۰ نفر

معتادان، مستعد ابتلا به کروناویروس

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۱۷
کد خبر: 438264
معتادان، مستعد ابتلا به کروناویروس

معاون پژوهشی موسسه کادراس درباره چرایی آسیب‌پذیر بودن معتادان در مقابل کرونا گفت: سیستم ایمنی بدن معتادان نسبت به افراد عادی ضعیف‌تر است، در نتیجه استعداد آن‌ها در ابتلای به این بیماری به شدت افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، منصور براتی با اشاره به شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: افرادی که بیماری‌های ایمنی بدن دارند، زنان باردار، معتادان و افراد سالخورده بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه معتادان بیش از سایر اقشار در معرض ابتلا به کرونا هستند، تاکید کرد: با توجه به اینکه قشر زیادی در کشور را معتادان تشکیل می‌دهند، باید به این موضوع به صورت علمی پرداخته شود.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد درباره چرایی آسیب‌پذیر بودن معتادان در مقابل کرونا تصریح کرد: سیستم ایمنی بدن معتادان نسبت به افراد عادی ضعیف‌تر است، در نتیجه استعداد آن‌ها در ابتلای به این بیماری به شدت افزایش پیدا می‌کند. کرونا ویروس ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی بدن و همین طور سیستم تنفس دارد و از آنجایی که مصرف مواد عمدتا سیستم تنفس افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معتادان نیز از لحاظ ریوی دچار مشکل می‌شوند، مستعد ابتلا به کرونا هستند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیماری کرونا درمان قطعی ندارد، اظهار کرد: از آنجایی که درمانی وجود ندارد و روزانه تعداد قابل توجهی فوتی در کشورهای مختلف وجود دارد، نظام‌های سلامت در کشورهای مختلف هنوز در حال پرداختن به اصل موضوع هستند یعنی به خود بیماری کرونا و درمان آن توجه دارند و به مسائل حاشیه‌ای و جانبی نپرداخته‌اند. هنوز تحقیقات بسیار جامعی در مورد اینکه اعتیاد چه رابطه‌ای با کرونا دارد، انجام نشده است.

براتی با رد شایعاتی که به تاثیر مثبت مواد مخدر و دخانی بر کرونا دارد، گفت: هنوز به این موضوع که به طور مثال اعتیاد، کرونا را تشدید می‌کند و یا استعداد ابتلا به کرونا را زیاد یا کم می‌کند، پرداخته نشده و خلاء اطلاع‌رسانی وجود دارد.

وی هشدار داد: زمانی که اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد رابطه کرونا با اعتیاد وجود ندارد، طبیعتا ممکن است شایعات غیرعلمی و بدون پشتوانه‌ای در کشور شایع شود؛ از جمله اینکه افرادی که معتاد هستند مبتلا به کرونا نمی‌شوند. متاسفانه در فضای مجازی میان قشر تحصیل‌کرده نیز شاهد این هستیم که با انتشار برخی اخبار که به طور مثال سیگار از کرونا پیشگیری می‌کند بر این شایعات دامن می‌زنند.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد، ارتقاء سواد رسانه‌ای را نیاز امروز جامعه برای ورود به فضای مجازی برشمرد و بیان کرد: سواد رسانه‌ای به این معناست که اخبار جعلی را از اخبار اصلی و گزاره‌های دروغین را از گزاره‌های علمی و دارای اصالت تمیز دهیم. بهترین و آسان‌ترین راه این است که برای گرفتن اخبار به منابعی که از قبل صحت و علمی بودن و سابقه آن‌ها مشخص باشد، مراجعه کنیم و با شایعاتی که در فضای مجازی روبه‌رو می‌شویم تحقیق کنیم و به راحتی آن‌ها را نپذیریم.

براتی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، در ادامه با اشاره به موسسه کادراس و فعالیت‌های آن گفت: موسسه کادراس NGO است و در حوزه مطالعات بین‌المللی مواد مخدر تحقیق می‌کند. اطلاع‌رسانی در مورد پیشگیری از اعتیاد، مقابله با عرضه، کاهش تقاضا و کاهش آسیب موضوعاتی هستند که در این موسسه به آن‌ها پرداخته می‌شود. نتایج تحقیقات به صورت بر خط قابل دسترسی است، همچنین نتایج تحقیقات به صورت کتاب منتشر می‌شود. ما سعی می‌کنیم هر روز مطالب مختلفی را منتشر کنیم. در زمینه کرونا نیز بخشی را به موضوع اعتیاد و کرونا اختصاص دادیم.