجبیل بخوریم. ویتامین C بخوریم... ویتامین C نخوریم! غذاهای سرد نخوریم. ویتامین E نخوریم و... از نخستین روز ورود کرونا به کشور، هزار و یک بخور و نخور به خورد هم داده‌ا‌یم.

استناد همه ما هم فضای مجازی و دستورهایی بود که به اسم این و آن دست به دست می‌شد. یکی از مسائلی که بحث جدی بر سر آن مطرح شد، مساله تاثیر یا عدم تاثیر مصرف ویتامین C، اعم از مکمل و مواد غذایی حاوی این ویتامین روی جلوگیری از ابتلا بود. با دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره «ویتامین C» گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، «ویتامین C از بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.» جعفریان با ذکر این نکته تاکید می‌کند: این که تصور کنیم مصرف ویتامین C بتواند به شکل ناگهانی با دوز بالا تاثیر شگفت‌انگیزی روی تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد، نادرست است. درواقع سیستم ایمنی بدن باید همیشه فعال باشد تا بتواند در مقابل عوامل بیماری‌زا، مقاومت لازم را داشته باشد» او اضافه می‌کند: «در بحث ابتلا به بیماری به‌ویژه بیماری عفونی می‌توان گفت کمبود ویتامین C می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. اما به این معنی نیست که مصرف دوز بالای آن می‌تواند به‌طور ناگهانی تاثیر خاصی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن بگذارد.

«این‌که روزانه چند وعده میوه یا سبزی می‌خورید، مهم است» جعفریان در ادامه می‌گوید: اگر شخصی روزی سه واحد سبزی و دو واحد میوه تازه مصرف کند، نیازی به مصرف مکمل ویتامین C نخواهد داشت. این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد: ویتامین C نقش افزوده نداشته و باعث نمی‌شود سیستم ایمنی بدن به شکل خاص‌تری تقویت شود.

 سرد و گرم درست نیست

حتما در چند ماه اخیر بارها شنیده‌اید که ویروس کرونا، طبع سرد دارد و با خوردن مواد غذایی با طبع گرم، ویروس نابود خواهد شد. یا این‌که شنیده‌اید ویتامین C طبع را به سمت سردی برده و خوردن آن مناسب نیست. آیا این اظهارات درست است؟ جعفریان دراین باره می‌گوید: درست نیست. در مباحث پزشکی- تغذیه‌ای امروز، چیزی به اسم طبع سرد یا گرم مورد قبول نیست و وجود ندارد. بنابراین خوردن خوراکی‌هایی مانند زنجبیل، فلفل، سیر و... تاثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا ندارد. این متخصص تغذیه اضافه می‌کند: در علم، چیزی به اسم طبع سرد یا گرم نوعی ویروس یا بیماری نیز وجود ندارد. بنابراین به پیغام‌های این‌چنینی‌ که به دست شما می‌رسد، اعتماد و اعتنا نکنید.

 ویتامین C بیشتر برای بعضی‌ها

همان‌طور که افراد عادی بدون مشکل یا زمینه خاص بیماری به مکمل یا مصرف بیش از اندازه ویتامین‌C نیاز ندارند، بعضی افراد به دلیل شرایط خاص، باید کمی بیشتر ویتامین C دریافت کنند.  جعفریان با این توضیح ادامه می‌دهد: افراد سیگاری به دلیل آسیبی که دود به ریه‌های آنها وارد کرده است، باید مقدار بیشتری ویتامین C دریافت کنند؛ بیش از سه واحد سبزی یا دو واحد میوه روزانه. علاوه براین، ورزشکاران هم جزو گروه‌هایی هستند که به ویتامین‌C بیشتری نیاز دارند. افرادی که به هر دلیل برای آنها مصرف مکمل ویتامین C تجویز شده نیز در این گروه جای دارند. دکتر جعفریان اضافه می‌کند: بنابراین افراد عادی، نیاز به مصرف بیش از اندازه ویتامین‌C ندارند.

بیماری کرونا، بیماری تازه‌ای است. بنابراین تا به این ساعت نتیجه تحقیق خاصی روی تاثیر مصرف نوع خاصی از مواد غذایی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ارائه نشده است.  جعفریان در پایان تصریح می‌کند: بنابراین آنچه به‌عنوان مواد غذایی یا نوشیدنی ضدکرونا ارائه می‌شود، پایه و اساس علمی ندارد. تنها نسخه ما، تغذیه کامل و سالم برای ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن است.