۰ نفر

یک تیر و دو نشان برای جلوگیری از تشنگی و کووید- ۱۹

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۲۵
کد خبر: 437040
یک تیر و دو نشان برای جلوگیری از تشنگی و کووید- ۱۹

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تشریح چگونگی تغذیه در ایام روزداری همزمان با شیوع کروناویروس، گفت: مصرف بیشتر از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود در فاصله افطار تا سحر، علاوه بر حفظ ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید – ۱۹، بدن را از کم‌آبی در طول روزه‌داری حفظ می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ندا فرحبخش، با اشاره به راهکارهای تغذیه‌ای و بهداشتی در ایام روزه‌داری، اظهار کرد: پس از افطار، داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری خواهد شد، توصیه می‌شود. نماز خواندن در اوقات مختلف روز، با حرکت هماهنگ تعدادی از مفاصل و ماهیچه‌ها، باعث ایجاد توازن و تعادل بدن، مصرف کالری، کمک به جریان خون و کمک به متابولیسم غذا می‌شود.

وی افزود: مصرف بیشتر از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود در فاصله افطار تا سحر، علاوه بر حفظ ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید – ۱۹، بدن را از کم‌آبی در طول روزه‌داری حفظ می‌کند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: غذاهای چرب و شور و همچنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست‌فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می‌شوند بنابراین به جای نمک از سبزی‌های خشک و معطر و محلی برای طعم‌دار کردن غذا استفاده شود.

فرحبخش ادامه داد: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک‌کننده است زیرا دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود. افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند نیز باید در این زمینه احتیاط بیشتری کنند. بنابراین توصیه می‌شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود. البته این مقدار کم نمک نیز باید از نمک یددار تصفیه شده باشد.

وی با بیان اینکه خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است، گفت: خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید است. توصیه می‌شود که در وعده افطار در صورت امکان دو تا سه عدد خرما مصرف شود و البته از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: از خوردن مواد خیلی شیرین مانند زولبیا، بامیه و گوش فیل، حلوا و شله زرد در وعده سحری پرهیز شود زیرا سبب افت سریع قند خون در ساعات اولیه روز می‌شوند.

فرحبخش با بیان اینکه مصرف زیاد آب در وعده افطار و همچنین هنگام صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود، گفت: بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می‌نوشند که عادت صحیحی نیست. باید برای برطرف کردن تشنگی در طول روز، در فاصله افطار تا سحر از صیفی‌ها و میوه‌های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مرکبات و ... استفاده شود.

وی تصریح کرد: از نوشیدن زیاد چای به ویژه چای پر رنگ در وعده سحری باید اجتناب شود زیرا چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد، می‌شود. اسید اگزالیک موجود در چای و همچنین مصرف نمک و مواد پروتئینی زیاد نیز باعث کاهش جذب کلسیم غذا می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: اگرچه به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی باید در روزه‌داری از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی در حد متعادل استفاده شود اما مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا و انواع کوکو و کتلت‌های چرب به هنگام افطار مناسب نیست بنابراین توصیه می‌شود از انواع روغن مایع مانند کلزا، ذرت، سویا، کنجد یا روغن آفتابگردان و به مقدار کم در تهیه غذا استفاده شود و به جای غذاهای چرب و سرخ کرده، از غذاهای آب‌پز و بخارپز بیشتر استفاده شود.

فرحبخش عنوان کرد: تمامی چربی‌های قابل رویت گوشت باید قبل از طبخ گرفته شود. هنگام طبخ مرغ نیز سعی شود ابتدا پوست را جدا کرده و به جای سرخ کردن نیز از روش آب‌پز استفاده شود.