۰ نفر

آیا مکمل‌ ویتامین D برای سلامتی مفید است؟

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۴۱
کد خبر: 437988
آیا مکمل‌ ویتامین D برای سلامتی مفید است؟

یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن ویتامین‌ D است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، ویتامین D. یک ماده مغذی اساسی برای سلامتی کلی است، اما بسیاری از افراد به دلیل کمبود ویتامین D. در بدن شان به مصرف مکمل‌های این ویتامین روی می‌آورند.
یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن ویتامین‌ D است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند. مکمل ویتامین D. یک منبع مصنوعی از ویتامین D. است، ماده معدنی که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از طریق پوست دریافت می شود. حتی قرار گرفتن در معرض گاه به گاه آفتاب نیز کافی است تا بدن مقدار کافی ویتامین D. را ذخیره کند. اما در شرایطی از کمبود آن، اگر فردی در معرض آفتاب کافی نباشد، یا بدن قادر به ذخیره این ویتامین حیاتی به هر دلیلی نباشد- ممکن است مصرف مکمل آن توسط پزشک توصیه شود. کلسیم و ویتامین D. به طور همزمان برای جلوگیری از دست رفتن استحکام استخوان‌ها مفید هستند، بنابراین مانع از شکستگی‌ها و علائم پوکی استخوان می‌شوند.

آیا مکمل‌ ویتامین D. برای سلامتی مفید است؟
مکمل‌های ویتامین D. از جهات مختلفی برای سلامتی بسیار مناسب است.
سلامت ایمنی
تحقیقات انجام شده توسط دکتر سینتیا آرانو (Cynthia Aranow)، که در مجله تحقیقات پزشکی منتشر شده است، که احتمال ابتلا به انواع عفونت‌ها و فعالیت نادرست سیستم ایمنی بدن را با کمبود ویتامین D. مرتبط می‌داند.
سلامت استخوان
یکی از مهمترین فواید ویتامین D. در بدن این است که باعث افزایش جذب کلسیم می‌شود، این امر برای محافظت از تراکم استخوان با افزایش سن بسیار ضروری است. برای محافظت در برابر پوکی استخوان و حفظ سلامت، بدن نیز به مقدار کافی از ویتامین D. در سیستم خود نیاز دارد.
عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب
تحقیقات منتشر شده در ژورنال American Journal of Clinical Nutrition نشان داد که کمبود ویتامین D. یک بیماری همه گیر ناشناخته در ایالات متحده است و اکنون شایع‌ترین کمبود ویتامین در کره زمین به حساب می‌آید. مکمل این ماده حیاتی می‌تواند به آن دسته از افراد در جهان کمک کند که هفته‌ها یا ماه‌ها بدون قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نبوده اند و ممکن است در برابر عوارض ناخوشایند کمبود این ویتامین قرار بگیرند.
دوران بارداری و شیردهی
به دلیل ماهیت بارداری و شیردهی، بسیاری از خانم‌ها در این مواقع با کمبود ویتامین D. مواجه می‌شوند به دلیل اینکه مواد مغذی بدنشان با فرزندشان به اشتراک گذاشته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مکمل در چنین مواردی، برای سلامتی کودک و مادر در صورت تجزیه پزشک نیز عاقلانه است.

پیشگیری از سرطان
در یک بررسی اخیر از مطالعات، که توسط مجله آمریکایی بهداشت عمومی جمع آوری شده است مشخص شد که مقادیر کافی از ویتامین D. در برابر افزایش خطر انواع مختلف سرطان، اثر محافظتی دارد. در حالی که هنوز ارتباط بین ویتامین D. و بیماری مزمن کاملاً مشخص نشده است، شواهد و داده‌ها این ادعا را تأیید می‌کنند.
فشار خون بالا
مطالعات حاکی از آن است که بین کاهش سطح فشار خون در افراد خاص و وجود مقادیر کافی از ویتامین D.، از طریق مکمل یا قرار گرفتن در معرض طبیعی نور خورشید، ارتباط وجود دارد.
اثرات جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D. برخی از عوارض جانبی احتمالی گزارش شده در صورت مصرف همزمان مکمل‌های ویتامین D.، قرار گرفتن در معرض آفتاب و اضافه کردن ویتامین D. در رژیم غذایی است. مصرف بیش از حد سبب مسمومیت به نام هایپرویتامینوز D. می‌شود. برخی از علائم مصرف بیش از حد ویتامین D. شامل موارد زیر است:
 کلسیفیکاسیون به معنای انباشت کلسیم در یکی از بافت‌های بدن
 کاهش اشتها
 سردرد
 استفراغ
 دهان خشک
 یبوست / اسهال
اکثر کارشناسان بر این باورند که مصرف روزانه ۱۰-۲۰ میکروگرم ویتامین D. برای اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کافی است. در حالی که برخی از افراد خاص ذکر شده در بخش مزایای سلامتی این مقاله ممکن است با مصرف بیشتر برای مدت زمان کوتاه عملکرد خوبی داشته باشند، میزان مصرف مکمل روزانه بین ۲۵ تا ۱۰۰ میکروگرم برای تقریباً هر بیمار کافی خواهد بود. همیشه عاقلانه است که قبل از افزودن هرگونه مکمل جدید به رژیم غذایی روزانه با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر دارو‌های دیگر استفاده می‌کنید.