۰ نفر

چند نکته برای تغذیه سالم نوجوانان روزه‌دار

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۱۵
کد خبر: 438009
چند نکته برای تغذیه سالم نوجوانان روزه‌دار

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: نوجوانان باید در ایام روزه‌داری، منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B۱۲ از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خون‌سازی نقش دارند را به مقدار کافی مصرف کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیده معصومه تقی‌زاده، با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای شرایط خاص و گروه‌های ویژه و با تاکید بر لزوم تغذیه صحیح نوجوانان در ایام روزه‌داری، اظهار کرد: نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند و به عبارت دیگر وزن و قد متناسب با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید با رعایت نکات تغذیه‌ای، روزه کامل بگیرند.

وی افزود: نوجوانان باید از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب کنند زیرا مصرف این مواد، سبب افت قند خون می‌شود و توانایی یادگیری آن‌ها را در طول روز کاهش می‌دهد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: نوجوانانی که سال نخست روزه‌داری را طی می‌کنند، به علت گذراندن دوران رشد به توجه بیشتری نیاز دارند. رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه‌های غذایی برای این گروه بسیار مهم و ضروری است و منابع خوب پروتئینی اعم از انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات باید در برنامه غذایی این گروه گنجانده شود.

تقی‌زاده تصریح کرد: نوجوانان باید میزان کافی گروه شیر و لبنیات حداقل در دو وعده سحر و افطار دریافت کنند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله هوله‌ها و مواد غذایی کم‌ارزش دارند در حالی که این مواد غذایی، تنها پر کننده معده هستند و به ویژه در ایام روزه‌داری نباید مصرف شوند.

وی افزود: نوجوانان باید در ایام روزه‌داری، منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B۱۲ از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خون‌سازی نقش دارند را به مقدار کافی مصرف کنند.