۰ نفر

ارتباط بیماری مزمن کودکان با افزایش نرخ بیماری روانی در نوجوانی

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۰۶
کد خبر: 437035
ارتباط بیماری مزمن کودکان با افزایش نرخ بیماری روانی در نوجوانی

طبق نتایج تحقیق جدید، کودکان مبتلا به مشکلات طولانی مدت سلامت بیش از کودکان سالم، بیماری روانی را در اوایل نوجوانی تجربه می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محققان دانشگاه کوئین مری لندن دریافتند کودکان دارای مشکلات مزمن سلامت با نرخ بالاتر بیماری روانی در سن ۱۰ سالگی مواجه بودند و این شرایط تا سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی ادامه دارد.

محققان این مطالعه، نمونه‌ای متشکل از حدود ۷۰۰۰ کودک را از لحاظ اختلالات مزمن سلامت ازجمله اضطراب یا افسردگی بررسی کردند.

منظور از مشکلات مزمن سلامت در این مطالعه، مواردی بود که قابل درمان نبود اما از طریق دارو و سایر درمان‌ها قابل کنترل بود.

محققان دریافتند کودکان مبتلا به مشکلات مزمن سلامت تقریباً دو برابر گروه کنترل (کودکان سالم و بدون مشکل) در سنین ۱۰ و ۱۳ سال با اختلال سلامت روان مواجه هستند. در سن ۱۵ سالگی، این کودکان ۶۰ درصد با احتمال تجربه اختلالات روانی مواجه هستند.

دکتر «آن ماری بردی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «اگرچه رابطه بین مشکلات مزمن سلامت و مشکلات روانی در دوره کودکی قبلاً مشخص شده است، اما این مطالعه قوی‌ترین شواهد را در مورد سال‌های اواخر کودکی و اوایل نوجوانی نشان می‌دهد.»

در این مطالعه، محققان زیرمجموعه ای از کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن نظیر بیماری آسم را بررسی کردند. علائم بیماری آسم معمولاً خفیف و قابل کنترل است. با این حال محققان متوجه شدند کودکان مبتلا به آسم در سنین ۱۰، ۱۳ و ۱۵ سالگی در مقایسه با کودکان سالم با نرخ بالاتر ابتلاء به بیماری روانی مواجه بودند.

به گفته بردی، «بیماری مزمن موجب اخلال در زندگی عادی کودکان می‌شود و همین مسئله بر رشد و سلامت آنها تأثیر می‌گذارد.»